رضوان مقدم: حضور زنان در خیابان‌‌ها، تصور رایج را تغییر داد

10 مرداد 1388

رادیو زمانه: روز پنج‌شنبه، هشتم مردادماه در دانشگاه هومبولد برلین، به دعوت سازمان عفو بین‌الملل در آلمان، جلسه سخنرانی و بحثی درباره حقوق زنان در ایران و مبارزات آن‌ها برای رفع نابرابری و تبعیض برگزار شد.

خانم‌ها الیزابت کیدالن، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آلمانی، رضوان مقدم، فعال جنبش زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا و ضحی آقامهدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق اروپا در برلین سخنرانان این جلسه بودند.

ضحی آقامهدی، اولین سخنران جلسه درباره وضعیت دانشجویان ایران به ویژه دانشجویان دختر و شمار بالای آن‌ها در دانشگاه سخن گفت. او همچنین طی سخنان خود خواستار گسترش حمایت‌های بین‌المللی از جنبش دانشجویی ایران شد.

سخنران دیگر الیزابت کیدالن، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آلمانی که بارها از ایران دیدار کرده و مدتی نیز در دانشگاه اصفهان تدریس کرده است، از تجربیات و شناخت خود نسبت به وضعیت زنان ایران به ویژه در شهر اصفهان سخن گفت.

سخنران دیگر جلسه سازمان عفو بین‌الملل در برلین، رضوان مقدم، فعال جنبش زنان ایران بود. او ضمن نگاهی به تاریخچه شکل‌‌گیری کمپین یک میلیون امضا، درباره نقش فعالیت‌های زنان و کمپین‌های مختلف فعالان جنبش زنان بر رویدادهای کنونی ایران به ویژه حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سخن گفت و در این زمینه از ائتلاف و همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات زنان در آستانه انتخابات یاد کرد.

در حاشیه این نشست با رضوان مقدم گفت و گو کرده‌ام. او در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین تأثیر همگرایی فعالان جنبش زنان را در چه می‌بیند، می‌گوید:

«همگرایی جنبش زنان که قبل از انتخابات مطرح شده بود، به چالش کشاندن کاندیداهای ریاست جمهوری و وادار کردن آن‌ها به موضع‌گیری در قبال حقوق زنان بود و این‌که در صورت انتخاب شدن، چه برنامه‌ای برای زنان خواهند داشت. این همگرایی در ایجاد فضای موجود و این‌که کاندیداهای ریاست جمهوری به مطالبات مردم توجه کنند، تأثیر داشت.»

رضوان مقدم در ادامه می‌افزاید:

«مطالبه محوری یکی از مباحث چالش‌برانگیز روزهای انتخابات بود به طوری که سه نفر از کاندیداها در مورد حقوق زنان موضع گرفتند به جز آقای احمدی‌نژاد که هیچ واکنشی در این مورد نشان نداد و اصلاً به این موضوع توجهی نداشته و ندارد. همگرایی توانست با شعارها و خواسته‌های زنان در فضای انتخابات و در ستادهای انتخاباتی و در خیابان‌ها حضور یابد و به اعتقاد من این اعلام مواضع و خواسته‌ها در ایجاد این شرایط موثر بود.»

دراین جلسه سخنرانی و بحث، علاوه بر شماری از ایرانی‌ها و آلمانی‌ها، از دیگر ملیت‌های ساکن آلمان نیز حضور داشتند. شرکت کنندگان در سوالات و بحث‌های خود با اشاره به رویدادهای اخیر ایران و با استناد به تصاویری که از تظاهرات اعتراضی مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی منعکس شده است، از نقش و حضور زنان دراین رویدادها یاد کرده و در این زمینه نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

رضوان مقدم در مورد استقبال و علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در بحث مربوط به موقعیت زنان به رادیو زمانه می‌گوید:

«‌تصوری که تا پیش از این نسبت به زن ایرانی وجود داشت یک زن توسری خور یا زن قربانی بود، ولی حضور زنان با این قدرت در خیابان‌ها و مشاهده حرکت‌های جنبش زنان از جمله کمپین‌های مختلف، این پیش‌داوری و تصور نسبت به زن ایرانی را تغییر داد. یکی از شرکت کنندگان می‌گفت قبلاً با یک خانم ایرانی مواجه شده و وقتی در مورد کمپین یک میلیون امضا از او سوال کرده است، آن خانم جواب داده که زن‌ها فقط به فکر زیبایی خودشان هستند. اما این حرکت نشان داد این‌طور نیست و پرداختن زنان به ظاهرشان یک نوع مبارزه برای کسب حق پوشش آزاد است، نه این‌که فقط بخواهند به زیبایی بپردازند و از نظر فکری تهی باشند.»

رضوان مقدم تاکید می‌کند که جنبش انتخابات، نگاه جامعه جهانی را نسبت به مردم ایران تغییر داد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours