سازمان‌های دولتی نمی‌توانند هیچ کارمندی را به اجبار «دورکار» کنند

22 آذر 1389

ایلنا: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ملی جوانان می‌گوید: بر اساس تصمیم نامه دولت، هیچ کارمندی را به اجبار نمی توان دورکار کرد و کارمندانی هم که دورکار می‌شوند، نه تنها حقوق و مزایایی از آنها کسر نمی‌شود بلکه براساس تصمیم نامه دولت پنج درصد افزایش حقوق برای افراد دورکار پیش‌بینی شده است تا وقتی این افراد در خانه کار می کنند، هزینه ای بر آنها تحمل نشود.

رضا اعرابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: دورکاری یعنی اینکه بخشی از کارهایی که دستگاه‌های دولتی می‌توانند به کارکنان خود واگذار کنند تا آنها در منزل انجام دهند را به آنها واگذار کرده تا کارکنان بدون رفت و آمد از منزل به محل کار بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

او ادامه داد: در دورکاری این الزام وجود ندارد که کارمندان حتما به سر کار بیایند و فقط لازم است وظایف تعیین شده را در منزل انجام دهند. این مساله باعث می‌شود که میزان رفت‌و‌آمدها کاهش یابد و ترافیک نیز کمتر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ملی جوانان در پاسخ به این سوال که آیا کارمندانی که دورکار می‌شوند حقوق و مزایایشان کاهش می‌یابد‏‏،گفت: براساس تصمیم نامه‌ای که دولت به تصویب رسانده است به هیچ عنوان از حقوق و مزایای کارمندان دورکار کاسته نمی‌شود و اگر اضافه کاری هم انجام دهند اضافه کار آنها نیز طبق گذشته به آنها تعلق می‌گیرد بنابراین هیچ حقوق و مزایایی قرار نیست از کارمندان دورکار کسر شود.

اعرابی توضیح داد: اگر کارمندی در حال حاضر 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند اگر دورکار هم شود قطعا کمتر از 600 هزار تومان حقوق دریافت نمی‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ملی جوانان در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که دستگاه‌های دولتی به تصمیم نامه دولت عمل نکنند و از میزان حقوق دریافتی کارمندان دور کار کسر کنند، گفت: خیر چنین اتفاقی نخواهد افتاد‏، زیرا تصمیم نامه دولت برای همه دستگاه‌های دولتی لازم الاجرا است و در صورتی که خلاف این تصمیم نامه اقدامی صورت گیرد کارمندان می‌توانند برابر با تصمیم نامه دولت احقاق حق کنند.

او در رابطه با اینکه میزان اضافه حقوق کارمندان دورکار بر مبنای چه چیزی تعیین می‌شود گفت: میزان اضافه کار براساس کمیت کاری که انجام می‌دهند تعیین می‌شوند و مبلغ اضافه کار به آنها تعلق می‌گیرد.

اعرابی گفت: از روز شنبه 40درصد کارکنان سازمان ملی جوانان دورکار شده اند. یعنی در واقع پس از اینکه اطلاعات لازم دررابطه با دورکاری به آنها داده شد و توجیه شدند با دورکاری موافقت کردند و مدیران نیز حجم کاری آنها را مشخص کردند کار را به آنها تحویل دادند تا در منزل انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ملی جوانان در پاسخ به این سوال که آیا کارمندان با رضایت خود دورکار شده‌اند یا اجباری در کار بوده است‏، گفت: به هیچ وجه ما کسی را اجبار نکردیم که دورکار شود. در تصمیم نامه دولت هم قید شده است که دورکاری حتما باید با موافقت خود کارمند صورت گیرد و اجباری نباید در کار باشد.

اعرابی گفت: اولویت دورکاری با زنان کارمند متاهل است زیرا زنان متاهل اگر بتوانند کارشان را در منزل انجام بدهند برای آنها بهتر است چون آنها علاوه بر اینکه خودشان باید مدت زمان زیادی را در ترافیک صرف کنند تا به محل کار برسند بعضا مجبور هستند فرزندان خود را نیز اسیر کنند و شرایطی را به فرزندان خود تحمیل کنند که مناسب نیست بنابراین اگر زنان متاهل کارمند تقاضای دورکاری کنند در اولویت هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ملی جوانان همچنین اعلام کرد: برای آنکه فرد دورکار که در منزل کار می‌کند هزینه‌ای بابت انجام امورات مربوط به کار به اوتحمیل نشود براساس تصمیم نامه دولت پنج درصد افزایش حقوق برای افراد دورکار پیش‌بینی شده است و همچنین سازمان موظف است تسهیلات لازم را نیز در اختیار همکاران دور کار قرار دهد تا آنها بتوانند در منزل خود انجام وظیفه کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours