اجرای طرح حجاب و عفاف و تکلیف نا مشخص مجریان

5 تیر 1389

جرس (یلدا آراسته): جرس:سال 1389 در ایران آغاز دوباره ای شد برای دنبال کردن طرح مبارزه با بد حجابی که از سالهای قبل نیز تحت عناوین دیگری از فصل بهار آغاز می شد. اما حالا پس از گذشت چهار ماه از اجرای این طرح که با شدت بیشتری هم دنبال می شود، فرمانده نیروی انتظامی در اصفهان سخن از اجرای نظر سنجی در استان ها و در اولویت نبودن این طرح می دهد.

این در حالی است که در ماه های گذشته مسئله مبارزه با بد حجابی اگر نه در راس امور ایران بوده است، جایگاهی ویژه داشته و تمامی گروه های سیاسی و مذهبی در خصوص آن اظهار نظر کرده اند.

خطبه هایی برای حجاب

در بهاری که گذشت ایران شاهد برگزاری نمازجمعه هایی بود که محوریت خطبه های آن بد حجابی و مبارزه با آن بود.

ائمه جمعه شهرهای مختلف مخصوصا تهران ، مشهد و قم بارها از این تریبون نسبت به رواج بد حجابی تذکر دادند و این بار حتی در مواردی دولت را متهم به کم کاری در این زمینه کردند.

هفته های متوالی ائمه جمعه محور خطبه های خود را این مسئله قرار دادند و کم کم گروه های مردمی نیز به آنها پیوستند و طی برگزاری راهپیمایی هایی خواستار این شدند که به این وضعیت رسیدگی بشود.

استکبار جهانی و بد حجابی

در این میان کسان دیگری نیز بودند که بد حجابی را یک قانون شکنی سیاسی می دانند و در پشت آن دست های استکبار جهانی را پنهان می بینند که می خواهد از این راه به نظام ضربه بزند.

برای نخستین بار روح الله حسینیان این نظریه را مطرح کرد. وی اعلام کرد که که در گزارش وزارت اطلاعات، آمده است که به تمسخر کشیدن حجاب و انعکاس آن در رسانه‌های خارجی بعد از فتنه 88 گسترش یافته است اما نباید ما را از دقت به عوامل فرهنگی دور کند.

می خواهند برخورد کنیم

محمود احمدی نزاد نیز پیش از این به این مسئله به عنوان یک توطئه نگاه کرده و گفته بود: ” دشمنان با برخی اقدامات تبلیغی و جوسازی ها در صدد تخریب پاکی و ایمان جوانان هستند و می خواهند عده ای را با ظاهر نامناسب در جامعه راه بیاندازند و پس از برخورد با آنها تبلیغ کنند که در ایران با جوانان برخورد می شود و خمودی و یاس را در بین جوانان بوجود بیاورند.”

باند بد حجابی

اما کار به جایی کشیده شد که وزیر اطلاعات خبر از شناسایی و دستگیری اعضای باندی داد که “مروج بد حجابی ” بودند.

گروه های مختلفی در این جریان از این مبارزه حمایت کردند. برخی از نمایندگان مجلس نیز اعلام کردند که “اجرای طرح حجاب و عفاف ” نظر شخص آیت الله خامنه ای است.

محمد تقی رهبر از جمله این نمایندگان بود که پافشاری اش برای اجرای این طرح را حمایت رهبر از آن می دانست.

بد حجاب ها را مجازات کنید

سید علی حسینی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در خصوص طرح عفاف و حجاب با رهبر ایران ملاقات داشته اند و رهبر ایران خواستار اعلام مجازات برای بدحجابی شده است .

وی گفت : ” معظم له فرمودند همانطور که در متن قرآن در مقابل فرد شراب خوار و سایر افعال غیر اخلاقی مجازات هایی مشخص شده است از این رو در خصوص تخلفات فرهنگی نیز باید مجازات هایی مشخص شود.”

این سخنی بود که آیت الله خامنه ای سرانجام خود آن را در مراسم 14 خرداد به زبان آورد و اعلام کرد که نباید به جرم خشونت از برقراری برخی از احکام اسلامی جلوگیری شود و از حجاب به عنوان یکی از آنها نام برد.

دولت مخالف

همانگونه که انتظار می رفت پس از این سخنان رهبر ایران تمامی گروه های مذهبی و سیاسی رسمی با آن موافقت کردند، اما در کمال ناباوری محمود احمدی نژاد در برنامه تلویزیونی حضور یافت و اعلام کرد که با اجرای این طرح موافق نیست.

فرمانده نیروی انتظامی و مسوولان برگزاری این طرح ار جمله کسانی بودند که به این سخنان احمدی نژاد واکنش نشان دادند.

روزهای بعد شخصیت های مختلفی از احمدی نژاد انتقاد کردند کسانی که خودشان را در گروه سیاسی موافق او می دانستند و از حامیانش در انتخابات بودند.

با این همه جنجال ها اما طرح مبارزه با بد حجابی تحت عنوان “طرح حجاب و عفاف ” به کار خود ادامه می دهد .

هیچ فرمولی وجود ندارد

در حالیکه این سختگیری ها چنان زیاد است که برای نخستین بار در کشور زنان بدحجاب ممنوع الخروج شده اند اما سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم در اصفهان در جمع خبرنگاران اعلام می کند که هیچ فرمول سراسری وجود ندارد و اولویت‌های نیروی انتظامی را در استان‌ها برای برخورد، مردم تعیین می کنند.

نظر سنجی می کنیم

این در حالی بود که پیش از این منتقدان بد حجابی حتی راضی به پذیرفتن این امر نبودند که با این پدیده باید به صورت فرهنگی برخورد شود و برخورد های قهری را مناسب می دانستند و از مجازات سخن می گفتند حالا فرمانده نیروی انتظامی سخن از اجرای نظر سنجی در استان ها برای مبارزه با بدحجابی می دهد و وعده می دهد که در صورت برخورد بد نیروها اگر مردم گزارش بدهند با آنها برخورد می شود.

دستگیر شدگان شکایت ندارند

این در حالی است که معاون اجتماعی نیروی انتظامی در نشست جمعیت ره پویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه از آغاز طرح عفاف و حجاب یک‌هزار و 524 نفر دستگیر شدند، گفت: از ابتدای خرداد ماه که این طرح اجرا شد، هیچ یک از دستگیر شدگان شکایتی از عملکرد و نحوه برخورد پلیس نداشتند.

نظر سنجی پس از دستگیری

و البته در حال حاضر هم نظر سنجی از مردم صورت می گیرد و پس از اینکه آنها را دستگیر کردند به گفته سردار بهمن کارگر از آنها نظر سنجی می کنند.

وی گفت : ” در نظر سنجی‌هایی که از این افراد دستگیر شده به عمل آمد 60 درصد از آنان معتقد بودند ، حجاب مصونیت است و تنها 8/23 درصد آنان حجاب را محدودیت می‌دانستند.”

وی در نهایت اعلام کرد که “طرح حجاب و عفاف ” با وجود تمام حواشی ادامه پیدا خواهد کرد.

این درحالیست که اظهارات احمدی مقدم نخستین سخنان نرمی است که از زبان یک مسوول اجرایی این طرح به گوش می رسد.

حال باید دید که این سخنان احمدی مقدم به راستی به معنای آن است که می خواهند فشارها را بر روی مردم کمتر کنند یا آنکه باید در روزهای بعد شاهد این باشیم که احمدی مقدم نیز به خاطر این سخنانش که کمی نرمتر از تهدیدات گذشته بوده است مورد اعتراض گروه های تندرو قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours