لبخندی که کوتاه بر لبان برابری خواهان نشست

۱ min read

فروغ سمیع نیا-5 مرداد 1387

مدرسه فمینیستی: در تاریخ 18 تیر ماه 1387 کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در میان بحران های کشور لایحه ای را علیرغم همه مخالفتها حتی از طیف اصولگرا به تصویب رساند که لایحه پیشنهادی دولت برای حمایت از خانواده می باشد.

این لایحه با نام «حمایت از خانواده» سعی در سست کردن و فروپاشی پایه های خانواده را در ایران دارد که با وجود قوانین تبعیض آمیز و فشارهای اقتصادی و .. هنوز پابرجا مانده اند.

در روزگاری که ما شاهد دخالت و تصمیم گیری قضات در همه امور ریز و درشت مربوط به زنان از جمله نحوه پوشش و آرایش و اینکه مورد خشونت واقع شده اند و … هستیم امروز دیگر حق تصمیم گیری در مورد ازدواج مجدد شوهرانشان را نیز از زنان سلب می کنند و به دست قضات می سپارند که قضاوت کنند آیا این مرد می تواند عدالت را بین همسرانش اجرا کند یا خیر؟

جنبش زنان ایران سالهاست به قانون تعدد زوجات معترض است. از ابتدای مبارزات زنان در انقلاب مشروطه نفی تعدد زوجات جزﺀ خواسته های زنان محسوب می شد. اما خواسته های صد ساله نه تنها مورد پذیرش قرار نمی گیرد بلکه قوانینی در جهت آسانتر کردن ازدواج مجدد به تصویب می رسد.

تبصره ماده 23 می گوید (در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است) این تبصره تنها راه زن برای اعمال قدرت در زندگی را وجود مهریه سنگین می گذارد و البته با بستن مالیات بر مهریه در هنگام ثبت این قدرت را از زن سلب می کند اما لایحه مشخص ننموده پرداخت مالیات با زن است یا مرد؟ اساسا مشخص ننموده که آیا این نوع مالیات؛ مالیات بر درآمد است؟ مهریه به هیچ عنوانی در هنگام ثبت نمی تواند در آمد محسوب شود شاید از این پس خانواده ها هم باید اظهارنامه به اداره دارایی تحویل دهند؟!!!

مجلس شورای اسلامی با تصویب این لایحه تنها اهرم فشار زنان طبقه متوسط و پایین جامعه یعنی مهریه را برای فرار از خشونت و نابهنجاری های جامعه از بین می برد و گامی در جهت تضعیف دوباره این قشر بر می دارد.

چندی پیش مجلس با تصویب قانون برابری دیه زن و مرد در تصادفات باعث امیدواری برابری طلبان در جامعه شد و لبخندی را بر لبان فعالین جنبش زنان نشاند که در بحبوحه بحرانها برای فعالین حقوق زنان لبخندی شیرین اما کوتاه بود زیرا امروز با تصویب لایحه حمایت از خانواده هشدار می دهند که نگاه مردسالار حاکم بر جامعه هنوز زنده است و در مقابل خواسته های بحق و انسانی زنان و مردان برابری طلب ایستادگی می کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours