فرانک فرید: پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض یکی از موارد قعطنامه کنگره زنان آذربایجان در 1383 بود

۱ min read

سخنرانی فرانک فرید پیرامون مطالبات زنان در تبریز / گزارش: نگار اصلانی-19 خرداد 1388

مدرسه فمینیستی: روز یکشنبه، هفدهم خرداد ماه، به همت تنی چند از کنشگران و مدافعان حقوق برابر، جلسه سخنرانی فرانک فرید فعال آذربایجانی حقوق زنان و از فعالان همگرایی جنبش زنان به دعوت ستاد دانشجویی آقای کروبی در تبریز برگزار گردید.

این سخنرانی با حضور دانشجویان و هم چنین عده ای از زنان اقشار مختلف و نیز فعالین عرصه انتخابات درراستای طرح مطالبات زنان و همگرایی جنبش زنان برای طرح خواسته هایشان از رئیس جمهور آینده انجام شد.


فرانک فرید پس از خواندن یک شعر ترکی، سخنان خود را با پرداختن به معرفی و تشریح “کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان” آغاز کرد و مواردی از مفاد کنوانسیون، از جمله “گنجاندن اصل مساوات میان زنان و مردان در قانون اساسی یا سایر قوانین مربوطه هر کشور، چنانچه تاکنون منظور نشده باشد …” اشاره کرد و آنرا در امتداد همان خواستهای قبلی بخشی از جنبش زنان از جمله تغییرقوانین تبعیض آمیز علیه زنان دانست.

وی در بخش اول سخنانش افزود: کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، در سال 58 تصویب شده و تنها چهار کشور از جمله ایران به آن نپیوسته اند. این یک نمونه از مواردی است که نشان می دهد چگونه پتانسیل موجود کنشگران اجتماعی ما، صرف به دست آوردن بخشی از حقوق اولیه ای می شود که مدتها قبل در سطح جهانی طرح شده و به دست آمده است. به عنوان مثال چندی قبل زنان با تلاش وافر توانستد “لایحه حمایت از خانواده” که عقبگردی در حقوق زنان محسوب می شد، به حالت تعلیق درآورند!


این عضو کمپین یک میلیون امضا و نیز عضو همگرایی جنبش زنان، همگرایی را ائتلافی مقطعی در آستانه انتخابات عنوان و اضافه کرد این اقدام، برای طرح این مطالبات و نه حمایت از کاندیدایی خاص است. وی با اشاره به سابقه طرح خواسته های زنان در 22خرداد 84 _در مقابل دانشگاه تهران_، خواستهای زنان آذربایجانی از جمله:

• اجرای مفاد قانون اساسی در خصوص زنان و اقوام و جلوگیری از تنزل زنان به شهروندان درجه 3 و زنان قومیت ها به شهروندان درجه 5

• رفع تبعیض جنسی از کلیه شئونات اجتماعی- سیاسی- اقتصادی و حقوقی طبق کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان

را درحمایت از تجمع مسالمت آمیز زنان دراین تاریخ قرائت کرد.


دبیر نخستین کنگره علمی- فرهنگی زنان تبریز اشاره کرد که پیوستن به این کنوانسیون نه تنها بخشی از موارد فوق بود، بلکه زنان آذربایجانی در قطعنامه کنگره ای که در 8 مارس 83 نیز برگزار کردند، پیوستن به کنوانسیون را مطرح کرده بودند.

وی در ادامه به بخشی از بیانیه همگرایی که “برابری حقوقی و رفع تبعیضهای جنسیتی، قومی و طبقاتی جوهر و شالوده مشترک مطالبات اقشار مختلف زنان است” گفت: اکثریت زنان کشور ما با هر سه این تبعیض ها دست به گریبانند.

این جلسه که از ساعت 5 عصر تا 5/7 ادامه داشت، با پرسش و پاسخ شرکت¬کنندگان پایان یافت.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours