اعتراض به لایحه حمایت از خانواده و حوادث دانشگاه زنجان در دیدار کمیسیون زنان تحکیم با نمایندگان مجلس

17 شهریور 1387

کمیسیون زنان دفتر تحکیم: اعضای کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت در دیدار با نمایندگان مجلس ضمن طرح انتقاداتشان در مورد لایحه حمایت از خانواده خواستار پی گیری وضعیت دانشجویان بازداشتی زنجان شدند.

در این دیدار که چهارشنبه 13 شهریور برگزار شد، اعضای کمیسیون در ملاقات با حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان، انتقاداتشان را به لایحه ابراز کردند و ایرادات وارده به بندهای مختلف آن را متذکر شدند. آنان تأکید کردند این ایرادات تنها نظرات شخصی نبوده و توسط بسیاری از کارشناسان در برنامه های بررسی این لایحه در رسانه ها و مطبوعات بیان شده است. شهریاری در پاسخ گفت: «هر لایحه ای که به مجلس بیاید قرار نیست تصویب شود» و خود ایشان هم به بندهایی از آن معترض اند که قصد دارند در مجلس در خصوص این لایحه صحبت کنند.

شهریاری در مورد مذاکرات صبح مجلس توضیحاتی داده و گفت: «امروز تعدادی از نمایندگان از جمله خانم آلیا به رئیس مجلس به دلیل دستور ارجاع دوباره لایحه به کمیسیون قضایی اعتراض کرده و از کلیات لایحه حمایت از خانواده دفاع کردند. شخصا با چند همسری مخالفم و وقتی یکی از نمایندگان زن از لایحه دفاع می کرد به نماینده دیگری گفتم اگر موافق چند زنی است، برود برای شوهرش زنی دیگر بگیرد.» وی همچنین حضور شیرین عبادی در مجلس را باعث سیاسی شدن جریان لایحه حمایت از خانواده خواند و افزود :‌« امکان دارد این مسئله عامل فشار بیشتری برای تصویب لایحه شود.»

یکی از اعضای کمیسیون با برشمردن مواد مورد اعتراض زنان به لایحه، گفت: «شنیدن انتقادات شهروندان وظیفه نمایندگان است و چه اهمیتی دارد که این انتقادات را خانم عبادی بیان کند، یا یک شهروند دیگر ؟ اگر به مواد این لایحه هیچ نقدی وارد نبود، برنامه های زنده تلویزیون به بررسی آن نمی پرداختند.»

نماینده زاهدان تنها به ماده 23 و 25 لایحه اشاره نمود و افزود: «به احتمال زیاد این مواد تغییر خواهند کرد و انتظار می رود لایحه در روزهای آتی به صحن مجلس بیاید.»

یکی دیگر از اعضای کمیسیون ضمن اشاره به مسائل و مشکلات زنان در استان سیستان و بلوچستان و مسئله شیوع چند همسری در زاهدان تأکید کرد که تغییر صرفا دو ماده از این لایحه مشکلی را حل نمی کند و شرایط زنان بهبود نخواهد یافت و گفت: «ما از نمایندگان مجلس می خواهیم که نظر کارشناسان، وکلا و قاضیان دادگستری را در مورد لایحه شنیده و آنها را اعمال کنند.»

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون در مورد حوادث اخیر دانشگاه زنجان، بازداشت دانشجویان و سخنان دادستان زنجان مبنی بر صیغه بودن دختر دانشجو با آقای شهریاری صحبت کردند و تاکید کردند که وظیفه نمایندگان مجلس است که نگذارند حق دانشجوی دختری که مظلومانه در این جریان مورد هتک حرمت واقع شده، پایمال شود.

نماینده زاهدان ابتدا گفت: « این قضیه کاملاً ساختگی بوده و هدف زیر سوال بردن حیثیت دانشگاه، تخریب مسولین و در واقع تخریب نظام بود که مسولین اگر این را حس کنند برخورد می کنند.»

یکی از اعضای کمیسیون زنان در پاسخ به وی گفت: «آقای مددی، معاون فرهنگی زنجان در دانشگاه از مدت ها پیش به تعدی به دختران دانشجو شهرت داشتند اما مسئولین اعتراضات دانشجویان را ترتیب اثر نمی دادند. حتی شاهد بودیم در روزهای اول تحصن دانشجویان همه تشکل های دانشجویی از جمله بسیج در این خصوص نامه ای صادر کردند. احساسات جریحه دار شده دانشجویان به خاطر تجاوز و سلب امنیت یک دختر دانشجو را نمی توان با بازداشت همان دانشجویان پاسخ داد.

موضوع امنیت دختران در محیط دانشگاه که در دانشگاه رازی و سهند نیز سلب شده بود، به دلیل نداشتن مدرک از سوی دانشجویان برای اثبات آن، به فراموشی سپرده شد. در چنین شرایطی دانشجویان چه باید کنند؟ اگر در این جریان فیلمی تهیه شده جهت اثبات ادعای دانشجویان بوده و گرفتن شاکی به جای متهم خلاف قانون است.»

آقای شهریاری پس از این سخنان دانشجویان متقاعد شده و پیشنهاد داد که نامه ای جهت بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تهیه و ارسال شود. ایشان قول مساعد مبنی بر صحبت با نمایندگان زنجان دادند.

اعضای کمیسیون همچنین در دیدادر با رجایی نماینده اراک نیز موارد منفی لایحه حمایت از خانواده را یادآور شده و تأکید کردند که زنان موافق تصویب چنین لایحه ای نیستند. آقای رجایی در مورد ماده 23 لایحه حمایت از خانواده از چند همسری دفاع کرده و گفت: «زنان مطلقه یا بیوه ای که سرپرست خانوار هستند اگر ازدواج نکنند چگونه امرار معاش نمایند؟»

در این دیدار که با حضور جمعی از فعالین زن انجام شد، ملاقات کنندگان تأمین مالی زنان سرپرست خانوار را وظیفه دستگاه های حمایتی دولت دانسته و فراهم آوردن فرصت های شغلی را راه حل آن دانستند نه ترویج چند همسری.

یک از فعالین زن گفت: «آیا نماینده ها به این موضوع توجه دارند که ازدواج مجدد خانواده ای را متلاشی می کند و مشکلات و مصائب بسیاری چون همسرکشی و خودکشی برای زنان و فرزندان به دنبال دارد؟ شرط عدالتی که در قرآن برای اختیار کردن زن های دیگر ذکر شده آیا قابل اجرا است؟ اجرای عدالت توسط مرد چگونه امکان دارد وقتی که اختیار زن دوم اولین گام در نقض عدالت است؟ چرا که زن دوم بر زن اول ترجیح داده شده است.» نماینده اراک گفت: «ما در کشوری اسلامی زندگی می کنیم و تعدد زوجات یکی از اختیاراتی است که اسلام به مردان داده است. در مجلس وقتی زنان نماینده از لایحه دفاع می کنند ما هم دنباله رو آنها هستیم.»

خروج لایحه از دستور کار مجلس موضوعی بود که دیدار کنندگان با نماینده اراک بر آن اصرار نموده و لایحه را دارای موارد انتقادی بسیاری دانستند.

طی هفته گذشته گروه های مختلف زنان با حضور در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان دیدار کردند. اگرچه روز یکشنبه 10 شهریور رسما اعلام شد که لایحه حمایت از خانواده به کمیسیون قضایی بازگشته اما کاملا از دستور کار مجلس خارج نشده است.

فعالین زنان همچنان بر تداوم اعتراضات، گفتگو با نمایندگان مجلس و ارسال پیشنهادات جایگزین به شکل مکتوب برای نمایندگان تأکید دارند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours