رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری: آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا از اساس باطل است

25 تیر 1388

ایلنا: رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ادعای رییس مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه مبنی بر اینکه آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا به پیشنهاد کانون‌ها تنظیم شده است، گفت: نامه رییس ماده 187 به آیت الله هاشمی شاهرودی در اسفندماه 87 حاکی از آن است که تا این تاریخ هیچ پیشنهادی به عنوان پیشنهاد اصلاح آیین نامه استقلال کانون وکلا، از طرف هیچ کانونی به قوه قضاییه ارسال نشده است.

بهمن کشاورز در پی ارایه توضیحاتی که از سوی مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه منتشر شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: توضیحات منتشر شده گزارشی است که در تاریخ 20 تیرماه در صفحه پنجم روزنامه اعتماد در پاسخ به مقاله ”استقلال کانون وکلا در خطر“ ارسال و درج گردیده بود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: با توجه به اینکه مطالب آن به نحوی بود که نیازی به پاسخ نداشت، چیزی گفته نشد اما با تکرار موضوع، بیان نکاتی لازم است.

کشاورز اظهار داشت: اگر قرار باشد هر قانونی را به لحاظ قدمتش با تصویب آیین نامه تغییر دهیم و یا آن را اصلاح کنیم و یا اینکه هر یک از سه قوه به خود اجازه دهند به چنین اقدامی دست بزنند علت وجودی قوه مقننه منتفی خواهد شد. در واقع یکی از اشکالات اصلی و مهم این آیین نامه همین موضوع است.

وی با اشاره به پاسخ 14 کانون به درخواست رئیس قوه قضاییه مبنی بر پیشنهاد یک آیین نامه جدید در سال 85، گفت: در آن نامه به رئیس قوه قضاییه اعلام کردیم که متن لایحه استقلال کانون وکلا و مواد باقی مانده از آیین نامه آن، متن قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و مواد باقی مانده از قانون وکالت و قانون انتخاب وکیل از سوی اصحاب دعوی، نیاز کانون‌ها را تامین می‌کند و نیازی به تدوین آیین نامه جدید نیست.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا ادامه داد: چون در نامه قوه قضاییه به حذف برخی از مواد آیین نامه لایحه‌ استقلال اشاره شده بود در نامه کانون‌ها تصریح شد که علت حذف برخی از مواد بوسیله دیوان عدالت اداری ، قرارگرفتن واضع آیین نامه در مقام قانون‌گذاری بوده است و اگر آیین نامه جدید هم همین ویژگی‌ را داشته باشد محکوم به بطلان خواهد بود. کشاورز به لایحه جامع قانون وکالت که با همکاری کانون‌ها تنظیم شده اشاره کرد وگفت: این لایحه پس از تدوین در اختیار قوه قضاییه قرار گرفت اما از سال 84 تاکنون تقدیم مجلس نشده است. این تاخیر سوال برانگیز است و نمی‌دانیم آنچه فعلا موجود بوده و ممکن است روزی به مجلس تقدیم شود همانی است که کانون‌ها در تدوین آن دخالت داشته‌اند یا خیر؟

وی افزود: کانون‌ها متن آنچه را که خود در تدوین آن دخالت داشته‌اند را در دست دارند و آنچه که از دیدگاه ایشان قابل طرح در مجلس است، همان متن است.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که رئیس مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه ادعا کرده که آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال قانون وکلا به پیشنهاد کانون‌ها تنظیم شده است، اظهار داشت: نامه یکی از مسوولان قوه قضاییه به آیت الله هاشمی شاهرودی در اسفندماه 87 حاکی از آن است که تا این تاریخ هیچ پیشنهادی به عنوان پیشنهاد اصلاح آیین نامه استقلال کانون و کلا از طرف هیچ کانونی به قوه قضاییه ارسال نشده است و گواهی‌های مکتوب کانون‌ها خطاب به اتحادیه کانون ها نیز حکایت از آن دارد که از اول سال 88 تا زمان حاضر نیز چنین پیشنهادی نشده است.

وی ادامه داد: با این حال در ماده 99 متن اخیر به اینکه آیین نامه بر مبنای پیشنهادی کانون یا کانون‌ها و یا موردی که قابل تعبیر به آن باشد، ارایه نشده است و به این ترتیب شرط لازم برای صحت آیین نامه که مسبوق بودن آن به ارسال متن آیین نامه از سوی کانون وکلا است، رعایت نشده است لذا به صراحت می‌توان گفت این آیین نامه از اساس باطل است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours