مهرداد مشایخی: پنج خصلت برای یک نسل نو پای سیاسی

5 مرداد 1388

سایت موج آزادی: مهرداد مشایخی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن در امریکا و از جمله روزه‌داران سیاسی در برنامه اعتصاب غذای مقابل سازمان ملل متحد، در سخنرانی‌اش در جمع ایرانیان معترض در نیویورک، درباره‌ی پنج خصلت برای یک نسل نو پای سیاسی سخن گفت.

به گزارش «موج سبز آزادی» مشایخی در سخنانش بر خصوصیات نسل جدید سیاسی ایران تاکید کرد و گفت: این نسل دیگر به دنبال یک انقلاب نیست و به گفتمان اصلاح طلبی، البته نه به شکلی که در خرداد هفتاد و شش تعریف شد، باور دارد.

به زعم او، بر خلاف نسل سابق، این نسل نگاهی جهانی دارد و جهانی فکر و عمل می‌کند. او همچنین به نحوه‌ی استفاده از امکانات تکنولوژیک جدید توسط جوانان در این روزها اشاره کرد و گفت: همین شکل استفاده از تکنولوژی یکی دیگر از جنبه‌های تفکر جهانی این جنبش است که صدای خود را به تمام جهان می‌رساند.

او دیگر خاصیت این نسل را در این دانست که به دنبال گفتمان حق‌مدار است، در حالی که تا پیش از این، مساله‌ی نسل‌های قبل، اطاعت و تکلیف بوده است. او با تاکید بر این نکته که مساله‌ی این نسل نوپا، حق و حقوق مدنی است، گفت که: در عین حال این نسل یک نسل غیر ایدئولوژیک است و به دنبال یک یوتوپیا نمی‌گردد. این نسل بر اساس امکانات و فرصت‌ها و مصالح جامعه به پیش می‌رود و نهایت استفاده را از موقعیت فعلی‌اش خواهد برد.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که مهمترین سهم را جنبش زنان در پا گرفتن این گفتمان حق‌مدار در جامعه دارد. مهرداد مشایخی با تاکید بر این نکته که جنبش زنان به تمام جنبش‌های اجتماعی دیگر در جامعه، از جمله جنبش دانشجویی، جنبش کارگری و… این درس حق‌مداری را داده است، به نقش ویژه‌ای پرداخت که باید برای زنان در این جنبش قائل شد.

از سوی دیگر، مشایخی به شکل‌گیری نوعی ملی‌گرایی جدید در میان این نسل اشاره کرد و افزود: چه در دوره‌ی ملی شدن صنعت نفت و چه پس از آن و حتی بعد از انقلاب، ملی‌گرایی ما نوعی ملی‌گرایی تقابل‌گرایانه بوده است، و این به این معناست که ملی‌گرایی ما همیشه خودش را در تقابل با دیگران تعریف کرده است. این در حالی است که امروزه ما شاهد شکل‌گیری نوعی ملی‌گرایی مثبت در میان جوانان هستیم. آنان دیگر خود را در برابر غرب یا اعراب یا غیره تعریف نمی‌کنند، بلکه تنها سعی‌شان بر این است تا جامعه‌ای آبادتر بسازند و تصویر جدیدی از ایران ارائه دهند.

مشایخی دیگر خصوصیت این جنبش را عدم تمرکزگرایی آن دانست و گفت: این اصل باعث قدرت گرفتن آن شده است. او با اشاره به تجربه‌ی کشورهای اروپای شرقی، به این نکته اشاره کرد که سازماندهی‌های هرمی در شرایط اختناق امکان‌پذیر نخواهد بود و نوع مبارزات تنها مردم را فرسوده می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش با اشاره به عبارت «امروز سبز، فردا رنگین‌کمان» به آمادگی ذهنی این جنبش برای تبدیل شدن به یک جنبش متکثر دموکراتیک اشاره کرد و روی صحبتش را رهبران اصلاحات قرار داد و گفت: ما از آنان حمایت خواهیم کرد، تا زمانی که بر ابطال انتخابات پافشاری کنند و با مردم شفاف سخن بگویند، اما اگر تصمیم بگیرند راه دیگری در پیش بگیرند، این جنبش همراه با آنها نخواهد شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours