8 مارس در اصفهان

مینو کیامان-20 اسفند 1386

امسال در اصفهان، دو مراسم به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن برگزار گردید. گزارشی از این برنامه ها در ادامه آمده است.

نشست فعالان کمپین یک میلیون امضاء در اصفهان به مناسبت هشت مارس

کمپین جمع آوری یک میلیون امضاء در اصفهان که پس از پشت سر نهادن افت و خیزهای فراوان توانست با جمع کردن یارانش بار دیگر به حرکت خود نظم تازه بخشیده و با توان بیشتر به فعالیت ادامه دهد، این روز را طی مراسمی در خانه یکی از اعضاء کمپین گرامی داشت. طی این مراسم که با شعر زیبایی از پوران فرخزاد آغاز شد، پس از بررسی تاریخچه 8مارس، میهمانان چالش های پیش روی جنبش زنان را با تکیه بر کمپین یک میلیون امضا، با پرسش و پاسخ به بحث گذاشتند. پس از آن هریک از شرکت کنندگان به طرح عمده ترین مسائل زنان در اصفهان از نگاه خود پرداخت و طی آن با نقد و بررسی دیدگاه سنتی و تبعیض آمیز به زن، در شهر اصفهان، تاثیر عمیق قوانین تبعیض آمیز بر زندگی زنان در این استان و لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به زنان مورد بررسی قرار گرفت. در بخش پایانی این مراسم دو تن از حضار با صدای گرم خود اشعاری از فروغ و پوران فرخزاد را خواندند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این مراسم با تاکید بر لزوم هرچه فعالتر اعضا کمپین در اصفهان همگام با سراسر ایران به پایان رسید.

برگزاری مراسم روز جهانی زن در انجمن طبیعت باران

چهارشنبه 15 اسفند، انجمن طبیعت باران شهر اصفهان که یک سازمان غیر دولتی است در حالی به استقبال روز جهانی زن رفت که با تقاضای ایشان برای برگزاری این روز در مکانی مناسبتر که شرکت کنندگان بیشتری را در خود جای دهد، بشرط پرداخت پولی که انجمن از عهده پرداخت آن بر نمی آمد، موافقت می شد. به همین دلیل انجمن طبیعت باران ناچار شد این مراسم را در محل همیشگی برگزاری جلسات شاخه بانوان انجمن با حضور تعداد محدودی از زنان برگزار کنند.

این مراسم در سه بخش تداریک دیه شده بود. در ابتدا، مراسم با بیان تاریخچه 8مارس آغاز شد. سپس خانم دکتر ترابی از اساتید رشته تاریخ دانشگاه آزاد نجف آباد با ارائه مطلبی تحت عنوان «زن و نوگرایی در تاریخ ایران» به شرح چگونگی شکل گیری فردیت زنان و میل به توسعه در میان زنان پیشگام در دوران قاجاریه پرداخته و طی آن به برخی خصوصیات موسوم به خصوصیات زنانه، با تاکید بر ریشه های تاریخی آن در فرهنگ تحمیلی مردسالار اشاره نمود. در بخش سوم و پایانی برنامه که از سوی حضار بسیار مورد توجه قرار گرفت کار پژوهشی خانم میر مجربیان یکی از پژوهشگران موفق اصفهان در زمینه های اجتماعی بود، کاری تحت عنوان «جغرافیای زن» که در آن آمارهای مقایسه ای قابل توجهی از حضور زنان و مردان، در مشاغل عالی رتبه، مشاغل خدماتی، متخصصان رشته های پزشکی و پیرا پزشکی و دستیاران این رشته ها در سطح استان اصفهان ارائه می داد. همچنین نرخ فعالیتهای اقتصادی زنان نسبت به مردان در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته بود. وی همچنین در پژوهش خود به معرفی اولین های زنان در هنر، موسیقی، حرفه، پزشکی، فیزیک و تدریس در دانشگاه و غیره پرداخت که بسیار مورد استقبال حضار قرار گرفت. مراسم با پذیرایی چای و شیرینی در حالی به پایان رسید که برخی از دختران جوان با اجرای این مراسم در فضایی چنین محدود و کوچک معترض بودند، و از برگزاری مراسم 8مارس در سال گذشته با شرایطی بهتر یاد کردند.

نکته جالب توجه در برگزاری این مراسم حضور قابل توجه زنان میانسال در برنامه بود، بطوریکه از میان 100نفر شرکت کننده تنها 20 نفر دختر جوان حضور داشت. هنگامیکه علت را جویا شدم یکی از اعضای انجمن دو علت را دخیل در این امر دانست: نخست اینکه، دعوت شدگان بیشتر از میان اعضای قدیمی و میانسال انجمن بودند و کمتر مردم عادی را شامل می شدند. دوم اینکه، دلسردی جوانان برای شرکت در اینگونه مراسم به دلیل عدم آگاهی تاحدودی افزایش یافته است. هنگامیکه نظر یکی دو تن از جوانان حاضر را در این مورد پرسیدم آنها به سخنان مجری برنامه که بسیار با احتیاط و بدون کمترین اشاره به مسائل و مشکلات امروز زنان سخن می گفت اشاره کردند و گفتند ما نمی توانیم مشکلات امروز را نادیده گرفته و از گذشته ها و بزرگداشت ها بطور صرف حرف بزنیم و جوانان حوصله سکوت در مقابل تبعیضهای قانونی که بر زن روا می شود، آنهم در چنین روزی را ندارند. آنها همچنین عدم اطلاع رسانی همگانی را علت عدم حضور بسیاری از جمله جوانان در این مراسم ذکر کردند

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours