ممنوع الخروج شدن فعالان زن بدون ارائه حکم قضائی در گفتگو با نسرین ستوده

14 اردیبهشت 1387

تغییر برای برابری، محبوبه حسین زاده: علاوه بر صدور احکام حبس تعلیقی و شلاق، عده ای دیگر از فعالان زن ممنوع الخروج شده اند. 20 اسفند نیز درفرودگاه امام خمینی از خروج منصوره شجاعی فعال جنبش زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا ممانعت به عمل آمد. وی به همراه نسرین ستوده وکیل و فعال جنبش زنان ، برای شرکت در مراسم روز جهانی زن به دعوت جمعی اززنان ایرانی ساکن دوبی عازم آن کشور بود؛ که توسط ماموران امنیتی از سفر منع شد. هر چند پیش از آن به دنبال استعلام از اداره گذرنامه، خروج منصوره شجاعی بلا مانع شناخته شده بود.

در روز 19 اسفند طبق اظهارات نسرین ستوده ، شخصی در تماس تلفنی با ایشان از وزارت اطلاعات وی را از انجام این سفرمنع کرده بود که ستوده نیز ضمن اعلام این خبربه خبرگزاری ها این اقدام را غیر قانونی دانست. طبق اظهارات منصوره شجاعی نیز، درفرودگاه پس از گذشتن ازخط مرزی گمرک فرودگاه و ثبت مهر خروجی به گذرنامه ها، ضمن اعلام نام منصوره شجاعی ، پاسپورت وی را ضبط کرده و وی را ممنوع الخروج کردند و تنها برگه ای به او دادند که شماره پرونده منصوره شجاعی عنوان “معاونت امنیت دادگاه انقلاب ” روی ان نوشته شده بود. طبق اظهارات شجاعی، او در سال جدید دوبار به معاونت امنیت مراجعه کرده است هیچ پاسخ روشنی نگرفته است، هفته پیش نیز به همراهی وکیل خود نسرین ستوده برای پیگیری پرونده به معاونت امنیت رجوع کرده است. ” در کمال تعجب در معاونت امنیت به ما گفته شد که این کاغذ مرجعیت ندارد و اگر ما گذرنامه را گرفته بودیم رسید می دادیم و ما نمی دانیم چه کسانی پاسپورت شمارا گرفته اند و این کاغذ به ماربطی ندارد. پس از توضیحات و پافشاری های فراوان، خانم ستوده تقاضانامه کتبی برای ملاقات با معاونت امنیت دادگاه را نوشته و همراه با اصل وکالتنامه ارائه دادند. و پس از آن مسئول دفتر معاونت امنیت اصل وکالتنامه را به روی پرنده گذاشت و به نماینده دادستان ارجاع داد در آنجا گفتند که ما برای خانم شجاعی قرار شش ماه ممنوع الخروجی صادر کرده ایم و خانم ستوده سوال کردند که مبنی بر کدام حکم شما قرار ثابت کرده اید گفتند ما الزامی نداریم جواب دهیم و…”

در این باره گفتگوی کوتاه ما با نسرین ستوده، وکیل دادگستری و از وکلای کمپین یک میلیون امضا می خوانید. ستوده، وکالت منصوره شجاعی را برعهده دارد که در اسفندماه سال گذشته ممنوع الخروج شد.

◀️  همچنان که می دانید بسیاری از فعالان حقوق زنان به موجب چنین احکامی که اساس و مبنای آنها کاملا نامشخص است تاکنون ممنوع الخروج شده اند. پروین اردلان و طلعت تقی نیا نیز از دیگر کسانی هستند که به همین ترتیب و بدون ارائه حکم قضایی تا کنون ممنوع الخروج شده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours