نسرین ستوده، وکیل فعالین زن: دادگاه برای سومین بار وکالت نامه من را نپذیرفت

24 بهمن 1386

رادیو فردا (شیرین فامیلی): دادگاه انقلاب دوتن از فعالان جنبش زنان را به اقدام علیه امنیت ملی متهم کرده است. احضار فعالان جنبش زنان به دادگاه درحالی صورت می گیرد که در اکثر موارد دادگاه وکالتنامه وکلای آنها را خودداری کرده و جلسه رسیدگی به اتهامات آنها بدون حضور وکلا برگزار می شود.

ناهید کشاورز، مدیر مسئول مرکز فرهنگی زنان، و از فعالان کمپین جمع آوری یک میلیون امضا برای تغییر قوانیین تبعیض امیز در جمهوری اسلامی است که پیش از این دوبار بازداشت شده ومدتی را درزندان گذرانده است.

به گزارش وبسایت های خبری زنان، خانم کشاورز این بار به دلیل فعالیت رسانه ای در سایت زنستان و تغییر برای برابری به دادگاه احضار شده و اتهام او اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. سایت زنستان ماه گذشته بدون ذکر دلیل به دستور وزارت ارشاد مسدود شد.

جلوه جواهری یکی دیگر از فعالان جنبش زنان است که روزسه شنبه به دادگاه احضار شده است . وی ماه گذشته با قرار وثیقه پس از حدود یکماه حبس از زندان آزاد شد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که وکالت پرونده های برخی از فعالان جنبش زنان از جمله جلوه جواهری را برعهده دارد، در گفت وگو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش توضیحاتی را ارایه کرده است :

آیا شما به همراه خانم جواهری در دادگاه حاضر شدید؟

جلوه جواهری، موکل من، با دریافت احضاریه به معاونت امتیت دادسرای انقلاب مراجعه کرد. من نیز به همراه او بودم. در معاونت امنیت دادسرای انقلاب، من به عنوان وکیل وی اعلام وکالت کردم، ولی وکالت نامه من پذیرفته نشد و من را نیز به جلسه بازپرسی راه ندادند. بنابراین خانم جواهری در جلسه دادگاه حاضر شد و به اتهام های خود پاسخ گفت وآخرین دفاع را نیز از ایشان گرفتند. به هرحال همه اینها جای سوال و تامل دارد. برای سومین بار بود که من برای تحویل وکالت نامه به دادیاری امنیت مراجعه می کردم و دادیاری امنیت بازهم از دریافت وکالتنامه از من خودداری کرد.

به چه علت وکالت شمارا نپذیرفتند؟

تا به حال هیچ توضیحی، در خصوص نپذیرفته شدن وکالت، به من ارایه نشده است.

ولی شما اطلاع دارید که موکلتان با چه اتهاماتی مواجه است؟

اتهام خانم جواهری اقدام علیه امنیت ملی بوده که به طور طبیعی ایشان هم این اتهام رارد کردند و قبول نکردند.

به خاطر کدام فعالیت جلوه جواهری چنین اتهامی به وی زده اند؟

حتی نوع فعالیت ها برای آنها مشخص نبوده که از چه طریقی این اتهام وارد می شود. این اتهام، یک اتهام کاملا کلی است. در واقع برای ما تا امروز مشخص نشده که آیا بابت فعالیت های خانم جواهری در کمپین یک میلیون امضا چنین اتهامی متوجه وی شده یا نه. من امیدوارم که این ابهامات در مرحله دادگاه برطرف بشود همچنین به این اقدامات غیر قانونی در جهت منع حضور وکیل پایان داده شود.

خانم ستوده شما وکالت تعدادی دیگر از فعالان زن را هم بر عهده دارید آیا در موارد دیگر هم از پذیرش وکالت شما خودداری شده است؟

بله .در اکثر موارد در مرحله دادسرا از اخذ وکالت نامه و حضور من در جلسات بازپرسی جلوگیری به عمل آمده است. متاسفانه در پرونده یکی از فعالان جنبش زنان خانم بهاره هدایت (عضو کمیسیون دفتر تحکیم وحدت) در مرحله دادگاه هم توسط شعبه ششم دادگاه انقلاب در جلسه رسیدگی هم از حضور من جلوگیری به عمل آمد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours