عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: افزایش فشار بر خانواده و کودکان فقیر در اثر اجرای ایده‌های کارشناسی نشده دولت

15 اسفند 1388

ایلنا: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ نگران هستیم که به دنبال طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های کارشناسی نشده دیگری تحت عناوین مختلف جای این طرح را گرفته و در نتیجه فشار بر خانواده و کودکان فقیر بیشتر شود.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش نرخ سطح ضریب جینی که نشا‌ن‌دهنده فقر در کشور است، تاکید کرد: خط فقر فعلی در کشور و فاصله طبقاتی موجود به طور قطع در وضعیت کودکانی که در خانواده‌های پایین‌دست جامعه زندگی کرده و نمی‌توانند از فرصت‌های عادلانه برای زندگی برخوردار باشند، فشار مضاعفی را وارد می‌آورند.
او افزود: دولت باید به عنوان یک امر حاکمیتی حل چنین معضلاتی را در ارتباط با خانواده‌های فقیر که تعداد کودکان آنها بیشتر است، در دست بررسی قرار داده و برنامه‌های ضربتی برای برخوردار نمودن این خانواده‌ها و کودکان از فضای زندگی عادلانه اجرا کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص حذف یارانه‌ها و فشار بر خانواده‌های کم‌درآمد تصریح کرد: متاسفانه آن‌طور که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های اغلب صاحب‌نظران منتقد در مورد یارانه‌ها و اثرات منفی آن بر روی خانواده‌های کم‌درآمد درست از آب درآمده و حتی دولت نیز متوجه چنین نواقصی در هدفمند کردن یارانه‌ها شده است.

او با اعلام اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها چیزی جز حذف یارانه نبوده، تاکید کرد: آنچه که صاحب‌نظران و کارشناسان را نگران کرده این است که استراتژی منسجمی برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها وجود نداشته است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به عنوان مثال ابتدا بحث دهک‌بندی و خوشه‌بندی خانواده‌ها اعلام شده و با رها کردن این طرح در حال حاضر نیز معلوم نیست که دولت چه طرحی را برای بازتوزیع یارانه‌ها مد نظر دارد که تمام این کاستی‌ها در برنامه‌ریزی نشان‌دهنده نبود استراتژی منسجم و هدفمند در این طرح است.

قنبری با بیان اینکه هنوز نیز طی گفت‌وگو با مسئولان دولتی از استراتژی و طرح آنها جهت بازتوزیع عادلانه یارانه‌ها قانع نشده‌ایم، عنوان کرد: به طور حتم با اجرای این طرح بی‌هدف، فشار مضاعفی به اقشار پایین جامعه وارد می‌آید و نگران هستیم که این ایده‌های بدون برنامه‌ریزی دولت طی ماه‌های آینده تحت عناوین دیگر مطرح و مردم را تحت فشار قرار دهد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours