آیا علت آزاد نشدن خدیجه مقدم و محبوبه کرمی، «فلسفی» است!؟

کریم پورحمزاوی-14 فروردین 1388

مدرسه فمینیستی: حادثه اصلا یک حادثه نبود! یک میهمانی نوروزی ساده بود. آره، به همین سادگی، 12 نفر از شهروندان ساده دلی که نمی دانستند 12 نفره به میهمانی رفتن یک جرم است هوس عید دیدنی کرده بودند. شال نرم و نارنجی و کلاه و روسری به سر کرده و لباس های نو رنگی خود را می پوشند. البته بعد از حادثه شدن میهمانی یاد می گیرند که دیگر چیز نرم و نارنجی نپوشند و از این به بعد تا می توانند زمخت کاری کنند. در خیابان سهروردی و درست جنب پل سید خندان جمع می شوند که به یکباره مهمانی سابق به یک حادثه تبدیل می شود. هرچه برادر در عمر خود دیده بودند از بالای پل و پایین آن و چندتایی هم از فرعی بغل و دو نفر هم با چتر نجات بر سر این 12 نفر خراب می شوند که: هوس میهمانی کرده را اوین جایز است! باری، دوازده نفر داستان ما به 12 صورت کش آمده تبدیل می شوند.

***

شب فرا می رسد، ستارگان در آسمان پهناور سوسو می زنند. ماه پرتوهای نورانی خود را بر پهنای زمین، بر دور دست ها گسترانیده و جیرجیرکی بالای دکل دژبانی اوین برای خود سوت سوتکی می زد که مگس کش دژبان به او یاد داد دیگر از این غلط ها نکند.

صبح روز بعد، از 12 میهمانی که وارد اوین شده بودند 10 قهرمان سرشناس از اوین خارج می شوند و طبق معمول 2 نفر جا می مانند و از قلم می آفتند! شاید هم محورشان پهن بود و به هنگام خروج به درب فلزی اوین گیر کرد و نتوانستند خارج شوند!

آن دو نفر جا مانده عبارتند از خدیجه مقدم و محبوبه کرمی. حالا می گوییم خدیجه مقدم آب از سرش گذشته و اوین منزل دومش است، شاید اینبار می خواهند دکور اوین را عوض کنند و از تجربیات خانه داری خانم مقدم در این زمینه بهره ببرند، اما محبوبه کرمی که دیگر سوار اتوبوس خط واحد نشده بود! لااقل به آن بنده خدا بگویید تکلیفش چیست آخر!؟ کجا برود و سوار چه وسیله نقلیه ای بشود یا نشود که سر از اوین درنیاورد!؟

اما به رغم تمام این مسائل، قضیه آزاد شدن 10 نفر و جا ماندن 2 نفر، از آن روز تاکنون همه فلاسفه علوم اجتماعی و علوم زیستی را دچار سردرگمی عجیبی کرده و بر پیچیدگی جهان خلقت یک پیچیدگی دیگر افزود. از جمله پرسش های فلسفی که در این زمینه مطرح شده است این که:

1. خدیجه مقدم و محبوبه کرمی غیر خودی هستند. خودی هم که معلوم است کیست. اما در این میان نخودی کیست؟

2. جریان آب از کدام سوی جاریست!؟ جرم خدیجه و محبوبه چیست!؟

3.اگر زمین گرد است و بدور خورشید می گردد پس نقش خدیجه مقدم در طراحی میهمانی ها تا چه حد محوریست!؟ ( این پرسش چند گزینه ای بود)

◀️  گزینه د: مامان خدیج بازم واسه اوینی ها محور سوغات اورده

4. آیا بزودی شاهد اختراع دستگاه محور یاب برای شناسائی مجرمان محوری خواهیم بود؟

5. اگر خدیجه مقدم محوری بود, نقش محبوبه کرمی در نصب محور عید دیدنی تا چه حد محوری بود؟

6. اون قدیما خجالت چیز خوبی بود. آیا هنوز هم خجالت چیز خوبی است!؟

7. حالا کی آزادشون می کنید؟

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours