افکار عمومی باید در مورد کاهش ساعت کاری زنان تصمیم‌گیری کند

18 فروردین 1389

ایلنا: یک آسیب‌‌شناس اجتماعی معتقد است کاهش ساعت کاری زنان فی‌نفسه بد نیست و می‌تواند مثبت هم باشد اما نباید برای تصویب آن عجله کرد و باید اجازه داد که افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شود و نظرات مخالف و موافق در رابطه با کاهش ساعت کاری زنان در جامعه مطرح شود و سپس بر اساس خردجمعی نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شود.

انور صمدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: کاهش ساعت کاری زنان مبحثی است که در اکثر نقاط دنیا وجود دارد و میزان کاهش ساعت کاری نیز بر حسب اینکه شرایط زن به چه صورت است، تغییر می‌کند و قوانین منسجم و کامل در این رابطه وجود دارد.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: مدتی است که بحث مربوط به کاهش ساعت کاری زنان در ایران نیز مطرح شده است و از آنجایی که معمولا زنان شاغل، کارهای منزل را نیز انجام می‌دهند این‌گونه به نظر می‌رسد که صرفا و قانونا وجود چنین تخفیف‌هایی برای زنان لازم است.

او تصریح کرد: اما توجه به این نکته ضروری که وقتی قرار است تغییری در جامعه ایجاد شود، هم اثرات مثبت به دنبال دارد و هم می‌تواند عوارض منفی‌ای را به همراه خود بیاورد.

صمدی‌راد توضیح داد: نباید تغییر یک شبه اتفاق بیفتد و ابتدا باید سالیان سال تحقیق و بررسی در مورد تغییر مورد نظر انجام داد و سپس فرهنگ‌سازی کرد و بعد به عملیاتی کردن تغییر در جامعه پرداخت. زیرا کار فرهنگی، اطلاع‌رسانی دادن و حساس کردن قشرهای مختلف اجتماع برای ایجاد تغییر ضرورت دارد.

او ادامه داد: اگر کاهش ساعت کاری زنان قرار باشد در مجلس تصویب شود، ابتدا باید فرهنگ‌سازی لازم در جامعه صورت گیرد تا در صورت بروز این تغییر، آسیبی به قشر زنان وارد نشود زیرا با وجود اثرات مثبتی که این قانون می‌تواند برای زنان ایجاد کند در صورت عدم فرهنگ‌سازی لازم تبعات مخربی نیز می‌تواند به دنبال بیاورد.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: یکی از نقاط ضعف مجلس این است که سعی می‌کند در مدت زمان کوتاهی قوانین را تصویب یا رد کند و این امکان را فراهم نمی‌کند که بحث‌های لازم حول و حوش موضوع مورد نظر در جامعه شکل بگیرد و آسیب‌شناسی لازم در مورد موضوع انجام شود، نظرات مخالف و موافق در سطح جامعه مطرح شود و سپس در رابطه با تصویب یا رد هر موضوعی تصمیم‌گیری کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی به مجلسیان توصیه کرد: برای تصویب یا رد کاهش ساعت کاری زنان عجله نکنند و اجازه بدهند که افکار عمومی حول این موضوع شکل بگیرد و سپس در رابطه با آن تصمیم‌گیری کنند.

او گفت: باید کار کارشناسی در این مورد به کارشناسان و دانشگاهیان سپرده شود و با برگزاری سمینار و مسابقات مقاله‌نویسی و درگیر کردن تک‌تک مردم جامعه در این بحث‌، افکار عمومی را حساس کرد و سپس در مورد مدت زمان کاری زنان تصمیم گیری کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours