مشاور امور زنان در صدا‌و‌سیما برنامه‌های گسترش عفاف ‌راتشریح کرد: کنترل دقیق‌تر پوشش و آرایش زنان در صدا‌و‌سیما

7 اردیبهشت 1389

ایلنا: مشاور امور زنان در سازمان صدا‌و‌سیما می‌گوید صدا‌و‌سیما برنامه‌های ویژه‌ای در رابطه با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارد هر چند که در گذشته نیز بر اساس سیاست‌های ذاتی خود اقدامات لازم را انجام داده است. سلیحی از تشکیل جلسات درون سازمانی در رابطه با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خبر می‌دهد و می‌گوید رئیس سازمان دستور داده است که به طور جدی در شبکه‌های مختلف به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازند. او همچنین می گوید از لحاظ پوشش ظاهری مشکلی در سریال ها نداریم اما آرایش‌ها باید کنترل شود و مرز بین آرایش و گریم تفکیک شود.

پروین سلیحی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا اظهار کرد: ترویج حجاب و عفاف از گذشته جزء ضوابط سازمان صدا و سیما بوده و جزء رسالت‌های ذاتی صدا و سیما به شمار می‌رفته است و در حال حاضر با توجه به طرح حجاب و عفاف صدا و سیما وظیفه پیدا کرده است که اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه داشته باشد تا سلامت جامعه افزایش یابد.
او تصریح کرد: در شرایطی که رسانه‌های بیگانه، در حال شبیخون فرهنگی هستند و گروهی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، وظیفه صدا و سیما سنگین‌تر است.

سلیحی با بیان اینکه دامنه کارهای هنری بسیار گسترده است و صدا و سیما با توجه به بستر و ظرفیت خود می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازد،‌گفت: جلسات داخلی متعددی در صدا و سیما با عوامل تولید و مدیران برنامه‌سازی تشکیل شده و آنها متعهد شده‌اند که برنامه‌هایی که تولید می‌کنند در جهت ترویج حجاب و عفاف باشد.

مشاور امور زنان در صدا و سیما اضافه کرد: جلسات بسیاری نیز رئیس سازمان صدا و سیما با مدیران بخش‌های مختلف داشته‌اند و آنها توصیه کرده است که به طور جدی در شبکه‌های مختلف به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بپردازند.

او گفت: ترویج فرهنگ حجاب و عفاف قرار است به شکل درستی در برنامه‌های کودک و نوجوان نیز وارد شود و توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود.

سلیمی اظهار کرد: در تولیدات گروه‌های مختلف، ترویج فرهنگ و عفاف به شکل‌های گوناگون صورت می‌گیرد مثلا در گروه سیاسی به شیوه‌ای متفاوت از گروه فیلم و سریال مسائل تبلیغ می‌شود.

مشاور امور زنان در صدا و سیما در رابطه با سریال‌های تلویزیونی گفت: ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از دو جهت مورد توجه قرار می‌گیرد، یکی مسئله ظاهری و دیگری مسئله محتوایی است.
او توضیح داد:‌در مسئله شکلی و ظاهری، تلاش زیادی صورت گرفته است که مسئله حجاب در سریال‌های تلویزیونی مورد توجه باشد و تقریبا وضعیت خوبی نیز در این زمینه داریم و از لحاظ پوشش ظاهری مشکلی نداریم اما آرایش‌ها باید کنترل شود و مرز بین آرایش و گریم تفکیک شود.
سلیحی ادامه داد: نباید در سریال‌های تلویزیونی زنان آرایش داشته باشند و کنترل‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

مشاور امور زنان در صدا و سیما گفت: برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در محتوای سریال‌ها سعی می‌شود، مطالب مفیدی گنجانده شود، تا مخاطبان با فلسفه حجاب و زیبایی‌شناسی حجاب و همچنین اثرات مثبتی که پوشش مناسب می‌تواند در زمینه امنیت و آرامش ایجاد کند، آشنا شود.

او ادامه داد: در صدا و سیما به شیوه‌های مختلف مزایای حجاب و عفاف تبلیغ می‌شود و تبعات ناشی از عدم رعایت حجاب و عفاف را به تصویر بکشد تا عموم مردم از عواقب شوم آن آگاه شوند و روشنگری صورت گیرد.
سلیحی تصریح کرد: البته همه وظایف در زمینه ترویج عفاف و حجاب بر عهده صدا و سیما نیست و برای سالم‌سازی فضای جامعه باید تک‌تک‌نهادها وارد عمل شوند و همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند.

او ادامه داد: البته بیشترین مسئولیت بر عهده والدین است و والدین بایدنظارت و کنترل درستی بر وضعیت حجاب فرزندان خود داشته باشند البته رسانه ملی این رسالت را بر عهده دارد که هشدارهای لازم را به خانواده‌ها بدهد.

مشاور امور زنان در صدا و سیما گفت: شواهد نشان از آن دارد که خانواده‌هایی فرزندان خود را درست تربیت کرده‌اند و نظارت کافی داشته‌اند فرزندان آنها مشکلات کمتری در جامعه ایجاد کرده‌اند.
سلیحی ادامه داد: همه نهادها و دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند تا جامعه‌پذیری لازم در جهت عفاف و حیا در جامعه ایجاد شود.
او گفت: البته این مسئله فقط مربوط به زنان نمی‌شود و باید به مسئله نجابت و غیرت مردان نیز توجه کافی شود زیرا مردان با غیرت و نجات می‌توانند تا حدود زیادی مسائل مربوط به حجاب را به حداقل برساند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours