مبصر کلاس “زنان” توقیف!

۰ min read

11 بهمن 1386


اعتراض ها و واکنش ها نسبت به توقیف ماهنامه «زنان»

پس از آنکه خبر توقیف ماهنامه زنان در خبرگزاری فارس منتشر شد، واکنش های متعددی برانگیخت.

نخستین موضع گیری رسمی، مربوط به دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات است که با انتشار اطلاعیه دلایل لغو مجوز این نشریه را توضیح داده است. در این اطلاعیه آمده است: «ماهنامه اجتماعی “زنان” از جمله نشریات پر تخلف با رویکرد تند فمینیستی است که به رغم تذکرات مکرر اداره کل مطبوعات داخلی و هیات نظارت بر مطبوعات همچنان به تخلفات خود ادامه داده است». از جمله مطالبی که در این اطلاعیه به آن اشاره شده است، می‌توان به طرح مسائل فمینسیتی متعارض با مبانی اسلام، ادعای خشونت علیه زنان، قوانین ناعادلانه،‌ تخریب وجهه بسیج و سیاه‌نمایی‌های وضعیت زنان در ایران و … اشاره کرد. سرانجام در پایان این اطلاعیه هیات نظارت بر مطبوعات به استناد تبصره ماده ‌11 قانون مطبوعات مجوز این نشریه را لغو کرد.

در اعتراض به توقیف ماهنامه زنان، نهادهایی همچون «انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران»، «گزارشگران بدون مرز»، و «شاخه زنان و کمیسیون زنان جبهه مشارکت» هر به صورت جداگانه بیانیه هایی صادر کردند.

در قسمتی از بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران آمده است: «تأسف بارتر اینکه به رغم این شرایط انحصاری و سخت گیرانه و تنگ نظرانه در صدور مجوز انتشار نشریات و رسیدگی به درخواستهای متقاضیان به صورت قطره چکانی در هیأت نظارت ما شاهد توقف انتشار بیش از چهل نشریه سراسری و استانی با نظر هیأت نظارت بر مطبوعات در دولت نهم بوده ایم که آخرین آن ابلاغ لغو مجوز مجله “زنان” پس از شانزده سال انتشار آن هم با استناد به مواردی غیرمنطبق با روح و محتوای قانون است. “انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران” با اعتراض به شیوه عمل هیأت نظارت بر مطبوعات در صدور مجوز قطره چکانی و تبعیض آمیز برای انتشار نشریات جدید و نگاه سختگیرانه آن نسبت به نشریات در حال انتشار و توقیفهای فاقد وجاهت قانونی از همه متولیان امور و اعضای محترم این هیأت انتظار دارد نسبت به اصلاح روند جاری و پایبندی تام و تمام به همین قانون موجود اهتمام خود را بکار بندند و بیش از این فضای آزادی بیان و مطبوعات و استقلال حرفه ای و امنیت شغلی روزنامه نگاری را در کشور تنگ و تیره و تار نکنند و در رکن چهارم مردمسالاری را به روی منتقدان نبندند که هنر نظام های مردمسالار در همین کارکرد نهفته است».

به گزارش سایت نوروز، در بخشی از بیانیه مشترک شاخه زنان و کمیسیون زنان جبهه مشارکت آمده است: «مجله زنان پس از شانزده سال انتشار و در حالی که به عنوان یک نشریه معتبر جای خود را در میان نشریات کشور به خوبی باز کرده بود، به دلیل آنچه “سیاه نمایی” خوانده شده پیش از آنکه به دادگاه برود و حق کمترین دفاعی از خود را بیابد از حق انتشار ساقط شد و کارکنان آن در آستانه فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیکار شدند. اما کیست که نداند سیاه نمایی که به عنوان جرم نشریه زنان بیان شده است، عنوان کلی و پنهان مساله دیگری به نام “زنانه نویسی” است». سرانجام در انتهای این بیانیه کمیسیون زنان و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران خواهان تجدید نظر در این تصمیم و ادامه فعالیت ماهنامه زنان و رسیدگی به اتهامات مطروحه در یک محکمه صالح و امکان دفاع برای مدیر فرهیخته آن نشریه در چارچوب قانون و با حضور هیات منصفه شده است.

در خبری که در سایت گزارشگران بدون مرز آمده، این انجمن نیز با انتشار اطلاعیه ای توقیف ماهنامه زنان را محکوم کرده است. در متن این اطلاعیه عنوان شده است: «گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را به تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر لغو پروانه انتشار ماهنامه زنان را اعلام می کند». همچنین در این اطلاعیه بر دیگر فشارهایی که برفعالین جنبش زنان وارد می شود نیز اشاره شده است.

در مصاحبه ای که شهلا شرکت، مدیر مسئول ماهنامه زنان ، با رادیو آلمان دارد،عنوان می کند که هنوز هیچ نامه رسمی یا اطلاعیه ای از طرف وزارت ارشاد یا دادگاه دریافت نکرده است. وی می گوید که در صجبتی که با چند تن از حقوق دانان داشته دریافته که در قانون چنین چیزی نیامده که هیأت نظارت بتواند بدون حضور مدیر مسئول و بدون ارجاع به دادگاه نشریه‌ای را لغو مجوز بکند. وی می گوید در رابطه با اتهام سیاهنمایی، قبلا هم چنین تذکری طی نامه ای دریافت کرده است، و به این نتیجه رسیده بود که مقداری شیوه کار را تغییر دهد، یعنی دیگر به جزئیات اخبار زنان که به نظر ایشان یا به هرحال کسانی که نشریه را بررسی کرده‌بودند ممکن بود که احساس ناامنی به افراد و جامعه بدهد، نپرداخته بلکه خیلی کل تر به آن اشاره شود. وی لزوم درج این اخبار را برای اطلاع رسانی به خانواده ها، زنان، و فرزندان آنها می داند تا آنها بتوانند مراقبت بیشتری از خودشان در قبال مشکلات و مسائلی که در سطح جامعه ممکن است برایشان پیش بیاید بکنند و همچنین مسئولان از آن چیزی که در جامعه اتفاق می‌افتد آگاه شوند تا بتوانند از آن پیشگیری کنند.

مطالب، گزارش ها و مصاحبه ها در ارتباط با لغو پروانه انتشار ماهنامه زنان

مبصرو! قهر نکن “مجله زنان” هم با قطار می رود…/ منصوره شجاعی

برای مجله «زنان» که «مردان» اش را به سخن گفتن درباره «زنان» واداشت / نوشین احمدی خراسانی

نوشتار زنانه متوقف نمی‌شود / آمنه شیرافکن / کانون زنان ایرانی

صدای “زنان” پس از 16 سال محکوم به خاموشی شد

تصمیم ناگهانی هیات نظارت بر مطبوعات برای اعلام عمومی «لغو مجوز»، یک ساعت پس از پایان جلسه!؛ گفت و گو با وکیل ماهنامه زنان، فریده غیرت/ سایت میدان

وبلاگ «تحریریه زنان» برای پیگیری لغو مجوز نشریه زنان

مرزهای ممنونه / مصاحبه رادیو آلمان با آسیه امینی در مورد توقیف مجله زنان

درباره لغو امتیاز ماهنامه زنان در گفتگو با دکتر نیره توحیدی / شیرین فامیلی

درباره مجله زنان/ مژده دقیقی/ روزنامه اعتماد

پرونده سازی برای مجله ی زنان/ مهدی محسنی/ جمهوریت

تعطیلی یک نشریه،خاموشی یک اندیشه/ کتایون مصری/اعتماد ملی

حذف “زنان” از عرصه عمومی/ شادی صدر/ سایت میدان

زنان و سقف تحمل دولت «مردان»/ جمیله کدیور/روزنامه اعتماد

گزارشگران بدون مرز:توقیف ماهنامه زنان را محکوم می کنیم

توقیف ماهنامه زنان در شانزدهمین سالگرد انتشار · گفت‌وگو با شهلا شرکت/ رادیو آلمان

امتیاز ماهنامه زنان لغو شد /بی بی سی

همه برای ” زنان ” ؛ ” زنان ” برای همه

بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران درباره توقیف مجله زنان/ کانون زنان ایرانی

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours