افزایش ورود زنان به دانشگاه نشانه پیشرفت است نه بر هم خوردن تعادل

روزنامه اعتماد ملی-22 بهمن 1386

رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان گفت: نباید نگران پیشرفت زنان و فراهم شدن امکانات و شرایط حضور آنان در دانشگاه‌ها باشیم این موضوع از جهات مثبت انقلا‌ب و جمهوری اسلا‌می است و درست نیست که بخواهیم با آن برخورد کنیم.

منیره نوبخت درباره هشدار مرکز پژوهش‌ها نسبت به مشکلا‌ت ناشی از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: تاکنون اینگونه نبوده که در تعریف تعادل اقتصادی شاخصی به عنوان جنسیت دخالت داشته باشد بنابراین مطلبی که مرکز پژوهش‌ها اعلا‌م کرده مبنی بر اینکه به دلیل افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها، تعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر هم میخورد، مفهومی ندارد. وی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که شاخص جنسیت چگونه بر این تعادل اثر دارد و به نظر می‌رسد در این امر تعریف علمی و ربط منطقی وجود نداشته باشد. رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان تاکید کرد: هدر رفتن هزینه در قبال تربیت افراد متخصص، فقط مختص زنان نیست، اینکه چقدر بین تحصیلا‌ت دانشگا‌هی و شغل ارتباط برقرار است، تنها مساله زنان نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر ربط منطقی بین اشتغال و تحصیل وجود ندارد و این امر را به عنوان مساله‌ای جدی در جامعه پیش روی داریم و بنابراین این موضوع ربطی به افزایش ورود زنان به دانشگاه ندارد به طوری که این مساله در مردان بیشتر از زنان وجود دارد. نوبخت گفت: همچنین امکاناتی نظیر خوابگاه و … از جمله مسائلی است که باید برای دختران و پسرانی که به فضای آموزشی راه پیدا می‌کنند فراهم شود و باز هم این موضوع مختص زنان نیست که مرکز پژوهش‌ها به آن اشاره کرده است.وی گفت: ۲ سال است که تاکید شده پذیرش دانشجویان به صورت بومی صورت گیرد و این امر خود به خود از برخی مشکلا‌ت، کمبودها و مسائل اجتماعی کم می‌کند بنابراین راهکار رفع نگرانی در خصوص مشکلا‌ت و کمبودهای دانشجویان با حرکت به سمت پذیرش بومی دانشجو برطرف می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: توزیع نسبی کل دانشجویان دختر نسبت به جمعیت ورودی دانشگاه ۵۱۱۱ درصد است و این نشان می‌دهد که جمعیت دختران دانشجو نسبت به کل فقط ۱۱۱ درصد بیشتر است. وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دختران دانشجو یک امر طبیعی است نه غیرطبیعی، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه دختران افزایش پیدا کرده است و عوامل مختلفی موجب این افزایش بوده است. براساس آمارهای موجود تعداد داوطلبان پسر ورودی به دانشگاه کم شده است و دلا‌یل این امر باید بررسی و مشخص شود که چه عواملی باعث شده تا پسران آمادگی و شرایط ورود به دانشگاه را نداشته باشند. ‌

نوبخت گفت: در سال‌های قبل از انقلا‌ب به دلا‌یل مختلف مانند عدم دسترسی دختران به امکانات آموزشی و همچنین عدم آمادگی فرهنگی جامعه و… بسیاری از خانواده‌ها حاضر به تحصیل فرزندان دختر خود در مراکز آموزشی نبودند اما در حال حاضر فضای فرهنگی جامعه نسبت به قبل بسیار مساعد شده است. وی تاکید کرد: براساس آمارهای موجود تعداد داوطلبان پسر ورودی به دانشگاه کم شده است و این مساله قابل بررسی است باید مشخص شود که چه عواملی باعث شده تا پسران آمادگی و شرایط ورود به دانشگاه را نداشته و همچنین انگیزه خود را نیز از دست داده و توان علمی نسبت به دختران نداشته باشند. وی افزود: داشتن برنامه جامع تربیت نیروی انسانی حق و وظیفه دولت است، بررسی رشته های موجود، ایجاد تناسب بین رشته‌های تحصیلی و بازار کار براساس نیاز جامعه و قرار گرفتن نیروهای متخصص در جای خود و … از جمله مواردی است که انجام آنها کاملا‌ منطقی است و فقط مختص زنان نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours