بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران در خصوص محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب و دیگر روزنامه‌نگاران در بند

6 تیر 1389

جرس: انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، با انتشار بیانیه‌ای، صدور حکم 30 سال ممنوعیت از کار روزنامه ‌نگاری را برای ژیلا بنی‌بعقوب و شرایط دیگر روزنامه‌نگاران دربند محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: انجمن روزنامه‌نگاران زن با توجه به تضییقات وارد شده بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با محکوم ساختن حکم ژیلا بنی یعقوب که 30 سال محرومیت از فعالیت خبری است، را ظلمی بزرگ بر جامعه خبری کشور می داند و اعلام می‌کند که تحرکاتی از این دست نشان دهنده محدودیت اطلاعات و دانش از یک سو و عناد با حرفه خبرنگاری و زنان خبرنگار است و گرنه آنچه ژیلا و افرادی چون او انجام داده‌اند تنها، خبرگیری و اطلاع‌رسانی بوده است.

گفتنی است ژیلا بنی یعقوب، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه و سردبیر وبلاگ کانون زنان ایرانی بود. همسر وی، بهمن احمدی امویی،که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد، روزنامه‌نگار اقتصادی و از همراهان سید محمد خاتمی است.

او در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازداشت شد و دادگاه انقلاب اسلامی او را به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم کرد.

متن کامل بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران به این شرح است:

به نام خدا

بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن ایران در خصوص محکومیت ژیلا بنی یعقوب و دیگر روزنامه نگاران در بند

اکنون که گسترده خبر و خبررسانی ابزارهای سنتی را به کناری نهاده و سرعت دریافت خبر و انتشار آن ثانیه‌ها را نیز در نوردیده گفتگو از محدودیت و ایجاد حصارهای امنیتی برای جلوگیری از انتشار خبر شبیه لطیفه های خام می‌ماند.

سرعت انتشار خبر و سرعت تولید آن و دور شدن از تولیدکنندگان سنتی و عمومی شدن عرصه خبرنگاری در دوره های اخیر فرصتی را بودجود آورده تا جامعه را با نوع تازه ای از ارتباطات آشنا کند. از این رو محدود ساختن خبرنگاران تنها راه برای خشنود سازی گروههای سیاسی است و بیشتر یک ایذاء فردی است تا رویکردی حرفه ای به منظور جلوگیری از فعالیت اطلاع رسانی آنها.

انجمن روزنامه نگاران زن نیز با توجه به تضییقات وارد شده بر خبرنگاران و روزنامه نگاران با محکوم ساختن حکم خواهر روزنامه نگارمان ژیلا بنی یعقوب که 30 سا ل محرومیت از فعالیت خبری است را ظلمی بزرگ بر جامعه خبری کشور می دائدو اعلام می دارد که تحرکاتی از این دست نشان دهنده محدودیت اطلاعات و دانش از یک سو وعناد با حرفه خبرنگارانی و زنان خبرنگار است وگرنه آنچه ژیلا و افرادی چون او انجام داده اند تنها ،خبر گیری واطلاع رسانی بوده است!

انجمن رزا با محکوم ساختن این شیوه از اعمال محدودیت برای خبرنگاران بار دیگر خواهان آن است که کلیه زندانیان در بند به خصوص زنان و مردان خبرنگار آزاد شوند و احکامی از این دست نیز با تجدید نظر رفع گردد.

بیاد بیاوریم که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است و جمهوری اسلامی مفتخر به نام مردم سالاری دینی است پس حرمت این نام را حفظ کنیم و برای تداوم آن کوشا باشیم.

زنده باد جمهوری اسلامی

پر شکوه باد استقلا ل وآزادی

پرتوان باد مردم سالاری دینی

سرفراز باد بیان آزادی

انجمن روزنامه نگاران زن ایران

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours