لایحه فعلا از دستور کار خارج شد در حالی که مخالفت ها با آن همچنان ادامه دارد

10 شهریور 1387

مدرسه فمینیستی: زنانی که امروز به دیدار نمایندگان مجلس رفته بودند تا اعتراض گروه های مختلف فکری را نسبت به موارد منفی لایحه حمایت از خانواده به قانون گزاران برسانند و با آنان در این زمینه گفتگو کنند به نقل از عضو هیئت ریسه مجلس خبر خروج موقت لایحه از دستور کار مجلس را دادند این در حالیست که رییس مجلس نیز مخالفت خود را با موارد منفی لایحه اعلام کرده است و اظهار نظرها نسبت به آن در جامعه همچنان ادامه دارد:

خروج لایحه از دستور کار مجلس

به دنبال دیدار ظهر امروز زنان با نمایندگان مجلس یک عضو هیات رئیسه از خارج شدن موقت لایحه حمایت خانواده از دستور کار مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر عضو هئیت رئیسه مجلس از خارج شدن لایحه حمایت از خانواده از دستور کار مجلس با هدف انجام کار کارشناسی بیشتر خبر داده است.
و به گزارشمیدان: زنانی که امروز به مجلس رفته بودند در گروههای کوچکتر با تک تک نمایندگان به گفت و گو نشستند. در یکی ازاین دیدارها گروهی متشکل از یک وکیل، یک ورزشکار، یک عکاس، یک متخصص مطالعات زنان و دو محقق در زمینه هیاتهای مذهبی زنان با موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس به بحث و تبادل نظر پرداخته و موارد متعددی از نقایص این لایحه را ارائه کردند. در این دیدار موسی قربانی خبر داده است که با نظر رئیس مجلس و موافقت هیات رئیسه قرار شده لایحه مذکور به کمیسیون قضائی برگردانده شده و فعلا از دستور کار جلسه علنی خارج شود. گروههای دیگر زنان نیز موفق شدند با تعداد قابل توجهی از نمایندگان ذی‌نفوذ در مجلس به رایزنی پرداخته و اینگونه که شواهد نشان می‌دهند نهایتا توانسته‌اند نمایندگان را برای از دستور خارج کردن لایحه قانع سازند.

طبق گزارش خبرگزاری مهر، رئیس شاخه زنان جبهه مشارکت از دیدار صبح فردا دوشنبه فعالان زنان با اعضای فراکسیون زنان مجلس خبر داد.

لاریجانی: لایحه حمایت ازخانواده باعث اضطراب در خانواده ها شده است

ریس مجلس شورای اسلامی گفته است اخیرا در مورد لایحه حمایت از خانواده نگرانی‌هایی در جامعه به ویژه در بین بانوان کشور ایجاد شده است، که ادامه این وضع باعث اضطراب‌ در خانواده‌ها می‌شود و برخی از زنان نماینده و برخی از عالمان دینی از حوزه علمیه قم نیز درخواست دقت بیشتر در این امر کرده‌اند.

بنابراین از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخواست می‌کنیم که به دلیل اهمیت آرامش روانی خانواده‌ها به ویژه رفع نگرانی‌های بانوان، لایحه مذکور را با دقت بیشتری در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار دهند تا با آراستگی و مبنایی دقیق‌تر قانون حمایت از خانواده معنادار شود.

موسوی تبریزی: با لایحه حمایت از خانواده استثناء را تبدیل به قاعده نکنیم

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام موسوی تبریزی در جلسه بررسی لایحه حمایت از خانواده که در کمیته امور زنان خانه احزاب برگزار شد سخن می گفت ٬ عنوان کرد : مسئله تعدد زوجات در کشور ما برای عموم جا نیفتاده و پذیرفته نیست پس چه لزومی دارد به آن رسمیت بدهیم و اصلا با این کار چه مشکلی حل می شود.

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به شرط تمکن مالی برای ازدواج مجدد انتقاد کرد و گفت: عدالت فقط تامین مالی همسران به طور مساوی نیست همچنین وی با قرار دادن مالیات بر مهریه مخالفت کرد وافزود مهریه غالبا در لفظ و دفتر است و هیچگاه در مراحل ابتدایی دریافت نمی شود و زن وقتی مبلغی دریافت نمی کند چگونه می تواند مالیات دهد؟

آیت الله صانعی: امیدوارم ظلم به زنان قانون نشود

همچنین به گزارش سایت تابناک آیت الله صانعی مخالفت خود را با لایحه اعلام کرد وی ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول را حرام و گناه دانست و آن را مخالف عدالتی که در قرآن آورده شده عنوان کرد و گفت : امیدوارم چنین قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان محترم نرسد و من همواره دعا می کنم که چنین امری را که ظلم و خلاف عدالت می دانم، در حق زنان تبدیل به قانون نشود.

غلام حسین الهام: شما می گویید رضایت را اضافه کنید ما هم می گوییم اضافه کنید!

غلامحسن الهام نیز در قبال مخالفتها به موضع گیری پرداخت و به گزارش ایران وی عنوان کرد:

قوه قضاییه ازدواج دوم را مانند ازدواج نخست تلقی کرده و هیچ قید و شرطی برای آن نگذاشته و ازدواج دوم به راحتی ازدواج اول است وی با تایید قیود پیشنهادی دولت گفت اگر قوه قضائیه نیز با این ماده مخالف باشد دولت با آن موافق است.
وزیر دادگستری همچنین گفت: اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد ریشه در قانون سال 1353 دارد که پشتوانه آن بوسیله شورای نگهبان باطل شده است وی معتقد است هم اکنون نیز رضایت همسر اول در قانون وجود ندارد و دولت قیدی را حذف نکرده است.

نامه صد نفر از وکلای دادگستری به مجلس

◀️  فریده غیرت، وکیل و یکی از امضا کنندگان فراخوان ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان بر ضد لایحه موسوم به حمایت از خانواده نیز خبر داد: به تازگی نامه ای تحت عنوان استمداد وکلای دادگستری از وکلای مجلس مبنی بر تقاضای خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس آماده و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است. غیرت به کانون زنان ایرانی گفته است :”بیانیه استمداد وکلای دادگستری از وکلای مجلس را بیش از یکصد نفر از وکلا امضا کرده اند.”

نهضت آزادی و مخالفت با لایحه حمایت از خانواده

در همین حال نهضت آزادی ایران نیز طی انتشار بیانیه ای ازمراجع عظام، فعالان سیاسی، مجامع دانشگاهی، کانون وکلای دادگستری، قضات پاکدامن و فرهیخته و نیز فعالان حقوق بشرونهادهای جامعه مدنی، درخواست می‌کند که در یک خواست و اقدام جمعی و فراگیر ملی مخالفت خود را با این لایحه ابراز کنند.

نهضت آزادی لایحه حمایت از خانواده را تهدید کیان خانواده دانسته است و در بخشی از بیانیه خود نوشته است: نهضت آزادی ایران اعلام می‌دارد که لایحه‌ی پیشنهادی دولت نهم موسوم به “حمایت از خانواده” نه تنها با روح اسلام انطباق ندارد که حتی مخالف آن و موجب وهن مکتب رهایی‌بخش و عدالت‌خواهی است که پیامبر منادی آن بارها هرگونه تبعیض را ستمی آشکار اعلام کرده است.

نظر مبصر کلاس مدرسه فمینیستی نسبت به لایحه حمایت از خانواده:


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours