فاطمه کروبی: فعالیت کمپین یک میلیون امضا مسئله امنیتی نیست

12 خرداد 1388

گفتگوی سحام نیوز با فاطمه کروبی –

*خانم کروبی در جایگاه دبیرکل یک تشکل اسلامی زنانه، چه نگاهی به افرادی که خواستار حقوق برای زن و مرد هستند دارید؟

به هرحال زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و گرایشات در بین ۳۵ میلیون زن ایرانی متفاوت است. بنده بخشی از این گرایشات را نمایندگی می کنم. بخش دیگری با خانم های اصولگراست. بخشی دیگر را خانم های اصلاح طلب دیگر نمایندگی می کنند یک بخشی را هم نیروهای جوان تحصیلکرده که عنوان کمپین یک میلیون امضا را به خود گرفته اند، نمایندگی می کنند. من فعالیت عمومی همه را مرهون انقلاب و آزادی و تحصیل فوق العاده خانم ها در بعد از انقلاب می دانم. حالا چه این دوستان مخالف نگاه حاکم باشند و یا موافق آن، اما اثرگذاری انقلاب در رویش این گرایشات غیرقابلا نکار است. خوب چیزی که از ثمرات انقلاب اسلامی باشد مورد علاقه همه است، ممکن است همه اساسنامه و مرامنامه شان را تایید نکنم یا اولویت هایشان را قبول نداشته باشم، اما طوری هم جبهه نمی گیرم که بستر عمومی مطالبات زنان تضعیف شود، چون مخالفت و مقاومت در مقابل کل مطالبات زنانه است.

*چون همسر شما کاندیدای ریاست جمهوی است، سئوال ما کمی جدی تر می شود. آیا اگر در آینده شخص شما که از فعالان غیرهمسو با کمپین هستید را مسئول بررسی مطالبات این خانم های به قول شما جوان کنند چه برخوردی با مسئله می کنید؟

فعالیت بنده که فعلا مدنی است و در صورت پیروزی آقای کروبی هم انشاالله مدنی خواهد بود، اما به شخصه به هیچ وجه نگاه امنیتی به یک خاص عمومی را آن هم مورد زنان قبول ندارد.این خانم های محترم نه کار زیرزمینی می کنند و نه اهداف غیرپنهانی دارند. حتی اسم هایشان را هم زیر بیانیه هایشان می آورند.

اگر کسی عامل بیگانه و عنصر نامطلوب برای امنیت کشور باشد لااقل اینقدر شفاف عمل نمی کند. پس من مسئله را غیرامنیتی می دانم و تعامل را جایگزین خوبی برای تقابل فعلی می دانم. اما این تعامل را با منطقی کردن خواسته های این خانم ها و سایر گرایشات دنبال می کنم. ببینید بخشی از خواسته های این بانوان در قانون اساسی آمده است. بخش دیگر از مطالباتشان را هم می شود با نگاه مترقی حضرت امام (ره) به مسائل فقهی جواب داد. در این خصوص رسالت همه فقهای معظم و حوزه علمیه را یادآور می شوم. به هرحال این بانوان سئوال دارند و این بزرگواران هم منابع پاسخگویی و علم لازم را برای گفت وگو و پذیرش با رد مطالبات منطقی و غیرمنطقی را دارند.

بعضی از مسائل هم ممکن است اصلا توافقی نشود، اما نمی شود قبل از گفت وگوهای دو طرفه و چند طرفه فورا پاسخ کلی مثبت یا منفی داد.

*پس مشکل کجاست شما که می گویید خیلی راحت می شود مسائل را حل کرد؟

مشکل این است که باب گفت وگو را این دولت شریف بسته است. فضا را طوری سنگین نموده اند که خانم های مجلس و دولت به جای دفاع از حقوق زنان، می روند لایحه چند همسری و سهمیه بندی دانشگاه را امضا می کنند. این باب گفتگو باید باز شود. دولت ها هم باید پیش گام شوند و به سراغ همه گرایش ها که مطالبه دارند بروند. چون اگر آنها پا پیش بگذارند، دولت قلدری می کند و از موضوع تحقیر با آنها برخورد می شود. اگر این باب باز شود و نگاه مترقی علما به مسئله حقوق زنان فرصت بروز یابد، خیلی از مطالبات را می شود پاسخ گفت. منتها الان نگاه خیلی امنیتی است.

*آیا آقای کروبی در این خصوص قولی می دهد؟ مشخصا قول اینکه مطالبات خانمها مورد بی اعتنایی دولت ایشان قرار نگیرد؟

(با خنده) اگر قول همسرشان کافی است، بله شما بیانیه آقای کروبی را درخصوص مطالبات بانوان را دوباره بخوانید. آقای کروبی با اندیشه دینی به مسائل زنان می نگرد و به نظر من امضای یک میلیون کمپین مشکل بسیاری از خانم ها است و استعفای حقوق زنان یکی از چالش های سیاسی و اجتماعی دنیای امروز است. بینش مردم سالاری مهمترین چالش زنان است. آقای کروبی معمولا اگر بیانیه ای را از طرف خودشان قبول نداشته باشند، اجازه انتشار آن را نمی دهند. رودربایستی هم ندارد، اما اگر بیانیه یا برنامه ای را امضا کند، وفای به عهد می کند. امیدوارم شاهد گفت و گوی آقایان علما و اهل فضل و نمایندگان عالم شریعت با بانوان مطالبه گر و مدافع حقوق زنان درخصوص مطالباتشان باشیم. انشاالله. این مایه مباهات دین مترقی اسلام و رضایت بانوان عادل و عدالتگرا شود و فضایی در دولت آقای کروبی و یارانش ساخته شود که اعتمادبه نفس خانم ها و خوشبینی به رعایت حقوق انسان ها در اسلام، موجب یاس دشمنان ایران و اسلام شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours