زنان ایرانی گردآفریدان زمانه اند

۱ min read

گیتی پورفاضل-2 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: متن زیر سخنرانی گیتی پورفاضل است که قرار بود آن را در مراسمی که مدرسه فمینیستی قصد داشت به مناسبت اهدا جایزه حقوق بشر به نسرین ستوده در فرهنگسرای بانو برگزار نماید، قرائت نماید. (عکس: آرش آشوری نیا)


با درود به همه زنان جهان به ویژه زنان ایران که برای به دست آوردن حقوق انسانی خویش از هیچ کوششی فرو گذار نبوده و نیستند.

زنان ایران اگر دوره ای از زمان، خود نتوانسته اند به دلیل زن بودن سخن گویند و زبانشان را فرهنگی که از مرزهای بیگانه به زور آمده و خود را با شمشیر استوار کرده در کام کرده، پسرانی زاده اند که این فرهنگ را پرورانده و نگذاشته اند زبان و فرهنگ و باورهای نیاکانشان همه نابود شود، ما تنها کشور اسلامی هستیم که تازی نگشته ایم و در درازنای تاریخ تاریک پس از فروپاشی امپراتوری بزرگ ساسانی توانسته ایم بر پای بایستیم و آفرین بیگانه پیروز شده را برانگیزیم، هزار و چهارصد سال است که خامه بدستان ما گاه آشکار و گاه نهانی با فرهنگ بیگانه جنگیده اند و از پای ننشسته اند.

اکنون به کوتاهی به تاریخ کهن نگاهی میاندازیم تا ببینیم که بر زنان به ویژه زنان ما چه گذشته است.
زنان در درازنای تاریخ پس از دگرگونی سیستم مادرسالاری به پدرسالاری، آرام آرام با بالا گرفتن حس مالکیت در مردان و نقششان در چگونگی بوجود آمدن فرزند و تواناییهای جسمی، برتری خویش را بر زنان استوار ساختند و با گذرانیدن قوانین آنان را به زیر یوغ خویش در آوردند که تا به امروز ادامه دارد.

پیدایش پیامبران سامی نژاد در خاورمیانه و قوانین زن ستیز آنان که نازل ترین جایگاه را برای زنان در نوشته های بجامانده آنان می بیند که چون رنگ و بوی الهی دارد جای خویش را سخت در اندیشه مردم باز کرده است، بر حس مالکیت مرد و بهره گیری جنسی از زن افزود.

با افزایش شمار زنان یک مرد، شبستانها رونق یافت و از زنان ریز و درشتی پرشد که مالکی به نام شوهر داشتند تا هرگاه میلش به یکی از زنان کشید شب را با او بسر آورد.زنان ماشین جوجه کشی شوهر شدند تا پسرانشان نام او را در آینده ادامه دهند.

زدودن آنچه در گفتار و کردار مردان قدرت تثبیت گردیده و زنان را از حقوق انسانی محروم ساخته نیاز به زمانی دراز دارد تا از این چرخه بیمارگونه هزاران ساله که گریبانگیر شده رهایی یابند.

تنها در فرهنگ ایران و آموزشهای درست نیاکان ما پیش از آمیزش و تاثیر پذیری از دینهای سامی است که زن جایگاهی بهتر و والاتر نسبت به سایر زنان میان ملتهای دیگر دارد.

کریستنسن تاریخ نگار بزرگ دانمارکی می پرسد زنان در سرزمین ایران کهن از احترامی برخوردار بودند که زنان در دیگر سرزمین ها از آن برخوردار نبودند.
ریشه های استوار فرهنگ و تمدن ایرانبان بود که با وجود قوانین شدید و غلیظ زن ستیزانه فرهنگهای آمده از مرزها و آمیخته شده هنوز زن در خانواده بویژه خانواده های پایبند به اصول انسانی از احترام برخوردار است که در برخی دیگر همسایگان خود نمی بینیم.

امروز زنان ایرانی با پی بردن به تواناییهای خویش دیگر برتری مردان را نمی پذیرند بلکه خود را در پیشبرد هدفهای انسانی و ساختن و پرداختن جامعه دوشادوش مرد می دانند و در زندگی خانوادگی نیز مشارکت با مرد را می پذیرند نه ریاست و مردانگی را که تنها مرد، فعال مایشاء باشد و زن منفعل و زیردست.

نسیمی که از باختر وزیدن گرفت و بوی آزادی زن را پراکند چونان رایحه ای دل انگیز شامه زنان را نواخت تا با تکیه بر زنانی که در این سرزمین در …. گذشته راهگشا بوده اند پیگیر راهشان شود هر چند سخت و جاده ناهموار باشد.
در این ارستا کوشش زنان را در سه دهه اخیر نمی توان تحسین نکرد، که آفرین همه جهانیان را برانگیخته و جوایزی را نیز نصیب آنان کرده است.

گامهای استوار زنان ما در باز پس گرفتن حقوق انسانی خویش و مبارزه با هرگونه کژاندیشی درباره زنان گرچه راهی دراز در پیش دارد لیکن هر نهالی که کاشته شود با مراقبت ناگزیر در پس سالها، درختی خواهد شد بارور و تنومند که در برابر توفان های سخت پای برجا خواهد ماند و شاخ و برگش را خواهد افزود.

من به زنان سرزمینم که چنین کوه آسا پشت به پشت هم ایستاده و از نارواییهایی که در حقشان میشود نمی هراسند و هر یک در کارزار، گردآفرید زمانه اند، میبالم و از خداوند بزرگ که ما را در پشت و پناه خود دارد می خواهم که در این راه سخت که دشواریهای بیشمار دارد بارش دهش را دریغ ندارد.

از آنجا که ما ایرانیان با هر کاستی که امروز از نظر فن آوری داریم مردمی پویا و تشنه یادگیری هستیم تا جایگاهی در جهان داشته باشیم هیچ تردیدی نیست بویژه زنان ما که برای کسب حقوق خویش سرفرازانه ایستاده اند، شمار دختران دانشجوی ما این حقیقت را رقم میزند که زن ایرانی تواناییهای خویش را برای رسیدن به هدفش بکارگرفته و استوارانه گام برمی دارد.

درپایان سخن به همکار و دوست ارجمندم سرکار خانم نسرین ستوده که موفق به گرفتن این جایزه ارزنده شده اند شادباش می گویم و پیروزی ایشان و همه زنان کشورم را که این چنین گرد آفریدانه با کژیهای موجود در مورد حقوق زن مبارزه می کنند می خواهم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours