لایحه حمایت از خانواده ، مالیات بر مهر ، ترویج چند همسری/مینوکیامان

6 مرداد 1387

وبلاگ کمپین اصفهان:
مدتی است که با خبر شدیم کلیات لایحه ای تحت عنوان « لایحه حمایت از خانواده » از کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گذشت و قرار است د رصحن علنی مجلس به رای عمومی گذاشته شود .

این لایحه سراسر مردسالار نه تنها مبانی تحکیم خانوده ها را حفظ نمی کند ، حاوی موادی در جهت تحقییر هرچه بیشتر زنان و بی ثباتی خانواده هاست . در اینجا تنها به نقد و معرفی دو ماده آن می پردازیم :

« ماده 23» این لایحه به مساله چند همسری پرداخته است . براساس این ماده مردان میتوانند با جلب نظر قاضی و بدون کسب رضایت و اجازه ازهمسر اول ، همسربعدی وبعدی را اختیار کنند . این در شرایطی است که طبق قوانین موجود زنان از « حق طلاق » برخوردارنبوده و برای جدا شدن ازندگیهای غیر قابل سازش مجبورند ماهها وحتی سالها با تهدید و آزارو بی نتیجه گی ، پشت درهای دادگاهها منتظر باشند . بنظر میرسد قانونگذار پیوسته دغدغه ارضاء غرایز جنسی آقایان را با خود همراه دارد و برای رهایی از این دغدغه نه تنها بر چند همسری تاکید داشته ، بلکه رضایت همسراول راهم جهت سهولت در این امر، از شروط آن برداشته است . در همین ماده به تشخیص دادگاه ( قاضی مرد) برای داشتن همسر دوم و سوم و … داشتن شرایط مالی کافی است . میتوان درک کرد که تا چه حد این ماده منافع مردان مرفه جامعه را برآورده میسازدو چگونه اخلاقیات تحت الشعاع مادیات قرار میگیرد .

« ماده 25 » این لایحه بر مهریه زنان ، مالیات تعین میکند. بر طبق این ماده : « وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف خواهد بود از مهریه های بالاتر از حد متعارف و غیر منطقی با توجه به وضعیت زوجین و مسائل اقتصادی کشور متناسب با افزایش مهریه به صورت تصاعدی ، در هنگام ثبت ازدواج مالیات وصول کند . »

باید پرسید حد متعارف را چه کسی یا کسانی تعریف میکنند ؟

با توجه به اینکه مهریه توسط زن تنها به عنوان ابزاری برای دفاع از کمترین حقوقش بکار میرود ، حقوقی که بطور معمول چه از طریق قانون و چه بصورت عرفی نادیده گرفته میشود ، میتوان ناعادلانه بودن این ماده رادرک کرد . بسیاری از زنان تنها با نادیده گرفتن مهریه و بخشودن آن ، توانسته اند از زندگیهای نکبت بار و سراسر خشونت و تحقییر خلاصی یابند . بسیاری دیگر با تهدید به اجرای مهر خود توانسته اند تا حدی برهوسرانیها و رفتارهای خارج از چارچوب خانواده همسرانشان ، افسار زنند و بسیاری دیگر اگرچه هرگز نتوانسته اند به دریافت قرانی از آن نائل شوند، اما به داشتنش ، در مقابل کوهی از دردهای خشونت خانگی ، دلخوش بوده اند و البته تنها دلخوش !

چه کسی یا کسانی قرار است حد متعارف برای مهریه بیابند در حالیکه قوانین نابرابر زندگیهارا نا متعارفتر و نا امن تر از میزان مهریه ها کرده است ؟

گفته اند : … غیر منطقی . سوال اینجاست که درحالیکه منطق افزایش مهریه ، بطور مستقیم درارتباط با نادیده گرفتن حقوق اولیه زن به عنوان انسان در زندگی مشترک بوده است وهرجا که مردم احساس ناامنی نسبت به آینده دخترانشان کرده اند بر افزایش مهریه به عنوان ضمانتی براجرای امنیت در زندگی دخترانشان پای فشرده اند . آنقدر ارزش و حقوق زن در قوانین جاری نادیده گرفته میشود که مردم خود بخود به این قسم افزایشات روی می آورند .

در حالیکه صفت اصلی بسیاری از مهریه ها « کی داده ، کی گرفته است » بوده ، قرار است طبق قانون از چیزی که هنوز عملا « نه کسی داده نه کسی گرفته » مالیات اخذ شود و این نشان آشکاری از زن ستیزی این لایحه دارد .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours