کمپین «خشونت علیه زنان را متوقف کنید»

5 تیر 1389

رهانا (ترجمه تارا نیازی): خشونت علیه زنان رسوایی حقوق بشر است. دست کم یک نفر از هر سه زن در طول زندگی خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته، وادار به رابطه جنسی بدون رضایت شده، و یا بگونه ای مورد آزار و اذیت قرار گرفته است .

◀️  قاچاق زنان به پدیده ای جهانی تبدیل شده است که در آن قربانیان سوء استفاده جنسی ، وادار به کار اجباری می شوند در عین اینکه در معرض انواع آزارها قرار دارند. قتل زنان در گواتمالا ، روسیه ، هند ، و کشورهای دیگر اغلب بدون مجازات و بدون کیفر باقی می‌ماند.

تجربه خشونت یا تهدید علیه زندگی زنان در همه جا، فراسوی مرزهای ثروت ، نژاد یا فرهنگ رواج دارد. در خانه و جامعه ، در زمان جنگ و صلح ، زنان مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار می گیرند، مثله شده و کشته می شوند درحالیکه ارتکاب به این اعمال اغلب با معافیت از مجازات همراه است.

در سال ۲۰۰۴ ، سازمان عفو بین الملل کمپینی جهانی جهت متوقف ساختن خشونت علیه زنان و برای کمک به شکستن سکوت درخصوص این رسوایی راه اندازی کرد. ایجاد این کمپین به منظور متوقف کردن خشونت و ایجاد دنیائی که در آن زنان و دختران به حقوق اولیه و اساسی خود دست پیدا کنند، بود. در سراسر جهان ، اعضای سازمان عفو بین الملل به منظور به واقعیت درآوردن حقوق زنان به عنوان حقوق بشر و کمک به جنبش زنان در سراسر دنیا جهت احقاق حقوق خود، با یکدیگر متحد شدند.

با استفاده از این کمپین ، سازمان عفو بین الملل نشان خواهد داد که حقوق زنان جهت رهایی از خشونت می تواند مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر باشد و تا زمانی که خشونت علیه زنان ادامه یابد، وعده های بشری اعلامیه جهانی حقوق بشر محقق نخواهد شد.
راهکارهای سازمان عفو بین الملل برای کمپین “خشونت علیه زنان را متوقف کنید” :

سازمان عفو بین الملل برای رسیدن به اهداف خود در کمک به پایان دادن خشونت علیه زنان ، راههای زیر را دنبال می کند :

* وادار کردن دولت ها و گروه های مسلح برای پایان دادن به مصونیت از مجازات در خصوص اعمالگران خشونت علیه زنان در دوران جنگ و پس از درگیری .
* درخواست از دولتها برای لغو قوانین و روشهای تبعیض آمیز که موجبات خشونت علیه زنان در خانواده و در جامعه را فراهم می آورد.
* فراخوانی برای تصویب قوانین و سیاست های جدید برای ارائه حمایت از زنان در مقابل خشونت.

ما از مدافعان حقوق زن حمایت می کنیم ، و اصرار می ورزیم که دولتها کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) و پروتکل آن را بدون قید و شرط به تصویب برسانند.

سازمان عفو بین الملل تاکنون در آمریکا، در حمایت از قوانین ضد خشونت علیه زن و سایر طرحهای ملی در جهت متوقف کردن خشونت علیه زنان، فعالیتهای زیادی نموده اما در حال حاضر به منظور افزایش آگاهی های عمومی از خشونت علیه زنان به عنوان یک مسئله جهانی حقوق بشر هستیم و برای این منظور برای به چالش کشیدن رفتار و نگرشی که خشونت علیه زنان را تداوم می بخشد تلاش می کنیم.

سازمان عفو بین الملل چارچوبی حقوق بشری برای جهت بخشیدن به کمپین خود برای متوقف کردن خشونت علیه زنان برگزیده است. با استفاده از این چارچوب و راهکار حقوق بشری در مخالفت با خشونت علیه زنان ، ما کمک می کنیم به تغییر برداشت از خشونت علیه زنان از یک <مسئله خصوصی> به یک <نگرانی عمومی> که نیاز به اقدام و برخورد از جانب مقامات شناخته شده دارد. استفاده از این راهکار، همچنین سازمان عفو بین الملل را به استفاده از استانداردهای بین المللی و قوانین حقوق بشری در سراسر مرزهای ملی ، فرهنگ ها و مذاهب در اعتراض به خشونت علیه زنان در تمام اشکال آن قادر می سازد. و شاید مهمتر از همه این امکان را فراهم سازد که از راه حلهای بین المللی برای پاسخگو نگه داشتن دولتها و پایبند ساختن آنها به تعهدات خود برای محافظت زنان از خشونت استفاده کرد ، صرف نظر از اینکه چه کسی خشونت را انجام می دهد و یا در کدام مکان این خشونت صورت می پذیرد.

منبع اصلی : امنستی

انتشار: رهانا

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours