فراخوان دبیر کل سازمان ملل برای احقاق حقوق زنان روستایی

21 مهر 1389

خبرگزاری بین المللی زنان : دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی زنان روستایی ، 15 اکتبر 2010 برابر با 23 مهر ماه جاری ضمن به رسمیت شناختن اهمیت کمک های زنان روستایی به توسعه ، از تمامی دولت ها و جوامع خواست تضمین نمایند زنان و دختران روستایی از طیف کامل حقوق شامل حق بر دارایی ، ارث ، خدمات بهداشتی و آموزشی همچنین آسودگی خیال از نبود خشونت ، بهره مند باشند.

به گزارش خبرگزاری زنان “ایونا” ، در پیام بان کی مون آمده است : زنان روستایی کشاورز ، ماهیگیر ، گله دار ، کار آفرین ، مراقب ، سرپرست خانوار و قیم همچنین حافظان هویت های بومی ، دانش سنتی و عملکرد های پایدار هستند. وجود آنان برای توسعه کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه همچنین مدیریت منابع طبیعی حیاتی است .

وی می گوید : زنان روستایی بیشترین کار کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه انجام می دهند اما بدترین وضعیت کاری را با درآمد کم و حمایت اجتماعی ناچیز یا هیچ تحمل می نمایند.

دبیر کل می گوید زنان روستایی بیشترین غذای جهان را تولید می کنند اما غالبا از حق تصدی زمین همچنین دریافت خدمات اعتباری و تجاری مورد نیاز برای موفقیت محروم اند. زنان روستایی مصرف کنندگان اولیه و متولیان منابع طبیعی محلی بوده اما به ندرت در نهادهایی که در مورد مدیریت این منابع تصمیم می گیرند ندای آنان شنیده می شود. زنان روستایی مراقبین و مدیران خانواده هستند اما کمتر در این مسئولیت با مردان برابراند یا نمی توانند دخالتی در تصمیمات خانواده داشته باشند.

بان کی مون در پیام خود ضمن اشاره به اجلاس ماه گذشته سران برای آرمان های توسعه هزاره در نیویورک گفت در این نشست کشورهای عضو تعهد نمودند دسترسی برابر زنان روستایی به منابع تولیدی، مالی، فن آوری، زمین، آموزش و بازار را تضمین نمایند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours