مخبر کمیسیون قضایی مجلس: مواد 23 و 25 لایحه حمایت از خانواده یا حذف می شود یا اصلاح

4 شهریور 1387

ایسنا: مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر مواد 23 و 25 لایحه‌ی حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی و حقوقی حذف نشود حتما اصلاح خواهد شد.

امین‌حسین رحیمی نماینده‌ی مردم ملایر در خانه‌ی ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ارزیابی از لایحه‌ی حمایت از خانواده گفت: این لایحه در اولین هفته‌ی کاری مجلس در دستور صحن علنی قرار دارد.

وی افزود: این لایحه مطالب زیادی دارد. اما در این لایحه دو ماده 23 و 25 آن مورد مناقشه قرارگرفته است. ماده‌ی 23 راجع به ازدواج مجدد است که مرد می‌تواند از دادگاه ازدواج مجددش را تقاضا کند و دادگاه بعد از بررسی، اگر به این نتیجه رسید که مرد توانایی مالی داشته و می‌تواند عدالت را اجرا کند، این اجازه را صادر می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ماده‌ی 25 هم درخصوص مهریه‌های بالای عرف است. طبق این ماده اگر کسی مهریه‌ای بالای مبلغی که در آیین‌نامه‌ای آن مشخص شود، در نظر بگیرد باید مالیات بپردازد.

به گفته وی، این دوماده در لایحه‌ای که قوه‌ی قضاییه به دولت ارائه کرد، وجود نداشته و دولت این دو بخش را اضافه کرده است.

مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: دولت این دو ماده را به لایحه‌ اضافه کرد و توجهاتی برای آن دارند، اما بحث مجلس مخصوصا کمیسیون قضایی درحال حاضر در باب کلیات لایحه است، چرا که این لایحه حدودا 50 ماده دارد و لایحه‌ی بسیار خوبی است، البته مواد 23 و 25 در کمیسیون ممکن است حذف یا اصلاح شود. طبق اطلاع بنده اعضای کمیسیون راجع به این دوماده نظراتی دارند و قطعا این دوماده اصلاح خواهد شد.

نماینده‌ی ملایر احتمال حذف این دو ماده را هم زیاد دانست و گفت: این دو ماده در لایحه‌ی قوه‌ی قضاییه نبوده و دولت هم در لوایح قوه‌ی قضاییه معمولا دستکاری نمی‌کند. ظاهرا در این راستا دولت نظراتی داشته که آن را اعمال کرده و قطعا نماینده‌ی قوه‌ی قضاییه یعنی دکتر الهام به عنوان وزیر دادگستری و نماینده‌ی این قوه درجلسات دولت حضور داشته و این تغییرات ایجاد شده است.

رحیمی به یکی از امتیازات لایحه‌ی حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: این لایحه به ایجاد و تشکیل مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌های خانواده تاکید دارد که افراد متخصص در امور روان‌شناسی و مسائل اجتماعی و خانواده و حقوقی در این مراکز کار خواهند کرد و حداقل نیمی از آنها هم باید خانم‌های متخصص در این رشته‌ها باشند. این افراد پرونده‌های مربوط به دعاوی خانواده‌ها را باید بررسی کنند. لذا این افراد در کاهش طلاق و تحکیم بنیان‌ خانواده می‌توانند بسیار موثر باشند.

به گفته‌ی وی، در این لایحه به‌حدی به مواد 23 و 25 پرداخته شده که مزایای دیگر لایحه اصلا بحث نشده است که قطعا کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در بحث جزییات زیاد کار خواهد کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours