مشاور شهردار تهران در امور زنان : دستیابی به مدل اصلاح الگوی رفتاری زنان زندانی

10 دی 1388

ایلنا: مشاور شهردار در امور زنان گفت: پس از دو سال بررسی به بر روی رفتار زنان زندانی در ندامتگاه اوین به طرحی رسیده‌ایم که الگویی رفتاری برای آنان تعریف می‌کند.

زهرا مشیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: این طرح برای بهبود وضعیت زندانیان زن در قالب مشاوره، روان‌درمانی و اصلاح رفتاری به عنوان پایلوت در زندان اوین اجرا شد.
وی ادامه داد:‌نتایج به دست آمده از اجرای آزمایش این طرح طی دو سال، موفقیت‌آمیز بوده است و به دنبال آماده‌سازی مدل نهایی و گسترش آن هستیم.

مشاور شهردار در امور زنان با بیان اینکه هر دو هفته یکبار از روند اجرای طرح از زندان بازدید می‌کرده گفت:‌ پس از گذشت یک سال از اجرای این مدل، به نتایج خوبی رسیده‌ایم که نشان داده اگر از همان ابتدا چنین طرح‌هایی وجود داشته باشد امکان وجود آسیب‌هایی مانند بزهکاری و طلاق کاهش می‌یابد.

مشیر ادامه داد: شرایط زندانیانی که می‌توانستند در این مدل اصلاح الگوی رفتاری قرار بگیرند محکومیت بیش از دو سال، شرایط سنی و سطح سواد آنان بوده است. این طرح در زندان نزدیک به یکسال است که انجام می‌شود و توانسته فضای جرم را که بحث بازپروری در آن نقشی نداشته را به سمتی ببرد که فضای کاهش جرم را در خانواده ایجاد کند.

نیاز به ایجاد 5 مرکز مداخله در بحران در تهران

مشاور شهردار تهران در امور زنان گفت: هدف از شکل‌گیری مراکز مداخله در بحران خانواده‌های آسیب‌پذیر ارائه خدمات مشاوره روان‌درمانی، اقامتگاه و آموزش است تا با پیشگیری خانواده‌ها را از فروپاشی نجات دهند.

مشیر با انتقاد از عدم توانایی نهادهایی که در گذشته از خانواده حمایت می‌کردند و امروز در شرایط فعلی ناتوان هستند گفت: به دنبال مدل‌سازی جدی در سطح شهر هستیم تا بر اساس نیاز و ضرورت در مناطق دیگر چنین مراکزی را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که شهر تهران با توجه به آسیب‌های موجود به چه تعداد مراکز مداخله در بحران نیازمند است، افزود: نظر دادن این چنینی به دور از تدبیر است و باید پژوهش‌های عمیقی در این زمینه شود اما با ارزیابی‌های فعلی به نظر می‌رسد یک مرکز مداخله کفاف نمی‌دهد و باید در پنج منطقه شهر تهران ایجاد شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours