تألیف رمانی درباره پروین اعتصامی

24 دی 1389

به گزارش سرویس زنان جهان؛ سهیلا علوی زاده نویسنده و فیلمنامه نویس معتقد است پروین شاهکاری کاربردی است.

علوی زاده که رمان خانم کوچیک را بر اساس زندگی پروین اعتصامی نوشته است در گفتگو با زن روز گفت: مطالب کمی درباره پروین وجود دارد و همه صرفا با دیوانش آشنا هستند و من با مراجعه به کتابخانه ملی و خانه ایشان در تهران و تبریز توانستم اطلاعاتی از زندگی او جمع آوری کنم.

وی درباره چگونگی انتخاب اسم رمان گفت: شخصیت اصلی داستان خانم کوچیک خود پروین بود و چون پروین از یک خانواده اربابی محسوب می شد و در این خانه ها به دختران کوچک خانواده خانم کوچیک می گفتند این اسم را برای رمان انتخاب کردم.

علوی زاده با اشاره به این که پروین زنی مسلمان و پیشرو و اهل ادب بوده است گفت: پروین به روح اسلام و آیات قرآن مسلط و آن ها را به درستی درک کرده بود و این مسئله به خوبی در اشعارش هویداست و این خصیصه او را در موضع گیری او درباره کشف حجاب می بینیم و همینطور زمانی که کانون بانوان ایران را که خود یکی از موسسانش است به خاطر نفوذ القائات درباری به آن ترک می کند و حتی تدریس به شاهدخت های درباری را نمی پذیرد.

سهیلا علوی زاده با اشاره به این که رمانش را برای حوزه کودک نوشته است گفت: معصومیت و صداقتی را که پروین داشت باید انسانی صادق و معصوم تعریف می کرد و ما از دریچه نگاه او پروین را می شناختیم. بنابر این من یک کودک را که دوست و هم خانه پروین بود به عنوان راوی انتخاب کردم.

گفتنی است رمان خانم کوچیک برنده جایزه پروین اعتصامی و شهید غنی پور است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours