فعالیت های کمیته ارتباط با کاندیداهای همگرایی جنبش زنان

۰ min read

19 خرداد 1388

مدرسه فمینیستی: کمیته ارتباط با کاندیداهای همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات که یکی از کمیته های پنج گانه این ائتلاف بود، برای طرح مطالبات همگرایی با کاندیداها و چهره های شاخص حامیان آن دیدارهایی داشت که در زیر بخشی از این دیداها را که در روزنامه ها و رسانه ها منتشر شده است می آوریم:

روزنامه سرمایه: کمیته ملاقات همگرایی جنبش زنان با مهدی کروبی دیدار کرد

اعضای کمیته ملاقات با کاندیداهای ریاست جمهوری برای مطرح کردن مطالبات خود با مهدی کروبی کاندیدای ریاست جمهوری دهم دیدار کردند.در این دیدار صمیمانه شهلا لاهیجی یکی از اعضای «همگرایی» به معرفی جنبش زنان و مطالبات پرداخت.مهدی کروبی نیز بعد از شنیدن سخنان زنان جنبش همگرایی گفت: «وضعیت خیلی دشواری در پیش رو است و اگر من رئیس جمهوری شوم فضا را بازتر می کنم.» کروبی تصریح کرد: «یکی از کارهای من در جهت حضور خانم ها در کارهای سیاسی و صحنه های اجتماعی و رفع تبعیض هاست.»وی افزود: «قانون اساسی ما چیزهای لایتغیر دارد. مثل جمهوریت اسلامی که لایتغیر است اما موارد تبعیض آمیز در مورد زنان دارد که من سراغش را می گیرم ولی شما می دانید من حداکثر می توانم پیشنهاد بدهم و حدود اختیارات دولت روشن است.»

روزنامه سرمایه: همگرایی جنبش زنان در دیدار با زهره رهنورد: زنان جامعه ما از تبعیضات طبقاتی، جنسیتی، قومیتی و بین المللی رنج می برند

شهلا لاهیجی از فعالان همگرایی جنبش زنان تصریح کرد: «ما به رئیس جمهوری در آینده برای ایران نیاز داریم که بتواند با قدرت و شهامت ایران را اداره کرده یا آنقدر با مردم صادق باشد که بتواند به مردم بگوید: می خواهم اما اجازه ندارم.»
مدیرمسوول انتشارات روشنگران تبعیض های جنسیتی را که از سوی حاکمیت به مردم القا شده از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: «جامعه ما امروزه به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شده و علاوه بر این دو تقسیم، زنان جامعه ما از تبعیضات طبقاتی، جنسیتی، قومیتی و بین المللی رنج می برند. زنان ایران به رغم پیشرفت های تحصیلی و استفاده از امکانات بودجه دولت برای تحصیل، هنوز این حق را در جامعه ندارند که به عنوان یک زن، مقامی بالاتر از نماینده مجلس داشته باشند. زنان ما از حقوق برابر با مردان در زمینه اشتغال، حقوق جزایی و… برخوردار نیستند.» شهلا لاهیجی همچنین با اشاره به این نشست گفت: «خواسته ما از خانم رهنورد این بود که در صورت انتخاب شدن آقای میرحسین موسوی به عنوان رئیس جمهوری آینده کشورمان مطالبات زنان را که چیزی جز حقوق بنیادی و اولیه زنان نیست مدنظر قرار دهند.» لاهیجی با بیان اینکه «دغدغه خانم رهنورد نیز دغدغه ما بود»، گفت: «خانم رهنورد نیز در این جلسه تاکید کردند اولویت برنامه آقای موسوی، مسائل اقتصادی خواهد بود یعنی ایشان معتقد هستند با اصلاح وضعیت اقتصادی، بخشی از مطالبات زنان از جمله وضعیت اشتغال زنان که یکی دغدغه های مطرح شده نیز بود، برطرف خواهد شد.»

وی گفت: «همچنین زهرا رهنورد مطالبات زنان را یک پروژه بزرگ نامید البته یادآور شد حل مشکلات زنان تنها از عهده رئیس قوه مجریه بر نمی آید.»
به گفته لاهیجی در پایان این جلسه زهرا رهنورد از اعلام برنامه های اقتصادی میرحسین موسوی در دولت احتمالی خود خبر داد که بخشی از آن به موضوع زنان اختصاص دارد.

کانون زنان ایرانی: دیدار با نمایندگان محسن رضایی، تداوم طرح درخواست های همگرایی

فریده ماشینی از اعضای همگرایی در این جلسه خطاب به نمایندگان محسن رضایی درباره همگرایی توضیح می دهد. اینکه تا کنون برای طرح مطالباتشان به دیدار مهدی کروبی از دیگر کاندیداها و زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی رفته اند و قصد دارند این دیدارها را با چهره های سرشناس ادامه د هند.

دانش جعفری با شنیدن فعالیت های همگرایی زنان می گوید:” آقای رضایی در برنامه هایش اعلام کرده که یک زن را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب می کند.”

او که سابقه حضور در ساختار اقتصادی کشور را به عنوان وزیر اقتصاد داشته از اقتصاد زنان می گوید:”چرا همگرایی درباره اقتصاد زنان چیزی نگفته است؟ مثلا تشکیل بانکی برای زنان بسیار اهمیت دارد.”

ماشینی در واکنش به این سخنان می گوید:”تا زمانی که نگاه به زن نفقه بگیر و مرد نفقه آور باشد و در قانون هم ریاست برعهده مرد باشد نقش زن تقلیل داده می شود.گویی زنان در این جامعه نقشی ندارند و پررنگ کردن نقش زن به عنوان خانه دار و همسر و مادر از سیاست های کلان کشور است.اما واقعیت اجتماعی این است که زنان در همه سطوح عزم خود را برای تغییر وضعیت جزم کرده اند.”

به اعتقاد ماشینی با وجود این نگاه تقلیل گرایانه به زن چطور می توان انتظار داشت که در جهت توانمند سازی اقتصادی زنان حرکت کرد؟

به گفته این فعال حقوق زنان در حال حاضر مسائل زنان در کشور با دو خصلت همراه شده است یا به آن برچسب سیاسی می زنند و یا برایش مانع شرعی و مذهبی می تراشند .او می گوید:” ما زنان می خواهیم بدانیم که کاندیداها چگونه می خواهند در برابر این دو مانع بایستند چرا که زنان دیگر نمی خواهند این پاسخ را بشنوند که به دلیل مانع شرعی و مذهبی کاری از دست رییس جمهوری برنمی آید.”

او در ادامه می گوید:”زنان از نجیب ترین گروههای اجتماعی هستند که برای رسیدن به مطالباتشان از شیوه های مسالمت آمیز استفاده می کنند اما پاسخ مناسب نمی بینند.شک نکنید که بی توجهی به زنان می تواند به بحران اجتماعی منجر شود.”

کانون زنان ایرانی: دیدار اعضای همگرایی جنبش زنان با برخی از فعالان احزاب در ایران

در ابتدای جلسه شهلا لاهیجی ،مدیر انتشارات روشنگران شرحی از شکل گیری همگرایی جنبش زنان ارائه داد و گفت “: بر خلاف آنچه که در جامعه تبلیغ می شود جنبش زنان، جنبشی لوکس نیست و اتفاقاً بیشتر به زنان طبقات محروم و فرودست جامعه توجه دارد. زنانی که از شدت فقر به روسپیگری روی می آورند و یا از شدت خشونت دست به قتل همسر یا خودسوزی خویش می زنند. در حالیکه زنان طبقات مرفه هم امکانات دارند و هم می توانند از طریق امکاناتی که دارند، تور امنیتی مناسب برای خود درست کنند. اگر در سنت مذهبی ایرانی یک امنیت ضمنی برای خانم ها وجود داشت، در دوران جدید همین امنیت وجود ندارد. قوانین ما نتوانسته اند برای زن امنیت ایجاد کند. مسلماً قوانینی که بشر نوشته است نقایصی دارد. هیچ قانون بشری خواست خداوند نیست و آنجه ازلی و ابدی است از آن خداست و نبایست قوانین بشری را به خدا نسبت دارد.

لاهیجی با تکیه بر بحث اقتصاد زنان گفت: “اقتصاد امروز یک علم است، و توجه به اقتصاد زنان امروز امری ضروری است. زیرا بخش اساسی از مالیاتی که مردم می پردازند، صرف آموزش زنان می شود و باید به مساله اشتغال زنان پس از آموزش نیز پرداخته شود. جامعه ما از نظر تعامل اجتماعی به مرحله ای رسیده است که می بینیم حتی فرودست ترین مردان حاضر شده اند برای تحصیل دختران خویش هزینه کنند. زیرا فهمیده اند که دختران هم می توانند در تأمین مخارج خانه مؤثر باشند. پس وظیفه دولت ایحاد اشتغال برای مردان و زنان است. برای همین از شما می پرسم دولت چگونه می تواند برای اشتغال زنان در ساختن بسترهای تولید اقتصادی کار کند. با توجه به اینکه صنایع سنتی که مختص به زنان بود مثل ابریشم بافی کاملاً از بین رفته است و در عین حال در صنایع جدیدتر جایی برای زنان تعریف نشده است. در حالیکه در بخش خصوصی ما شاهدیم که زنان در سمت های مدیریتی برخی صنایع بزرگ قرار دارند و بسیار هم وفق هستند. من معتقدم تا بسترهای اقتصادی لازم برای زنان گشوده نشود، امر اقتصاد زنان جدی نشود، بحث حقوق بشر و حقوق مدنی محقق نمی شود.
مهندس سحابی نیز در این ملاقات گفت :
“من به شما خانم ها تبریک می گویم که توانسته اید دور هم جمع شوید و یک ائتلافی از نحله های مختلف فکری تشکیل دهید. کاری که ما مردان هنوز نتوانسته ایم آن را انجام دهیم. با تمام ادعاهایی که داریم .”

روزنامه سرمایه: نشست «همگرایی جنبش زنان» با سحابی، پیمان و زیدآبادی برگزار شد

در راستای دیدار همگرایان با کاندیداها جنبش همگرایی با چهره های مطرح سیاسی نیز دیدارهایی ترتیب داده اند. از این رو این جنبش پذیرای چهره هایی همچون عزت الله سحابی، حبیب الله پیمان و زیدآبادی بود. شهلا لاهیجی در این نشست صمیمانه با اشاره به دغدغه های خود در خصوص زنان و رابطه زنان با اقتصاد کشور که یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در این نشست دو ساعته بود، گفت: «اگر زنان جامعه ما زنان ناآگاه به مسائل حقوقی خود باشند، این ناآگاهی منجر به نابودی اقتصاد کشور خواهد شد. ما تمام سعی خود را انجام می دهیم که زنان جامعه در تولید سهیم باشند و در ارائه خدمات اگر زنان نتوانند در جامعه کار تولیدی انجام دهند باید منتظر اثرات تخریبی آن باشیم.»

کانون زنان ایرانی (فریده غائب): طرح خواسته های زنان از رییس جمهوری آینده در دیدار با رهنورد

حل مسائل زنان نیاز به عزم ملی و تحول در خواستگاههای اندیشه ای دارد.” این را زهرا رهنورد ؛رییس سابق دانشگاه الزهرا می گوید . در دیداری که اعضای همگرایی گروهها و فعالان جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات ریاست جمهوری با همسر میر حسین موسوی،کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشتند؛ زهرا رهنورد مطالبات و خواسته های زنان را شنید.

در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گروهها و طیف های مختلف فکری فعال در حوزه زنان دو خواسته مشخص خود را از رییس جمهوری آینده مطرح کردند.

این برای اولین بار است که گروهها و طیف های مختلف فکری و فعال در حوزه زنان در طول سی سال پیروزی انقلاب ایران به طور رسمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ، مطالبات خود را مطرح و این مطالبات را از کاندیداها پی گیری می کنند.

آنها از رییس جمهور آینده می خواهند ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان بدون قید و شرط بپیوندد و نیز قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را بازنگری کند به ویژه اصول 19،20،21و 115 قانون اساسی را با گنجاندن اصل برابری جنسیتی بدون قید و شرط.

ابن بار آنها به سراغ همسر یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری رفتند تا با در میان گذاشتن خواسته های شان از برنامه های این کاندیدا در حوزه زنان باخبر شوند. این زنان در این نشست تاکید کردند که به مطالبات شان رای می دهند .

شهلا لاهیجی ؛مدیر انتشارات روشنگران و از اعضای همگرایی درباره طرح مطالبات زنان در آستانه انتخابات می گوید:”مردم هیچ وقت از کاندیداها درخواستی نکرده اند .همیشه کاندیداها قبل از انتخابات شعار هایی داده اند و بعد از رای آوردن هم اگر اجرا نمی کردند کسی نبود پیگیری کند.”

به گفته لاهیجی این بار زنان روی دو خواسته مشخص تاکید کرده اند . او خطاب به رهنورد می گوید:” یکی از خواسته های ما زنان الحاق به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان است که شما هم پیوستن به آن را بارها مورد تاکید قرار داده اید.”

فریده ماشینی ؛پژوهشگر مسائل زنان نیز ائتلاف زنان را نشانگر بلوغ سیاسی آنان می داند:” این نشان از بلوغ سیاسی زنان ایرانی است که حول مشترکات به یک همگرایی رسیده اند.”

به گفته او هر کاندیدایی که به مطالبات و خواسته های زنان توجه کند می تواند نیمی از آرا را به دست آورد چرا که دیگر زنان و حتی زنان خانه دار آرای شان تبعی نیست و آنها برای خود برنامه دارند.انها می خواهند انتخابگرانه وارد انتخابات شوند.

ماشینی معتقد است حقوق بشر در کشور محقق نمی شود و کشور به توسعه نمی رسد مگر اینکه به خواسته های نیمی از جامعه توجه نشان دهد.

گیتی پور فاضل نیز از نگاه تخصصی خود به عنوان حقوق دان از مشکلات حقوق خانواده در ایران گلایه می کند:”یکی از مشکلاتی که زنان ما را تحت فشار قرار داده است قوانین خانواده است.زن ایرانی به لحاظ حقوقی امنیت ندارد و همسرش به راحتی می تواند ازدواج مجدد داشته باشد .”

او می گوید ما زنان ایرانی واقعا فرسوده شده ایم.و خطاب به رهنورد می گیود:” اجازاه ندهید هر مردی برای خود بتواند حرمسرای کوچکی درست کند این کار مساوی تحقی زنان است.”

او در ادامه بخشی دیگر از مشکلات زنان در ایران را برمی شمارد از جمله وجود موانع برای رسیدن به مناصب بالای شغلی،افزایش خودسوزی در میان زنان استان های غربی .

مینو مرتلضی از دیگر اعضای همگرایی زنان از تبعیض هایی می گوید که علیه زنان وجود دارد:”از اساسی ترین مواردی که باعث عقب ماندگی کشورها می شود تبعیض های طبقاتی،قومی، بینالمللی و جنسیتی است. در هر چهار سطح زنان ما رنج می برند. اینکه کار زنان جدی گرفته نمی شود .زنان در حوزه های اساسی تصمیم گیری نقشی ندارند . در قانون چند همسری رسمی است .در کتاب های درسی تبعیض جنسیتی وجود دارد و علاوه بر این ها برای زنان اقوام هم تبعیض هایی مضاعف روا می شود. آنها در دو عرصه جباریت خانگی و جباریت های اجتماعی هم رنج می برند.”

زهرا رهنورد در واکنش به این سخنان سر تکان می دهد:”همگی با هم روی این مسائل توافق داریمو منتهی حیا می کنیم و چیزی نمی گوییم.”

فاطمه گوارایی نیز از دیگر اعضای این همگرایی از از سیاست گذاری های رسمی دولت در حوزه های مختلف آموزشی و بهداشتی و فرهنگی و اجتماعی می گوید.

شهلا شرکت ،مدیر مسئول نشریه توقیف شده زنان در ادامه از نشریات تخصصی حوزه زنان به رهنورد می گوید:”بعد از انقلاب تعداد نشریات زنان به اندازه انگشتان دست هم تجاوز نکرد. انها که فعال بودند به خاطر مبارزه با پدرسالاری لغو امتیاز شدند و یا به خاطر عدم استقلال اقتصادی از کار باز ماندند.

به گفته شرکت در حال حاضر که نشریات زنان توقیف شده اند زنان فعال در این حوزه به سایت ها روی آورده اند.سایت هایی که مدام فیلتر می شوند.

او در ادامه پیشنهاد راه اندازی خبرگزاری و تلویزیون مخصوص زنان را ارائه می دهد.

رهنورد هم بعد از شنیدن این سخنان می گوید:” موسوی هم دلش می خواست در این جمع حضور داشته باشد اما نتوانست.”

او ادامه می دهد:”وقتی انقلاب شد ما فکر می کردیم همه مشکلاتمان حل می شود اما این تفکر درست بنود.امروز به این نتیجه رسیده ام که این خوشبینی است که انقلاب ها می توانند مشکلات زنان را حل کنند در واقع اینطور نیست.”

رهنورد معتقد است بسیاری از مشکلات زنان در چارچوب تحول ها حل می شود. مثلا در حوزه اشتغال زنان اگر تولیدی ها فعال شوند و سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم مشکلات اشتغال زنان هم حل می شود اما نگرش مهم است که باید خواستگاههای اندیشه ای متحول شود.

به اعتقاد رییس سابق دانشگاه الزهرا تغییر خواستگاههای اندیشه ای در حوزه زنان کاری نیست که رییس قوه مجریه به تنعایی بتواند انجام دهد بلکه عزمی ملی و نیز جرات کار در این حوزه را می طلبد.

اولویت موسوی در حوزه زنان چیست؟ رهنورد در ÷اسخ به این سوال می گوید:”اولویت موسی اولویت اقتصادی است اما این به معنای آن نیست که مسائل حقوقی را کنار بگذاریم. باید به همه این حوزه های ساختاری نگاه کنیم.اقدامات مربوط به رفع تبعیض ها باید در کنار دیگر اولویت هایمان باشد منتهی اقتصاد زیر بناست.

او در ادامه از برنامه جنسیتی موسوی که در آینده ای نزدیک ارائه خواهد داد می گوید. برنامه ای که در تدوین آن کسانی که تجربه اجرایی داشتند مشارکت دارند و در این برنامه از رفع تبعیض جنسیتی در دانشگاهها تا پیوستن به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان دیده می شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours