کمپین “مردان باحجاب” ، اعتراض به تحقیر و ارعاب / گفتگو با منصوره شجاعی

۱ min read

26 آذر 1388

رادیو فرانسه (لیدا پرچمی): در روز 16 آذر مجید توکلی از فعالین پیگیر دانشجوئی، پس از سخنرانی در بین دانشجویان، با خشونت بسیار توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. بدنبال آن رسانه های دولتی و نزدیک به دولت برای تحقیر وی اقدام به انتشار عکسی از او با روسری زنانه کردند.بلافاصله پس از اینکار درحرکتی که هنوز هم ادامه دارد، صفحات اینترنت پر از عکس مردانی شد که برای همبستگی با مجید توکلی روسری بر سر گذاشته اند.

خانم منصوره شجاعی از فعالین جنبش زنان و از اعضای “کمپین یک میلیون امضاء” در بررسی حرکتی که “کمپین مردان با حجاب” نام گرفته است به وجود سه نگرش براین حرکت اشاره دارد: نخستین دید، نگاهی مدنی است که این حرکت را در وجه اعتراضی آن ارزیابی می کند. دومین نگاه از منظر سیاسی است و سومین نگاه برخوردی برابری طلبانه را در این حرکت می جوید. وی که در جنبش زنان فعالیت دارد، از منظری برابری طلبانه به بررسی این پدیده می پردازد و می گوید، اگرچه هدف جریانی که توکلی را با روسری نشان داده است، جدا از صحت و سقم آن، مقصودش تحقیر زنانگی است، اما مردان جسوری که با حجاب عکس گرفته اند بی تردید، مخالف تحقیر، اجبار، سرکوب و در واقع دارای یک نگاه برابری خواهانه بوده اند. آنها تفاوت های جنسی را نه تحقیر آمیز و نه تمسخر آمیز دیده اند.

به نظرمنصوره شجاعی این حرکت، اجباری بودن هرچیز و تحقیر شدن یک جنس را نقض حقوق فردی می داند و یک رویکرد اعتراضی را نشان می دهد که به تحقیر شدگی در جامعۀ امروز وجود دارد. او تأکید می کند که این، یعنی حیات جنبش اجتماعی، یعنی اینکه جنبش اجتماعی و بطور مشخص جنبش زنان وجود دارد، شکل گرفته، نبضش می زند و شاخکهایش به حرکت هائی که مشخصاً جنسیت را نشانه می گیرد، حساس است.

دردنبالۀ بسیج “مردان با حجاب”، “کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی” در پاریس نیز روز یکشنبه در میدان تروکادرو، میدان حقوق بشر در پاریس از مردان دعوت کرد تا با پوشش زنانه در این محل حضور یابند و با گرفتن عکس دسته جمعی، با اعتراض سراسری به دستگیری مجید توکلی همگام شوند.

بهمن امینی ازفعالین این کمیته، می گوید، به این دلیل در این حرکت شرکت کرده است که همبستگی خود را با فعال دانشجوئی دستگیر شده ابراز کند، و به عوامل حکومتی نشان بدهد که در مقابل هر ترفند آنان عکس العملی خواهد بود که آن را خنثی می کند.

بهمن امینی از گذاشتن روسری بر سر ابائی ندارد زیرا معتقد است که به تفکر امروزی برابری زن و مرد اعتقاد دارد. اوبا تأکید بر اصل آزادی پوشش برای همه و احترام به انتخاب خود زنان می افزاید، کسی که باید شرم داشته باشد، آن کسی است که به اجبار حجاب را به مادران و خواهران ما تحمیل می کند و نه او، که برای ابراز همبستگی با زندانیان آن را بر سر می گذارد.

این گفتگو را در فایل زیر بشنوید:

http://www.rfi.fr/actufa/articles/120/article_9904.asp

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours