مشکل دختران عدم ارزیابی نیاز بازار کار و تعداد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌هاست

17 مهر 1389

خبرگزاری فارس: مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشکل دختران عدم ارزیابی نیاز بازارکار و تعداد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها است، گفت: بدون برقراری تعادل منطقی بین این دو مورد، با دختران تحصیل کرده و بیکار مواجه خواهیم شد که همین موضوع باعث دلسردی آنها از تحصیلات عالیه است.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: فرصت‌های اشتغال در بخش خصوصی برای زنان عادلانه نیست؛ با توجه به افزایش آمار دختران تحصیل کرده و شرایط جذب نیرو در بخش خصوصی توجه به این نکته ضروری است که استخدام و جذب نیرو در بخش خصوصی در مورد دختران و زنان غیر منصفانه بوده و دارای مشکلات مختلف است.

وی با بیان اینکه در بخش خصوصی گروهی از سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارند که فقط به کار و نیروی فکری و تخصص توجه دارند، گفت: مدیران این گروه از مؤسسات نسبت به توانایی‌های تخصصی و اجرایی دختران باور ضعیفی دارند و در استخدام آنها شرایط دشواری را قرار می‌دهند.

ابهری بیان داشت: نباید این واقعیت را رد کرد که در بعضی از مشاغل توانایی جسمانی مانند قدرت بدنی و مقاومت روحی دختران کمتر از پسران است؛ در این مورد به بعضی از این سازمان‌ها حق می‌دهیم اما در بسیاری دیگر از مشاغل که اینگونه توانایی‌ها ضرورت ندارد و نفی توانایی‌‌های زنان، باعث رکود و سُستی در این قشر می‌شود.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی با بیان اینکه گروهی از مؤسسان بخش خصوصی توجه زیادی نسبت به تحصیل و تخصص نداشته و فقط به ظواهر توجه می‌کنند، عنوان کرد: این شرکت‌ها نیز در گزینش دختران از آنها توقعاتی دارند که اکثریت زنان شریف از پذیرفتن آنها سرباز می‌زنند و اینگونه اشتغال‌ها را رد می‌کنند؛ بعضی از این مؤسسات فقط نام شرکت بر خود گذاشته و به مسائل حاشیه‌ای بیشتر از واقعیت‌های تحصیلی و تخصصی توجه می‌کنند.

ابهری افزود: در بخش دولتی استخدام و گزینش دختران بر اساس قوانین و ضوابط بوده و معیارها در مورد آنها با مردان فرقی ندارد.

وی اظهار داشت: مشکل اساسی در مورد دختران تحصیل کرده و دانشگاهی عدم ارزیابی نیاز بازار کار و تعداد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها است چرا که بدون برقراری تعادل منطقی بین این دو مورد، با دختران تحصیل کرده و بیکار مواجه خواهیم شد که همین موضوع باعث دلسردی آنها از تحصیلات عالیه است.

ابهری ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها توقع دارند حالا که دخترشان در دانشگاه پذیرفته شده و تحصیلات خود را به اتمام رسانیده حتماً باید مشغول به کار شود؛ دختران نیز به خاطر آینده بهتر در زندگی زناشویی علاقه‌مند به اشتغال هستند اما در این میان نه در دبیرستان‌ها و نه در دانشگاه‌ها به دختران مهارت‌های زندگی و درک مدیریت زندگی آموخته نمی‌شود.

این مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: در کودکی مادران ترجیح می‌دهند دختران آنها به جای کار در منزل به درس و مشق خود برسند از این جا مشکل آغاز می‌شود یعنی حالا کمتر دختری را می‌توان یافت که همانند گذشته به فنون خانه‌داری، آشپزی و خیاطی آشنا باشد؛ افزایش آمار غذاهای آماده و گسترش روزافزون رستوران‌ها و مراکز فروش ساندویچ و پیتزا بیانگر این واقعیت هستند که غذاهای حاضری جای سفره‌ها و غذاهای رنگین را گرفته است و دیگر کمتر دختری پیدا می‌شود که مانند مادر خود خانه‌داری را بداند.

ابهری بیان داشت: این موارد مشکلاتی هستند که بعد از اتمام تحصیلات در زندگی زناشویی افراد تحصیل کرده خودنمایی می‌کند و باعث اختلافات بعدی می‌شود؛ باید درس مهارت‌های زندگی به دختران آموخته شود و اصولاً به اعتقاد بنده دروس پسران و دختران در دوره دبیرستان باید تفاوت داشته باشند.

وی گفت: باید دختران را برای مادر شدن آماده کنیم و پسران را نیز برای مرد شدن و یک پدر ایده‌آل شدن مهیا کنیم.

* دختران باید با وقار کامل و بدون اعتنا به گستاخی‌های مزاحمان به راه خود ادامه دهند

ابهری در خصوص مسائل و مشکلات دختران اظهار داشت: 80 درصد از دختران بی‌جهت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ متأسفانه به دلیل بعضی از ناهنجاری‌های رفتاری و فرهنگی، آزارهای خیابانی به صورت یک پدیده زشت در جامعه ایجاد شده است.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از دختران بدون هیچ‌گونه قصور یا مشکلی مورد آزار قرار می‌گیرند، افزود: آسیب‌های اجتماعی در آزارهای کلامی به صورت الفاظ زشت و ناخوشایند که به متلک معروف است یا در جملات خارج از ادب و نزاکت خلاصه می‌شود همچنین آزارهای فیزیکی عبارت از دست‌ درازی و حرکات بی‌ادبانه و دور از شخصیت نسبت به دختران و زنان است.

ابهری ادامه داد: در هر دو نوع آزار کلامی و فیزیکی، این‌گونه رفتارها از جوانان و مردانی دیده می‌شود که اخلاق اسلامی و ادب اجتماعی در وجود آنها کمرنگ است.

وی عنوان کرد: اگر ما مردان بپذیریم که زنان جامعه، ناموس ما هستند و ممکن است این گونه آزارها در مورد دختران یا خواهران ما نیز انجام شود اجازه نخواهیم داد که مزاحمت برای دختران ایجاد شود.

ابهری با بیان اینکه 20 درصد از زنان و دختران با پوشش‌ها و ظواهر غیر اخلاقی در جامعه ظاهر می‌شوند، گفت: این افراد بدون رعایت فرهنگ عفاف و حجاب و با آرایش‌های عجیب در جامعه ظاهر شده و با حرکات خود برای مزاحمان کارت دعوت می‌فرستند که البته آزار این گروه نیز نباید انجام شود.

وی تأکید کرد: نصیحت بنده به عنوان یک آسیب‌شناس اجتماعی به دختران و زنان این است که در این‌گونه موارد به جای بحث، جواب دادن به مزاحم و درگیر شدن با او با وقار کامل و بدون اعتنا به این گستاخی‌ها به راه خود ادامه دهند.

ابهری اضافه کرد: زنان می‌توانند در صورت ادامه مزاحمت از پلیس کمک بگیرند زیرا بعضی از جوانانی که دچار ناهنجاری‌های روحی و رفتاری هستند از بحث و درگیری با دختران استقبال کرده و موجب ادامه آن می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دختران و زنان باید قدر و احترام خود را در جامعه بدانند چرا که دختران امروز مادران و مربیان فردا هستند؛ آنها نباید در پوشش و آرایش خود کاری کنند که موجب جلب توجه و تمسخر دیگران شوند.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی در پایان گفت: دخترانی که با آرایش نامناسب در جامعه ظاهر می‌شوند باید بدانند که ممکن است یک جوان آنها را برای سرگرمی انتخاب کند اما هرگز آنها را برای ازدواج و زندگی انتخاب نخواهد کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours