ایستادگی دولت و مجلس بر تصویب لایحه حمایت از خانواده

17 شهریور 1387

مدرسه فمنیستی : چهاردهم شهریور خبرگزاری فارس اعلام کرد لایحه حمایت از خانواده در دستور کار مجلس قرار گرفت و با توجه به مخالفت و انکار مجلس از خروج لایحه از دستور کار ٬ فاطمه آلیا که در جلسه علنی مجلس به شدت با مخالفان لایحه برخورد کرده بود با حمایت از اصل لایحه به صحبت درباره آن پرداخت که با صحبتهای پیشین وی متناقض است.

. به گزارشکیهان وی با اشاره به مواد 23، 21 و 25 لایحه حمایت از خانواده گفت: پیشنهاد اصلاحی این مواد آماده شده است. به عنوان مثال در ماده 21لایحه آمده که عقد، نکاح، ازدواج دائم، فسخ، طلاق و رجوع باید به صورت رسمی به ثبت برسد. اما در این ماده در مورد ثبت ازدواج موقت تبصره ای آمده که ناقص است و ثبت این نوع ازدواج ها را به تصویب یک آئین نامه موکول کرده که بعدا توسط وزیر دادگستری تهیه می شود در حالی که ثبت این ازدواج ها را باید همچون ازدواج دائمی الزامی کرد.

این نماینده مجلس و عضو فراکسون زنان با اشاه به ماده 23 مبنی بر حق ازدواج مجدد مردان به شرط تمکن مالی گفت ما خواستار افزایش این محدودیت ها در ازدواج مجدد دائمی هستیم چرا که مطابق دیدگاه اسلام اصل بر تک همسری است مگر در شرایط استثناء.

فاطمه آلیا همچنین با اشاره به اینکه ازدواج مجدداستثناهایی دارد اضافه کرد ما باید این استثنائات را در ذیل ماده 23اضافه کنیم و تلاش کنیم تا این محدودیت ها و استثنائات از جمله بیماری های صعب العلاج همچون ایدز، عدم تمکین، ناباروری و عقیم بودن همسر اول در مورد ازدواج مجدد همسر دوم، به تصویب برسد.

بعد از برگزاری نشستی از سوی صدا و سیما در باره لایحه با حضور موافقان کانون زنان ایرانی با انتقاد از جلسات نقد لایحه که از سوی صدا و سیما برگزار شده بود به حمایت غلامحسین الهام از لایحه اشاره کرد و نوشت: الهام در این جلسه بیان می کند در شرایطی به مرد اجازه اختیار همسر دیگری می دهد که حقوق و نفقه همسر اول خود را به خوبی پرداخت کرده باشد و از چنان امکانات و تمکن مالی برخوردار باشد که بتواند امکان زندگی زن دیگری را فراهم سازد بدون آنکه در تامین آسایش و امکانات زن اول خللی وارد شود و در همه زمینه های مادی و معنوی شرایط رفاه و آسایش دو زندگی را بتواند تامین کند. به گفته فعالین زنان ازدواج مجدد در حقیقت جایزه ای برای مردان خوب است که رضایت همسر اول خود را به دست آورده باشند.

همچنین فعالین حقوق زن به برگزاری این جلسه با حضور موافقان لایحه انتقاد کرده و گفتند رسانه ملی متعلق به ملت است و این نشست نیز باید با حضور موافقان و مخالفان برگزار میشد .

با وجود نشست صدا و سیما در مورد لایحه به گزارش خبرگزاری ایسنا غلامحسین الهام با انتقاد از صدا و سیما عنوان کرد صحبتهایش در صدا و سیما به صورت تقطیع شده محور قرار گرفت وگفت صدا و سیما پاسخ صحبت‌های من را پخش کرد، در صورتی که اصل صحبت‌های من از صدا و سیما پخش نشده بود که شاید این امر موید بعضی نظراتی باشد که مطرح کرده بودم.

سخنگوی دولت با تاکید دوباره بر اینکه دولت با ارائه لایحه ٬محدودیتهایی را برای ازدواج مجدد قائل شده است گفت‌ اگر این لایحه به قیدها و محدودیت‌های دیگری نیز نیاز دارد، بگذارند و در واقع ما نیز با گنجاندن ماده‌ی 23 در این ارتباط محدودیت ایجاد کردیم.

در این حال مدرس حقوقی دانشگاه مشهد انتقاداتی غیر از ماده 23 و 25 را نیز مطرح کرده است .
به گزارشایسنا دکتر سعید محسنی در نشستی برای بررسی لایحه عنوان کرده است اولین اشکال این لایحه این است که برای دادگاه خانواده ماهیت مرجع اختصاصی ایجاد می‌کند، در حالی که در سیستم حقوقی، قضایی کشور دادگاه خانواده مصداقی از دادگاه عمومی-حقوقی است که قضات بعضی از شعب آن صلاحیت وی‍ژه برای رسیدگی به امور خانواده را دارند.

وی گفت: برای این امر می‌توانیم شعب ویژه‌ای از دادگاه عمومی را به امور خانواده اختصاص دهیم مانند وضعیتی که هم اکنون در سیستم قضایی کشور جاری است، در غیر این صورت ایجاد دادگاه‌های اختصاصی خانواده توالی فاسد خواهد شد.

دکتر محسنی همچنین با اشاره به حضور مستشاران زن در دادگاهها با اینکه این امر را ضروری می دانست گفت: بعید است که وجود مستشاران زن در دادگاه‌های خانواده با شرایطی که هم‌اکنون در دادگاه‌های فعلی کشور مشاهده می‌شود، مورد پذیرش قرار گیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours