همایش”فمینیسم اسلامی، آری یا نه؟” در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

19 آبان 1388

زن فردا: قائم‌مقام دبیر کل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران گفت: اسلام ناب محمدی(ص) میان زنان و مردان تبعیضی قائل نیست و تبعیض‌هایی که احیانا علیه زنان مشاهده می‎شود، به خاطر اعمال سلایق شخصی است و ربطی به اسلام ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ،مرضیه حدیدچی (دباغ) که در همایش”فمینیسم اسلامی، آری یا نه؟” در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت، افزود: به نظر می‌رسد بحث‌های جنجال‌برانگیز تفاوت‌های حقوق زن و مرد نشات‌گرفته از توطئه‌های دشمن است که البته تازگی ندارد و نظیر آن را با هدایت منافقین در اوایل انقلاب در دانشگاه‌ها دیده‌ایم.

به گفته وی منافقان با دست‌مایه قراردادن آیاتی مثل «الرجال قوامون علی النساء» سعی در ناقص‌ جلوه‌دادن قرآن و پایین آوردن منزلت آن داشتند؛ در حالی که قرآن مجید کاتالوگ و بروشور زندگی دنیوی و اخروی است و تاکید امام خمینی(ره) بر جدا نشدن از آن، حتی برای یک لحظه بوده است.

وی افزود: در قرآن کریم انسان‌ها فارغ از جنسیت در تمام مسائل از تکالیف گرفته تا اجر و ثواب برابرند، مگر در مساله جهاد که در این امر نیز حرمتی برای زنان ذکر نشده است؛ چون در کنار مساله جهاد، دفاع نیز مطرح است که قطعا بر هر زن و مرد واجب است.

دباغ به ذکر چند نمونه از خاطرات شخصی‌اش و بیان نظرات امام(ره) درباره فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های گوناگون پرداخت و گفت: پس از فرارم از زندان شاه و اقامتم در سوریه در سفری که به عراق – محل تبعید امام (ره) – داشتم شخصا از ایشان پرسیدم نظر شما در مورد حضورم در کنار خواهران و برادران فلسطینی و دست و پنجه نرم کردن با اسرائیل در حد بضاعتم چیست که ایشان در جواب گفتند ” این یک تکلیف است. هنگامی که هجمه‌ای علیه مملکتی مسلمان صورت می‌گیرد، دفاع بر همه واجب است و دیگر نیازی به اجازه گرفتن نیست.”

فرمانده سابق سپاه همدان ادامه داد: در سخنان امام (ره) آمده است ایشان از حضور زنان در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی هم‌دوش مردان در راه تعالی اسلام به عنوان یکی از افتخارات نظام یاد کرده‌اند. این سخنان امام گواه کذب بودن حرف‌های عده‌ای است که می‌خواهند حقیقت نظرات ایشان را وارونه جلوه دهند.

وی تاکید کرد: البته منظور امام از جملاتی نظیر “زنان، رهبران نهضت ما هستند”، زنانی نیست که تنها پس از رنگ‌آمیزی چهره خویش به خیابان‌ها می‌آیند، بلکه زنانی مد نظر ایشان هستند که در هر کسوتی، عامل به قرآن و پیاده‌کننده دستوراتش در زندگی باشند.

دباغ که یکی از نمایندگان امام (ره) در ابلاغ پیام تاریخی ایشان به گورباچف بوده، با تصریح این مطلب که کسانی که سیره و جایگاه امام(ره) را فراموش کردند، اصالت خویش را به فراموشی سپردند، افزود: درک عمیق و شناخت جوانان نسبت به سیره امام (ره) نیازمند مطالعه و برگزاری جلسات متعدد است و امثال این سخنرانی‌ها و همایش‎های مقطعی به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

دباغ در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه علم و دانش تصریح کرد: اگر در کنار تحصیل به تهذیب نفس بها داده نشود، این علم جز دستاوردهای مادی نتیجه دیگری نخواهد داشت. موید این مطلب، کارنامه بنی‌صدر است که صاحب سه مدرک دکترا بود اما همه می‎دانند با اسلام و مملکت اسلامی چه کرد.

قائم‌مقام دبیر کل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین در پاسخ به پرسش دانشجویی که پرسید “آیا پسوند اسلامی به مساله فمینیسم در جامعه ما مقبولیت خواهد بخشید؟” گفت: زن در خانواده‎های متدین ایرانی احترامی والا دارد؛ البته وجود عده‎ای مردان قلدرمآب را نمی‌توان انکار کرد؛ اما به عنوان کسی که سال‌ها در غرب و میان غربیان زیسته می‌گویم فهم کسانی که پس از سال‌ها زندگی مشترک و حتی داشتن فرزند تازه به فکر رفتن به کلیسا و عقد کردن می‌افتند، از مساله خانواده در حدی نیست که بخواهیم از آن‌ها الگو بگیریم.

وی به دانشجوی دیگری که اعتقاد داشت پیامبر(ص) در حادترین شرایط نیز حضرت فاطمه(س) را وارد مسائل اجتماعی نمی‌کردند، پاسخ داد: این سوالات ناشی از عدم شناخت ما از اسلام، سیره پیامبر و معصومان و نیز دخالت دادن سلایق شخصی است.

دیاغ افزود: در منابع آمده است حضرت زهرا(س) شب‌ها سوار بر ناقه می‌شدند و حتی گاهی از مدینه بیرون می‌رفتند و در گفت‌وگو با صحرانشینان، آنان را به واسطه سکوتشان در برابر خانه‌نشینی علی(ع) مواخذه می‌کردند.

به گفته دباغ هرچند پس از ازدواج حضرت زهرا(س) و تقسیم وظایف زندگی، ایشان عهده‎دار مسوولیت‌های داخل منزل شدند اما پس از مطرح شدن مسائل مربوط به ولایت، حضرت در خانه ننشستند.

وی در پایان از قشر جوان جامعه خواست اسلام‎شناسی، خودشناسی، دشمن‎شناسی و نیز شناخت سیره بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours