در آستانه 8 مارس: اعلام موجودیت “جنبش مردان برای دفاع از حقوق زنان و مردان”

مدرسه فمینیستی: جمعی با عنوان «مردان دوستدار آزادی حقیقی انسان ها» تصمیم به ایجاد جنبشی مردانه برای احقاق حقوق زنان گرفته اند. ایم. و با انتشار فراخوانی اعلام موجودیت کرده اند. بیانیه این جمع را می توانید در زیر مطالعه فرمایید:

جنبش مردان برای دفاع از حقوق زنان و مردان

جنبش مردان برای دفاع از حقوق زنان و مردان متاسفانه جنبش دفاع از حقوق زنان در اغلب بخش های جامعه, جنبشی مختص زنان شده است و حتی در سطوح بالای آن نیز بیشتر شاهد حضور زنان هستیم و این پندار در مردهای جامعه به وجود آمده است که زنان باید حقوق خود را پس بگیرند! قبل از هر چیز ما و بسیاری مردان دیگر معتقدیم که این جنبش در ظاهر حقوق زنان است اما در حقیقت حقوق مردان و حقوق انسانیت نیز هست. همه ما می دانیم که رشد آگاهی زنان روابط مرد و زن را در سطح بالاتری می برد.

به عنوان مثال کمتر کسی از ما حاضر است با زنی زندگی کند که حاضر نیست از خانه بیرون برود. در حقیقت زن و مرد با وجود یکدیگر کامل می شوند. برای همین باید امکان هرچه بیشتر رشد زنان که در طول تاریخ غفلت شده است وجود داشته باشد تا بدین بوسیله ما نیز بتوانیم خود را بهتر بشناسیم. این میسر نیست مگر آن که قبل از هر چیز امنیت و حقوقی برابر با مردان به آن ها در جامعه داد.جدا شدن جنسیتی به زندگی اکثر زوج هایی که باید زیر یک سقف زندگی کنند ضربه وارد کرده است به طوری که در برخی مواقع قادر به درک همدیگر نیستند. همچنین چنین فضایی, برخی صفات مذموم را در بین برخی مردان رواج داده است و لطافت را در برخی جمع ها از بین برده است. به عنوان مثال در برخی بخش های جامعه ما یک مرد فکر می کند که حتما باید به یک زنی که از کنارش رد می شود نگاه کند! ما معتقدیم که احقاق حقوق زنان می تواند شخصیت واقعی مردان ما ,که خواهان آن هستند, را احیا کند. در آن جامعه مردان نیز می توانند زیبا باشند.حتی اگر کسی قایل به این ها هم نباشد, انسان بودن حکم می کند که انسان هایی که در کنار ما زندگی می کنند و ما که بسیار آن ها را دوست می داریم, حقوقی برابر ما داشته باشند. انسان هایی که مادر, خواهر و همسر ما نیز جزیی از آن ها هستند. ما یک عذرخواهی تاریخی به آن ها بدهکاریم.

چرا مردان؟

اول این که احقاق حقوق زنان در میان زنان آغاز شده است و این غفلت از سوی ما مردان در طول تاریخ بوده است.

دوم, در ساختار جامعه ما مردان همچنان صاحب قدرت بیشتری هم در خانواده و هم در نهادهای اجتماعی وقدرت هستند. به همین دلیل می توانند قدرت تغییر زیادی داشته باشند.

سوم, درجامعه ما امکان تجمع مردان بیشتر است و می توان آسان تر این جنبش را توسعه داد.

و نکته مهم دیگر این است که در بخش های سنتی ما پذیرفتن چنین چیزی از زنان مشکل است. به همین منظور می توان با جنبشی مردانه سعی در همراهی این گروه کرد.

متاسفانه در برخی بخش ها این پندار وجود دارد که با این کار حقوقی را از دست می دهند که با جنبشی مردانه می توان این پندار را از بین برد.

همچنین ما از حقوق دانان غیرسیاسی مرد نیز دعوت می کنیم که ما را در این راه همراهی کنند. ما معتقدیم با این کار فشار را از روی اعضای کمپین یک میلیون امضا کمتر می شود و با گسترش این جنبش امکان حضور افراد بیشتری در کمپین فراهم می شود. البته باید گفت از حضور زنان در این جنبش نه تنها شدت استقبال می شود بلکه در بسیاری مواقع این همکاری, ضروری است.

چه می خواهیم؟

هدف اصلی ما مطابق هدف کمپین, رفع قوانین تبعیض علیه زنان است. این قوانین به اختصار در مورد (ازدواج, تعدد زوجات (چند همسری), ازدواج موقت (منقطع) یا صیغه, طلاق, فسخ, نفقه و مهریه, ولایت (سرپرستی) بر فرزندان, قیمومیت, سن مسئولیت کیفری, دیه , ارث, قتل های ناموسی, تابعیت, شهادت, سنگسار و ریاست جمهوری) است. مشروح آن در بیانیه کمپین که ضمیمه این نوشته شده است, آمده است. علاوه بر این قوانین, ما در راستای هر روشی که به وسیله آن بتوان زن را در جامعه از جنس دوم بودن خارج کند و امکان حضور امن آن را در روابط انسانی فراهم کند, تلاش می کنیم.

چگونه آغاز کنیم؟

ما راهکارهایی را برای شروع بیان می کنیم و معتقدیم که ذهن خلاق مردم ما صدچندان راه را نشان خواهد داد.

◀️  1. قبل از هرچیز, ما ریشه همه این قوانین تبعیض آمیز را درجدایی زندگی مردان و زنان می دانیم. به نظر ما موثرترین راه , تلاش برای حضور زنان در خانواده ها و زندگی خصوصی است. توجه شود که این کار در سطوح مختلف باید انجام شود, از خانواده هایی که در آن ها حتی مادر بدون حجاب در پیش فرزندش نبوده است تا خانواده هایی که به ظاهر با هم هستند, اما در آن ها زن ها با هم حرف آشپزی وفرزندان را می زنند و مردان حرف فوتبال و سیاست. یعنی مشکل از این جا آغاز می شود که حتی تفریحات آن ها با هم به کل متفاوت است. ما هنوز یاد نگرفته ایم که با هم از زندگی لذت ببریم. باید سعی دوطرفه انجام داد که این فضاها را به هم نزدیک کرد. در این صورت حتی تصور قوانین تبعیض آمیز را هم نمی توان کرد. مثل این است که قانونی داشته باشیم که هر که نام خانوادگی آن با ن شروع شود, حق کمتری باید داشته باشد!

◀️  2. تهیه بیانیه و کلیپ برای سطوح مختلف جامعه و زبان ها و لهجه های مختلف و با توجه به روحیات وعادات هر اقلیم. خوشبختانه به کمک موبایل, ماهواره و اینترنت امکان پخش آن در همه جای کشور وجود دارد.

◀️  3. یافتن نمونه هایی از حضور سالم زنان و عدم وجود قوانین تبعیض آمیز در تاریخ ایران و یا سایر کشورهای اسلامی

◀️  4. برای زنده نگه داشتن این جنبش, ما از سایت ها و وبلاگ ها خواهش می کنیم یک بخش دایمی در صفحه اول خود به این کار اختصاص دهند. همچنین طراحی سایت هایی برای این منظور نیز می­تواند مفید باشد

◀️  .5. در سایت های اجتماعی مانند فیس بوک, توییتر, … می توان با تشکیل گروه ها و طراحی پوسترها برای عکس پروفایل این موضوع را مطرح کرد. اما برای فراموش نشدن ما از برنامه نویسان خواهش می کنیم که Application هایی (مانند تقویم ایرانی) برای این کار بنویسند که همیشه هنگام باز شدن این سایت های اجتماعی پیام هایی در این رابطه ببینیم.

◀️  6. ترجمه این نوشته و نوشته های مشابه به زبان های مختلف دنیا و توزیع آن برای کسب حمایت بین المللی.

ما کیستیم؟

ما یک دسته مردان عادی مانند همه مردم خوب کشورمان هستیم که هیچ وابستگی به هیچ حزب یا جریان سیاسی و حتی غیر سیاسی نداریم. ما مسلمانیم. نام ما را نشنیده اید و هرگز هم نخواهید شنید. خواهش می کنیم برای احقاق این حقوق انسانی به ما بپیوندید. این جنبش غیر متمرکز است و هر کس در حد توان خود باید برای آن تلاش کند. ما معتقدیم که همه­ی ما و همه­ی مردان و زنان نیاز به تغییر نگرش خود نسبت به زن داریم. مامنتظر ایده­ها و فعالیت­های شما در همه جای جهان و در همه­ی زمان­ها هستیم.ما نیازمند کمک روزنامه­نگاران, نویسندگان, شاعران و همه­ی هنرمندان عزیزمان نیز هستیم.

دوست داران آزادی حقیقی همه انسان ها

لبنک حقوق زنان:

jozveye-hoghugi.pdf

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours