جایزه سمیرا مخملباف و باران کوثری، کنسرت سیما بینا در کلن و جشنواره فیلم‌های ایرانی شهر سان‌فرانسیسکو

10 مهر 1387

سمیرا مخملباف برنده جایزه فستیال سن سباستین

رادیو زمانه: فیلم «اسب دوپا» به کارگردانی سمیرا مخملباف، برنده جایزه بزرگ هیات داوران پنجاه و ششمین فستیوال بین‌المللی فیلم سن سباستین شد.

فستیوال فیلم سن سباستین، معتبرترین فستیوال فیلم اسپانیایی زبان دنیاست که هر ساله از تاریخ ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر در اسپانیا برگزار می‌شود.

این پنجمین جایزه بین‌المللی خانواده مخملباف در یک سال گذشته از کشور اسپانیاست .

«اسب دوپا» چهارمین فیلم سینمایی سمیرا مخملباف است که با نگاهی استعاری به روابط غیر انسانی حاکم بر جهان امروز می‌پردازد.

این فیلم، داستان چند پسربچه است که در رقابت بر سر به دست آوردن یک شغل با یکدیگر مسابقه می‌گذارند. هر کدام از آنها که بتواند پسر چلاقی را که دو پایش را در جنگ از دست داده بر پشت خود سوار کند و مثل یک اسب تا مدرسه بدود، برنده این مسابقه است.

پسربچه ای که برنده این مسابقه می‌شود قبول می‌کند در ازای دریافت یک دلار، هر روز پسرک لنگ را بر پشت خود سوار کرده و در خیابان‌ها با اسب‌ها و الاغ‌ها مسابقه بدهد. اما پسرک علیل، خواسته مهم‌تری دارد.

سمیرا مخملباف هنگام دریافت این جایزه گفت: «ای کاش این جایزه، دموکراسی بود تا آن را به مردم کشورم ایران تقدیم می‌کردم. ای کاش این جایزه، صلح بود تا آن را به دنیای قربانی خشونت و جنگ تقدیم می‌کردم. ای کاش این جایزه، نان بود تا آن را بین فقرا تقسیم می‌کردم. با این همه این جایزه برای من امیدی است برای آینده‌ای که فاشیسم، جنگ و فقر تنها یک خاطره باشد.»

خانم مخملباف این فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای از پدرش محسن مخملباف و در خاک افغانستان ساخته است.
فرزاد جودت فیلمبرداری و طالب شهیدی ساختن موسیقی «اسب دو پا» را به عهده داشته‌اند.

باران کوثری بهترین بازیگر زن جشنواره‌ پیونگ یانگ برای “خون‌بازی”

ایسنا: فیلم «خون‌بازی» جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه و باران کوثری جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از جشنواره‌ی فیلم پیونگ یانگ کره‌ی شمالی دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «خون‌بازی» ساخته‌ی رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب است، که باران کوثری هم جایزه‌اش را برای بازی در نقش یک معتاد در همین فیلم از آن خود کرد.

فیلم‌نامه‌نویسان این فیلم، رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب، فرید مصطفوی و نغمه ثمینی هستند.

جشنواره‌ی فیلم پیونگ یانگ روز جمعه (پنجم مهرماه) پایان یافت، که در اخبار تکمیلی که از آن منتشر شده، به جایزه‌های «خون‌بازی» اشاره شده است.

در این جشنواره‌، فیلم «مجمع» از چین علاوه‌ بر کسب جایزه‌ی بهترین فیلم، توانست جایزه بهترین کارگردانی را نیز برای فنگ ژیائو گانگ به‌همراه آورد.

فیلم «مجمع» بالاترین نشان جشنواره پیونگ‌یانگ را هم به خود اختصاص داد.

فیلم‌های چینی همچنین توانستند سه جایزه دیگر این جشنواره را به‌دست آورند؛ «باغ امپراتوری» جایزه ویژه هیأت‌داوران بین‌الملل را کسب کرد؛ «احساس دوست‌داشتنی» جایزه ویژه برگزارکنندگان جشنواره را به‌دست آورد و «مرد خوب» جایزه ویژه نمایش را از آن خود کرد.

جشنواره فیلم پیونگ‌یانگ که پیش‌تر «جشنواره فیلم کشورهای غیرمتعهد و در حال توسعه» نامیده می‌شد، به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، که اولین دوره‌ی آن در سال ۱۹۸۷ برگزار شد.

کنسر سیما بینا در کلن

‌آکادمی موزیک کلن شنبه شب گذشته، میزبان سیما بینا و گروهش بود. سیما بینا به دعوت رادیو تلویزیون کانال سه آلمان «وی دی ار» این برنامه را اجرا می‌کرد. بیش از ۹۰۰‌ نفر در این کنسرت شرکت داشتند.

‌سیما بینا از این‌که بعد از سال‌ها ‌دوباره برای ایرانیان کلن می‌خواند، ابراز خوشحالی کرد.

‌سیما بینا ‌کنسرتش را در سه بخش تنظیم کرده بود که دربخش اول ‌موسیقی شیراز و آهنگ‌های قدیمی «بیا بریم‌ شاه چراغ‌ تا یار بی وفا» را اجرا کرد. او این بار با تغییر ریتم آهنگ‌های قدیمی شیرازی، حال و هوای تازه‌ای را به موسیقی‌اش داد.
‌بخش دوم را سیما بینا با موسیقی ‌دیار خود ادامه داد. ‌او با آواز کردی کرمانجی ‌شروع کرد و ترانه‌های به‌یاد ماندنی و خاطره‌انگیزی هم‌چون «سبزه گل یار» و «گل از تو بویم» را به همراه دیگر ترانه‌ها برای علاقه‌مندانش اجرا کرد.

در این بخش هم آهنگ‌های جدیدی مثل «لیلا جان» که با هم‌خوانی نوازنده شمال خراسان، علیرضا شیروانی همراه بود، از تازه‌های کار بودند.

تماشاگران، آهنگ‌های دلخواه خود را طلب می‌کردند، ولی یک ترانه را اکثریت درخواست می‌کردند و آن هم ترانه «آی بانو» بود. بعد از خواندن نوایی، سیما «آی بانو» را برای علاقه‌مندانش خواند و همه با لبخندی برلب و تصویری از گذشته و خاطرات خود سالن را ترک کردند.
کنسرت های سیما بینا تا پایان اکتبر ۲۰۰۸ در اروپا ادامه دارد.

جشنواره فیلم در شهر سان‌فرانسیسکو

رادیو زمانه : دومین و آخرین روز اولین جشنواره فیلم‌های ایران در شهر سان‌فرانسیسکو با نمایش فیلم «زنان پشت دوربین» محصول مشترک ایران و آمریکا و فرانسه و چند کشور دیگر و به کارگردانی الکسیس کراسیلوفسکی شروع شد.
این فیلم مستند، داستان دوربین به دستی در کشورهایی است که از تجربیات و موفقیت‌ها و ناکامی‌هایشان در ثبت آن‌چه در جایی از این فیلم به زندگی همه ما تعیبر می‌شود، می‌پردازد.
کارگردان فیلم در ایران به سراغ خانم روزیتا قادری فیلم‌بردار فیلم کوتاه «پرهوده» می‌رود. قادری از سختی‌های زنان سینماگر ایرانی و نحوه مبارزه آنان با مشکلاتشان می‌گوید.

بر خلاف روز اول که تقریباً داستان تمام فیلم‌ها در داخل ایران اتفاق می‌افتد، می‌شود گفت روز دوم جشنواره بیشتر به تجربیات ایرانیان خارج از ایران در تماس از راه دور با ایران اختصاص داشت.
در این دو روز ۲۱ فیلم به نمایش گذاشته شد که ۱۳ کار حاصل کار کارگردانان ایرانی در داخل و خارج از ایران بود.
از این ۲۱ فیلم «زنان پشت دوربین»، «ایران: پشت دیوارها»، و «سیزده و نیم» به طور ویژه نگاه به وضعیت زنان ایران داشتند. فیلم‌های «سایه» و «باد ده ساله» و همین‌طور «درس‌هایی از بم» تصویرگر دنیای کودکان بودند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours