اعتراضات گسترده نسبت به خشونت علیه دانشجویان پلی تکنیک و دستگیری های اخیر دانشجویان

8 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی: بنا به گزارش خبرنامه ی امیرکبیر اسامی زیر را که مربوط به ۲۵ دانشجوی بازداشت شده است منتشر کرده که انتقال آنان به زندان اوین تایید شده است. از وضعیت ۸ دانشجوی دیگر نیز اطلاعی در دسترس نمی باشد که تا زمان مشخص شدن وضعیت آنها از ذکر نامشان خودداری می شود.

اسامی این ۲۵ دانشجو عبارتند از:

۱- جعفر اعتقادی پور

۲- پاشا امیرمظفری

۳- سعید برزگر

۴- رضا بلباسی

۵- حسین ترکاشوند

۶- علیرضا تقوی

۷- مجید توکلی

۸- عباس حکیم زاده

۹- سجاد خادم

۱۰- محمد خطایی

۱۱- کوروش دانشیار

۱۲- انوشیروان زاهدی

۱۳- رسول سرمدی

۱۴- اسماعیل سلمانپور

۱۵- کبیر فاضلی

۱۶- روشنک فانی

۱۷- احمد قصابان

۱۸- ابراهیم قربانپور

۱۹- پاشا کوهساری

۲۰- نوید گرگین

۲۱- حمید میر حسینی

۲۲- مهدی مشایخی

۲۳- نریمان مصطفوی

۲۴- محمد نصیری

۲۵- مهدی یعقوبی

از این ۲۵ دانشجوی امیرکبیر مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده، نریمان مصطفوی و احمد قصابان در ساعت ۷ صبح بامداد روز گذشته با حمله همزمان نیروهای وزارت اطلاعات به منازل آنها بازداشت شدند.

پس از اعتراضات دانشجویان به دفن شهید، بیش از ۷۰ دانشجو بازداشت و به کلانتری ۱۰۷ فلسطین منتقل شدند که اکثر آنان پس از ۱ روز آزاد شدند، اما بیش از ۲۰ دانشجو از میان آنان روانه زندان اوین شدند.

دستگیری 4 تن از از اعضای دفتر تحکیم وحدت

بنا به گزارش سایت دویچه وله روز ششم اسفند ماموران امنیتی به منزل چهار تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر رفته و ضمن تفتیش منزل، آنان را دستگیر کردند. بهاره هدایت عضو دفتر تحکیم وحدت می‌گوید که این دانشجویان در تظاهرات روز پنجم اسفند شرکت نداشته‌اند.

در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیر کبیر – پلی‌تکنیک سابق – نسبت به دفن شهدای گمنام در محل این دانشگاه، روز سه‌شنبه ششم اسفند، ماموران امنیتی به منزل چهار عضو سابق انجمن اسلامی این دانشگاه رفته و این افراد را دستگیر کردند. احمد قصابان، مهدی مشایخی و نریمان مصطفوی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه پلی‌تکینک و عباس حکیم‌زاده عضو سابق انجمن اسلامی امیر کبیر و عضو فعلی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت چهار دانشجوی دستگیرشده هستند.

این در حالی است که به گفته‌ی بهاره هدایت دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر قبلا طی اطلاعیه‌ای نسبت به دفن شهدا در دانشگاه اعلام بی‌طرفی کرده و هرگونه حرکت اعتراضی در این زمینه را تحرک خودجوش دانشجویان دانسته‌بود.

از سوی دیگر بهاره هدایت می‌گوید این چهار دانشجو در پی اعتراضات قبلی، به محوطه دانشگاه ممنوع‌الورود بوده و اصولا اجازه داخل شدن به دانشگاه را نداشته‌اند.

در روز دوشنبه پنجم اسفند نیز هم‌زمان با اعتراض دانشجویان نسبت به دفن شهدا در محوطه دانشگاه، حدود هفتاد دانشجو دستگیر شدند که برخی از آنها تا روز چهارشنبه آزاد شدند. به گفته‌ی بهاره هدایت حدود بیست نفر از این دانشجویان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

خانم هدایت، این دستگیری‌ها را نوعی بهانه‌جویی دانسته، می‌گوید: «بهانه‌جویی از جریان دانشجویی مدتهاست که ادامه دارد و این گونه اعمال به قصد سرکوب کامل فضای دانشگاه به خصوص پیش از انتخابات ریاست جمهوری، صورت می‌گیرد. در عین حال این تحرکات را می‌شود برای فشار آوردن بر کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز ارزیابی کرد».

محمد علی دادخواه: تعدادی از دانشجویان امیرکبیر آزاد شدند؛ وضعیت ۸ دانشجو همچنان نامشخص

بنا به گزارش سایت امیرکبیر، محمد علی دادخواه وکیل عده ای از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفته است: «طی صحبت های انجام گرفته تعدادی از دانشجویان با قید ضمانت آزاد شده و تعدادی دیگر که توانایی تامین ضمانت را نداشتند تا شنبه در صورت ارائه ضمانت آزاد خواهند شد».

نوید گرگین، امید لشکری، محمد نصیری، انوشیروان زاهدی، امیرپاشا مظفری، سعید برزگر، محمد خطایی، مهدی یعقوبی، پاشا کوهساری، رسول سرمدی، رضا بلباسی، روشنک فانی و جعفر اعتقادی پور روز گذشته آزاد شدند. ابراهیم قربانپور، علیرضا تقدسی، کبیر فاضلی، سید سجاد خادم هنوز قادر به تامین ضمانت نشده اند اما در صورت ارائه ضمانت تا روز شنبه آزاد خواهند شد.

اما همچنان مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده، نریمان مصطفوی، مجید توکلی، احمد قصابان، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار در زندان اوین دربند می باشند و اطلاعی از زمان آزاد شدن آنها ارائه نشده است.

اعتراض کمپین بین المللی حقوق بشر به حمله خشونت بار به دانشگاه امیر کبیر و ضرب و شتم و بازداشت ده ها دانشجو

بنا به گزارش سایت گویا، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۳۸۷، نیروهای دولتی به صدها دانشجوی معترض در دانشگاه امیرکبیر در تهران حمله کردند و دهها نفر از آنها را بازداشت کردند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگرانی جدی خود را در باره سلامتی بازداشت شدگان و احتمال شکنجه و بدرفتاری با آنها ابراز کرد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران خواست که فورا همه دانشجویان امیرکبیر را آزاد کند و به آزارو اذیت و محاکمه دانشجویان پایان بدهد.

دانشجویان امیرکبیر به دفن “شهدای گمنام” جنگ ایران و عراق در محوطه دانشگاه معترض بودند چرا که اعتقاد دارند که این یک دستآویز دولتی با منشاء سیاسی است و توهین به شهداست که مورد سوء استفاده بعنوان “ابزار سیاسی” قرار بگیرند.

هادی قائمی در این مورد گفت: “دولت آقای احمدی نژاد از فرط استیصال سعی می کند که قبل از انتخابات پیش رو در ماه خرداد، همه صداهای مستقل را به هر بهانه قابل تصوری خفه کند. دانشجویان دانشگاه بخاطر حمایت و دفاع صریحشان از آزادی بیان، هدف قرار گرفته اند.”

اطلاعیه روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک پیرامون بازداشت های اخیر: نیروهای اقتدارگرا نمی‌توانند دانشگاه را تبدیل به قبرستان کنند

در پی بازداشت حمله نیروهای امنیتی به منازل مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده، نریمان مصطفوی و احمد قصابان و بازداشت آنها، روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک در اطلاعیه ای این هجوم کینه وزرانه نیروهای امنیتی را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری تمامی دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی شد.

دموکراسی‌خواهان تهران برخورد غیرانسانی با پلی‌تکنیکی‌ها را محکوم کردند

بنابه گزارش سایت بامداد خبر، انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران نیز طی بیانیه برخوردهای خشونت آمیز با دانشجویان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهرانضمن اعلام هبستگی خود با دانشجویان امیرکبیر نهایت انزجار خود را از آن‌چه بر اعضای انجمن اسلامی امیرکبیر رفته ابراز می‌دارد و اعلام می‌کند، در صورتی که دوستان در بند ما در اسرع وقت آزاد نشوند، اقدامات قاطعانه در دفاع از حیثیت دانشگاه و دانشجو شدت خواهدیافت.»

کروبی: مخالف دفن شهید هستم؛ می خواهند با دفن شهید در دانشگاه با هر بهانه ای با دانشجویان برخورد کنند

بنابه گزارش سایت امیرکبیر اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک و خانواده چهار پلی تکنیکی دربند، حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار در دیدار با جچت السلام کروبی مسائلی پیرامون دلیل بازداشت این دانشجویان و وضعیت نامطلوب جسمی آنان با ایشان صحبت کردند.

کروبی در این دیدار گفت: من اعتقاد دارم که در هفته های اخیر فضا بسته تر شد و سیل بازداشت ها و احضارها که رو به فزونی است نشانگر این وضعیت است… فضای دانشگاهها نیز در این دوران بسیار بسته و ملتهب است. این روزها دانشجویان دانشگاههای شیراز، تبریز، زنجان و قم که اخیرا برخوردهای شدیدی با آنان شده است نزد من آمده اند و ازعان می کنم که سیل جدید احضارها و بازداشت ها بسیار غیر معقول است.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours