تحقق رویای مارتین لوتر کینگ / شهلا عبقری / عصر نو

9 بهمن 1387

عصر نو: امروز بیستم ژانویه، یک روز بعد ازجشن هشتادمین سالگرد تولد مارتین لوترکینگ، باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا را بعهده گرفت وبه رویای مارتینلوتر کینگ جامعه عمل پوشاند. این روز در تاریخ امریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا که ۴۰۰ سال پس از ورود اولین گروه بردههای سیاه پوست به قاره آمریکا، مردی سیاهپوست، بالاترین مقام را دراین کشور در اختیار گرفت. امروز در مراسم تحلیف باراک اوباما
میلیون ها نفر شرکت کردند و سخنان مردی را که ۴۶ سال پیش در سخنرانی معروف اش گفت „رویایی دارم. رویای روزی که بردهزادهای با پسر بردهداری همچون دو برادر ‎سر یک میز خواهند نشست. رویای روزی که چهار فرزند من در میان ملتی خواهند بود که معیار برتری در آن نه رنگ پوست، بلکه شخصیت انسانها خواهد بود.“، بیاد آوردند و بسیاری از آنان اشک شوق ریختند. رویای مارتین لوتر کینگ برنده حایزه صلح نوبل که در سال ۱۹۶۸ به قتل رسید با مبارزات خستگی ناپذیر او و ادامه دهندگان راه او به سر منزل مقصود رسید و رویا به عمل تبدیل شد.

دکتر کینگ در۱۵ ژانویه سال ۱۹۲۹میلادی در شهر آتلانتا به دنیا آمد. ازکالج مور هاوس لیسانس جامعهشناسی را اخذ کرد و دکترای“ دین شناسی“را در دانشگاه بوستون یه اتمام رساند. با مبارزات گسترده برای دفاع از حقوق مدنی و سیاسی ی سیاه پوستان،مارتر لوتر کینگ توانست سیاهان را متشکل ساخته و سبب تصویب لایحه حقوق شهروندی در سال ۱۹۶۴ و لایحه حق رأی در سال ۱۹۶۵ گردد. زندگی و مبارزات دکتر مارتین لوتر گینگ حاوی درس های بسیار مهمی است که می تواند ملت های دیگر را نیزدر راه احقاق حقوقشان یاری دهد. سخنرانی معروف او که به ” من رویایی دارم ” معروف شد بسیار خواندنی است. او در این سخنرانی از رویا هایش می گوید و سپس از همه میخواهد که چگونه برای به عمل نشاندن این رویا ها عمل کنند. او می گوید:
” من رؤیایی دارم؛ روزی این ملت برخواهد خاست و به معنای حقیقی زندگی خواهد کرد. ما این حقایق را آشکار خواهیم کرد، که همه انسانها برابر خلق شده اند”.

من رؤیایی دارم؛ که روزی بر روی تپههای سرخ”جورجیا” فرزندان بردههای پیشین و فرزندان بردهداران پیشین با یکدیگر پشت میزهای برادری خواهند نشست.

من رؤیایی دارم؛ که روزی ایالت “میسیسیپی “، ایالتی“ بیابانی ” خسته از گرمای سوزان ظلم و بیعدالتی، به سبزهزار آزادی و عدالت بدل خواهد شد.

من رؤیایی دارم؛ که چهار کودک من روزی، در سرزمینی زندگی خواهند کرد که با رنگ پوستشان قضاوت نشوند بلکه با ظرفیت شخصیتشان سنجیده شوند.

◀️  ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours