معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید عدالت بین زنان و مردان رعایت شود

30 آذر 1388

ایلنا: معاون پژوهش‌های فرهنگی ـ اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که باید در ایران عدالت در رابطه با زنان محقق شود و زنان ایرانی از عدالت شغلی، سیاسی، آموزشی و … برخوردار باشند؛ چراکه برخورداری از عدالت حق زنان است که قابل بخشش هم نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی، معاون پژوهش‌های فرهنگی‌ـ‌‌اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری که پیرامون همایش ملی راهبردهای تحکیم نهاد خانواده در ایران برگزار شد، گفت: با وجود اینکه خانواده مهم‌ترین رکن نظام اجتماعی است اما این نهاد در چند دهه گذشته دست‌خوش دگرگونی‌های فراوانی شده است.
او ادامه داد: این تغییرات به دلیل دگرگونی در رابطه‌های شغلی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی شدن، مهاجرت‌های گسترده‌، پیشرفت‌های اطلاعاتی ونرم‌افزاری، ورود رایانه‌ها و ماهواره‌ها و… صورت پذیرفته است بر جنبه‌های عملکردی، ساختاری و ارزشی نهاد خانواده اثر گذاشته است.

معاون پژوهش‌های فرهنگی‌ـ‌اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: این دگرگونی‌ها به ویژه در دو دهه گذشته روند ناهنجاری پیدا کرده و آسیب‌هایی را متوجه سلامت، اقتدار و کارکرد خانواده کرده است.

صالحی گفت: با توجه به نقش خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن نظام اجتماعی و تصمیم‌گیری وسیع و گسترده این نهاد در سایر نهادهای اجتماعی لزوم توجه به آسیب‌شناسی آن را بسیار ضروری کرده است؛ از این رو باید با تدبیر برای تبیین راهبردهای تحکیم نهاد خانواده و تلاش در جهت ارتقای آن کوشش کرد.

معاون پژوهش‌های فرهنگی‌ـ‌اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: برای اساس مطالعات و پژوهش‌های انجام شده خانواده، مهم‌ترین عامل تداوم و حیات اجتماعی جامعه ایران است اما در عین حال شاهد هستیم که آسیب‌های فراوانی وارد خانواده شده، بنابراین نیازمند بازتعریف و واکاوی کانون خانواده در ایران هستیم و باید به دنبال شناخت راهبردهایی باشیم که با آن بتوان نظام خانواده را تحکیم بخشید.

صالحی در رابطه با وضعیت زنان در ایران، گفت:‌ زنان جامعه ایرانی در راستای تحولاتی که در حوزه‌های جهانی صورت گرفته است نگرش‌های تازه‌ای به دست آورده‌اند اما زنان ایرانی باید به این نکته توجه کنند که برای رسیدن به مطالبات خود باید از مجرای قانونی اعلام کنند در غیر این صورت حرف‌های آنها فقط جنبه شعاری پیدا می‌کند و قابل اجرایی شدن نیست.
او معتقد است: ‌زنان ایرانی باید بدانند هر نوع رفتار رادیکالی در راستای احقاق حقوق زنان به زیان جامعه زنان ایرانی منجر می‌شود.

صالحی گفت: در ایران زنان باید به دنبال مدل متعادل ایرانی‌ـ‌اسلامی باشند و نه باید از الگوهای فمنیستی کشورهای غربی تبعیت کنند و نه به دنبال الگوی متحجرانه کشورهای عربی باشند.

وی تصریح کرد:‌ باید در ایران عدالت در رابطه با زنان محقق شود و باید زنان ایرانی از عدالت شغلی، سیاسی، آموزشی و… برخوردار باشند، چراکه برخورداری از عدالت حق زنان است که قابل بخشش هم نیست.
او با بیان اینکه باید عدالت در بین زنان و مردان رعایت شود، نه تصاویر، اظهار کرد:‌ زنان حق دارند اگر بیش از مردان از استعداد برخوردار هستند سهم بیشتری از دانشگاه‌ها را به خود اختصاص دهند چنان‌که در حال حاضر نیز 67 درصد دانشگاه‌های کشور را زنان اشغال کرده‌اند و اینجا است که تساوی حقوق زن و مرد معنا ندارد و باید عدالت در بین زنان و مردان رعایت شود و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش ملی راهبردی تحکیم خانواده در ایران از ساعت 8:30 صبح تا 13 روز دوم دی‌ماه در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک واقع در خیابان پاسداران برگزار می‌شود و محورهای اصلی این همایش حقوق خانواده در قوانین موضوعه ایران، طلاق و آسیب‌های ناشی از آن، آسیب‌شناسی نهاد خانواده در ایران، پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات نهاد خانواده در ایران، الگوی خانواده ایران، پیامدهای افزایش سن ازدواج و تاثیر آن در شکل‌گیری خانواده، امنیت اجتماعی در نظام خانواده، اپیدمیولوژی اعتیاد در میان جوانان و نقش آن در نظام خانواده، نقش نظام آموزش و پرورش در تحکیم بنیاد خانواده، نقش رسانه‌ها در تحکیم نظام خانواده هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours