ممنوعیت خروج منصوره شجاعی و تهدید تلفنی نسرین ستوده

20 اسفند 1386


مدرسه فمینیستی: روز 19 اسفندماه درحالی که قرار بود نسرین ستوده و منصوره شجاعی از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء برای شرکت در مراسم روز جهانی زن در جمع دوستانه و صمیمانه گروهی از زنان ایرانی ساکن دوبی به این کشور سفر کنند، از خروج آنان جلوگیری به عمل آمد.

روز گذشته نسرین ستوده یکی از وکلای سرشناس کمپین یک میلیون امضا، به خبرنگار سایت کانون زنان ایرانی گفته بود: «12 ساعت قبل از پرواز، افرادی که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی می کردند، با من تماس گرفتند و گفتند که نباید سفر کنم».

این مامور در تلفن به نسرین ستوده گفته بود «ما می دانیم که شما عازم سفری به دوبی هستید و در صدد برگزاری کارگاه آموزشی یا مراسمی برای هشتم مارس هستید…، اما خواستیم پیشاپیش به شما بگوییم که از این سفر چشم پوشی کنید وگرنه انجام این سفر به منزله اقدام علیه امنیت محسوب می شود». اما نسرین ستوده در مورد حق انجام سفر های دوستانه و کاری، اعلام می کند که قصد لغو سفر خویش را ندارد. وی ادامه داده است که: «این درخواست جنبه قانونی ندارد، بنابراین من سفر خود را انجام خواهم داد»

سحرگاه روز 20 اسفندماه، نسرین ستوده به همراه منصوره شجاعی به فرودگاه امام خمینی می روند. منصوره شجاعی در مورد مراحل ممنوعیت سفر خود و نسرین ستوده گفت: «پس از انجام مراسم گمرکی، نسرین ستوده از ماموری که در مرز هوایی مسئول کنترل نهایی پاسپورت و مهر خروجی بود سوال کرد که اگر ممکن است پیش از آنکه هزینه خروجی برای آنان پرداخت شود نام آنها را چک کنند و ببینندکه آیا ممنوع الخروج هستند یاخیر؟ مامور گمرک تحت تاثیر شخصیت مصمم و مهربان ستوده و با دیدن کودک شیرخواره وی که در آغوشش به خواب رفته بود پذیرفت و اعلام کرد که هیچیک ممنوع الخروج نیستند. اما پس از پرداخت خروجی و عبور از مرز در آن سوی خط مرزی ماموری بی سیم به دست مرا به نام خواندند و سپس با گرفتن گذرنامه ام برای شخصی که در آن سوی خط ارتباطی بود مشخصات گذرنامه مرا مرور کرد و سپس آن را ضبط کرد».

بدین ترتیب از خروج منصوره شجاعی ممانعت به عمل آمد. منصوره شجاعی ادامه داد: «نسرین ستوده به ماموران اعلام کرد که من نه تنها دوست و همسفر منصوره شجاعی بلکه وکیل ایشان نیز هستم و به عنوان یک وکیل باید بدانم که موکل ام را به کجا می برند. پس از این اقدام نسرین ستوده، ماموران در همان جا و در اتاق مجاور خط مرزی پاسپورت مرا گرفتند و مراحل ممنوع الخروجی طی شد. اما پس از انجام این مراحل، نسرین ستوده داوطلبانه از سفر چشم پوشی کرد و مهر ابطال خروجی بر پاسپورت ایشان زده شد.»

لازم به ذکر است که طی یک ماه گذشته سه تن از اعضای مرکز فرهنگی زنان از جمله طلعت تقی نیا، پروین اردلان و منصوره شجاعی بدین ترتیب ممنوع الخروج شده اند. هفته پیش پروین اردلان هنگام سفر برای شرکت در مراسم اهدای جایزه اولاف پالمه در فرودگاه ممنوع الخروج شد. و یک ماه پیش نیز عضو دیگر مرکز فرهنگی زنان یعنی طلعت تقی نیا که عازم یک سفر تفریحی به مراکش بود با همین شیوه ممنوع الخروج شناخته شد. پاسپورت طلعت تقی نیا نیز در فرودگاه ضبط شد و برگه ای برای پیگیری ممنوع الخروجی اش به وی تحویل شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours