برنامه‌های روز جهانی زن در چهار گوشه جهان

15 اسفند 1387

شهرزادنیوز: روز جهانی زن نزدیک است و بنا به سنت هر ساله زنان ایرانی در نقاط مختلف جهان در تدارک برگزاری برنامه‌هایی برای بزرگداشت این روز هستند، امسال استکهلم، برلین، فرانکفورت، بوخوم، مونستر، آخن، آمستردام، دلفت، لندن و آتلانتا میزبان زنان و مردانی است که به مناسبت روز جهانی زن گرد هم می‌آیند و درباره مسائل حوزه زنان به گفتگو می نشینند.

آتلانتا: بنیاد اسماعیل خویی و انجمن زنان پارسی

بنیاد اسماعیل خویی و انجمن زنان پارسی بزرگداشت روز جهانی زن را در آتلانتا برگزار می‌کنند. در این مراسم دکتر نوال السعداوی درباره “آفرینندگی، نافرمانی و زنان” سخن می‌گوید و دکتر شهلا عبقری نگاهی به تاریخچه روز جهانی زن خواهد داشت. این برنامه یکشنبه، 8 مارس، ساعت 4 عصر در دانشگاه اموری، ساختمان وایت هال، اتاق 207 برگزار می‌شود.

آخن، کانون ره آورد

کانون ره‌آورد مراسم امسال 8 مارس را به طور مشترک با “انجمن زنان مراکشی” و با همکاری “کارگاه فرهنگ‌ها” در شهر آخن برگزار می‌کند. در این مراسم دلآرام علی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در ایران و دکتر “ثریا موکت”، جامعه‌شناس مراکشی تبار ساکن زاربروکن سخنرانی خواهند کرد.

آمستردام، صدای زن

میزگرد “نسل‌های مختلف از تجارب خود می‌گویند” نیز برنامه‌ای است که در آمستردام از سوی گروه صدای زن برگزار می‌شود. در این برنامه که جمعه 6 مارس ساعت 7 تا 12 شب برگزار می‌شود طی یک تریبون آزاد به موضوعاتی همچون “طلاق و پیامدهای آن” و “من و دخترم” پرداخته خواهد شد.

استکهلم، کارزار زنان

کارزار زنان در روزهای 6 و 7 مارس سمینار دو روزه‌ای را برگزار می‌کند این سمینار با راه‌پیمایی جهت همبستگی با مبارزات زنان جهان در روز 8 مارس به پایان می‌رسد.

در روز اول سمینار آذر درخشان، یاسمین میظر، فراست صالحی، مهناز قزلو و گلاویژ حسینی، ثریا امیری از افغانستان و استی پیروتی سخنرانی می‌کنند.

لیلا پرنیان، شهین حیدری، فیروزه راد، صدیقه محمدی و مهرنوش معظمی نیز سخنرانان روز دوم این سمینار هستند.

“جنبش رهایی زنان، مذهب و محدودیت‌های تاریخی بورژوایی در زمینه زنان و مذهب”، “رابطه جنبش زنان با سایر جنبش‌های اجتماعی موجود در جامعه ایران”، “آینده و روند جنبش زنان در افغانستان”، “افق جنبش زنان و ناسیونالیسم”، “تجربه شوراهای زنان در کردستان” و “مروری تحلیلی بر موقعیت جنبش زنان در دوره بعد از انقلاب” از جمله موضوعاتی هستند که در این سمینار دو روزه که ساعت 12 ظهر 6 مارس آغاز می‌شود، بررسی خواهند شد.

استکهلم: زنان در ایران ۳۰ سال بعد از انقلاب

در روز 8 مارس نیز استکهلم میزبان برنامه‌ دیگری با عنوان “زنان در ایران ۳۰ سال بعد از انقلاب” است. در این برنامه مهرداد درویش‌پور، فروغ نیری تمیمی، آسو حسن‌زاده، هایده‌ درآگاهی، فایزه‌ صالحی سخنرانی می‌کنند.

زنان در انقلاب ایران، از آغاز تا کمپین یک میلیون امضا، موج سوم فمینیستی در ایران و ویژگی‌های آن، حقوق زنان از دیدگاه قوانین بین‌الملل، آیا آنچه‌ اتفاق افتاد یک معجزه‌ بود؟ ۳۰ سال بعد از ۱۷ اسفند ۱۳۵۷و مبارزه‌ زنان کرد در ۳۰ سال گذشته، ویژگی‌ها و مقایسه‌ آن با مبارزات سراسری زنان در ایران، موضوعاتی هستند که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷.۳۰ عصر به آن پرداخته می‌شود. برلین: پروژه زنان کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین

پروژه زنان کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین با پشتیبانی گروه زنان بنیاد اومفرتایلن نیز در برلین روز جهانی زن را گرامی می‌دارند. در این برنامه مهناز متین از فرانسه درباره خیزش زنان در اسفند 1357 سخنرانی می‌کند و پروین ثقفی از آلمان به مقوله: “آزادی، حجاب، آزادی حجاب؟” می‌پردازد. نمایش فیلم تهران در سال صفر و موسیقی شیرین مهربد از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

بوخوم: کمپین یک میلیون امضا در آلمان

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن، کمپین “یک میلیون امضا در آلمان” سمیناری با عنوان “نگاهی به جنبش زنان در ایران” به دو زبان فارسی و آلمانی در بوخوم برگزار می‌کند. علی طایفی، رضوان مقدم و ناصر ایرانپور سخنرانان این مراسم هستند و شاهین نجفی نیز به اجرای موسیقی می‌پردازد.

دلفت: کانون دانشجویان ایرانی در هلند

شعرخوانی و گفتگو با شهلا آقاپور، نمایش آثار هنری زنان و کارگاه طراحی و نقاشی یادبود روز جهانی زن، نمایش فیلم “آرزوهای کوچک” ساخته آران جاویدی و انمیمیشن “اگر بهار بیاید” ساخته علیرضا درویش، برنامه‌هایی هستند که کانون دانشجویان ایرانی در هلند به مناسبت روز جهانی زن تدارک دیده است. این مراسم یکشنبه 8 مارس از ساعت 1 تا 5 بعد از ظهر در شهر دلفت برگزار می‌شود.

فرانکفورت: گروه زنان ایرانی در فرانکفورت

گروه زنان ایرانی در فرانکفورت با همکاری شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی میزبان برنامه‌ای با عنوان “حجاب، مقاومت، آزادی و جنبش زنان” هستند. در این برنامه که ساعت 7 شنبه 7 مارس برگزار می‌شود، فتانه فراهانی از سوئد، مهناز متین از فرانسه، پروین ثقفی از آلمان سخنرانی کرده و فیلم تهران در سال صفر نمایش داده خواهد شد.

لندن، اتحاد زنان آزادی‌خواه

اتحاد زنان آزادی خواه بزرگداشت روز جهانی زن را شنبه 7 مارس از ساعت 5:30 در لندن برگزار می‌کند. سخنرانی و پخش فیلم از جمله برنامه‌های این مراسم است.

مونستر: تشکل مستقل زنان ایرانی

تشکل مستقل زنان ایرانی نیز شنبه هفتم مارس را به بزرگداشت روزجهانی زن اختصاص داده است. در این برنامه که از ساعت 17:30 شروع می‌شود علی طائفی درباره چالش‌های اساسی زنان امروز ایران سخن خواهد گفت.

ونکور: کانون ایرانیان مدافع صلح، آزادی و عدالت اجتماعی

زنان و سی سال زندگی پشت دیوار آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی موضوع مراسمی است که جمعه 6 مارس از سوی کانون ایرانیان مدافع صلح، آزادی و عدالت اجتماعی در ونکور برگزار می‌شود. سخنرانی، اسلاید شو، میان پرده و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این مراسم را تشکیل می دهند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours