گزارش مراسم بزرگداشت هشت مارس در مشهد

۱ min read

به مناسبت 8 مارس (18 اسفند) روزجهانی زن، مراسمی با شرکت بیش از یکصد نفر از فعالین و علاقه‌مندان جنبش زنان روز 15 اسفند در مشهد برگزار شد. در این مراسم سه سخنرانی با عناوین: «تاریخچه جنبش زنان در ایران از مشروطه تا 1320»، «تاریخچه جنبش زنان در ایران از 1320 تا امروز»، و «ویژگی‌ها و ماهیت کمپین یک میلیون امضا و پاسخ به منتقدان آن» ارائه شد؛ که هدف از آن طرح بحث ایجاد تشکل‌های اجتماعی زنان به منظور مبارزه با مناسبات ناعادلانه جنسیتی و ضرورت تغییر قوانین تبعیض‌آمیز بود.

اجرای موسیقی زنده به صورت تک‌نوازی و گروهی، نمایشگاه کتاب و مجلات زنان، شعرخوانی، جمع‌آوری امضاء در حمایت از کمپین و اهدای سی دی حاوی مقالات و کتاب‌های فمینیستی به مهمانان از جمله برنامه‌های این جشن بود. این مراسم با همخوانی دسته‌جمعی سرود «همراه شو عزیز» به پایان رسید.

 


در حاشیه؛ پلاکاردهای در محل برگزاری مراسم دیده می‌شد که روی آنها نوشته بود: «جهان بدون ستم و تبعیض ممکن است»، «رهایی جامعه در گرو رهایی زنان است»، «خشونت علیه زنان را متوقف کنید»، «برابری حقوقی نخستین گام در راه رهایی زنان است»، «سنگسار، شکنجه منجر به مرگ است»، «لغو قانون تعدد زوجات»، «لغو پوشش اجباری»، «حمله هیچ قدرت خارجی آزادی را برای زنان به ارمغان نمی‌آورد»، «فمینیسم شاخه‌ای از جنبش حقوق بشر است»، «بیمه بازنشستگی برای زنان خانه‌دار»، «هیچ قانونی غیر قابل تغییر نیست» و…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours