آموزش “تنظیم خانواده ” و “شکوه همسرداری ” گرفتار تناقض‌گویی‌های مسئولان

6 بهمن 1389

خبرگزاری فارس : خبر حذف درس تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دانشگاه‌های کشور و جایگزینی کتاب ” روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” این روزها گرفتار تناقض‌گویی مسئولان وزارت علوم و مرکز امور زنان شده است.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، ماجرای حذف کتاب تنظیم خانواده و جایگزینی کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” این روزها از هدف اصلی خود بازمانده است و به جای پرداختن به این موضوع، به کشمکش مسئولان وزارت علوم و مرکز امور زنان و خانواده تبدیل شده است.

اصل ماجرا از معاونت آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آغاز شد وقتی که کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری به منظور آشنایی دانشجویان با معیارهای انتخاب همسر مناسب با توجه به احکام اسلام و آیات قرآن تألیف شد

زهرا سجادی معاون آموزش و پژوهش این مرکز در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» گفت: کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” به چاپ رسیده و از ترم بهمن آماده تدریس در دانشگاه‌ها به جای کتاب “جمعیت و تنظیم خانواده ” است و نامه‌نگاری‌های لازم را نیز در این زمینه با وزارت علوم انجام شده است.

وی افزود: “کتاب جمعیت و تنظیم خانواده ” با رویکرد دولت اصلاحات بود و بر پیشگیری از زاد و ولد و افزایش جمعیت تأکید داشت؛ رویکرد دولت اصلاحات، کاهش جمعیت ایران بود که از این جهت پیشگیری از بارداری را در بین زنان رایج کرده و آنها را تشویق به اشتغال بیشتر می‌کرد و با رونق دادن مهد‌های کودک، فاصله بین مادر و فرزند را افزایش داد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” بر تفاوت‌های میان زن و مرد به لحاظ جسمی، روحی و عاطفی و بازخوردهای این تفاوت‌ها تأکید دارد و ازدواج را به عنوان راهی برای رسیدن به کمال طرح می‌کند؛ این کتاب همچنین معیارهای انتخاب یک همسر خوب را عنوان کرده و به دانشجویان معیارهای انتخاب همسر مناسب را با توجه به احکام اسلام و آیات قرآن آموزش می‌دهد.

وی اضافه کرد: این کتاب دارای بخش‌های مختلفی از جمله تعامل اجتماعی، تعامل فرهنگی و تعامل اقتصادی است و نکاتی را بیان می‌کند که دانستن آن برای یک دانشجو ضروری است؛ در حالی ‌که بر اساس کتاب قبلی، نیازی نبود تا دانشجو این مسائل را بداند و در حالی ‌که او در انتخاب همسرش مانده بود و نمی‌دانست که چگونه باید همسر مناسب خود را انتخاب کند، راه‌های پیشگیری از بارداری به او آموزش داده می‌شد.

تنظیم خانواده از دانشگاه‌ها حذف نمی‌شود

اما سجادی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که سعید قدیمی مدیر کل امور آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم بررسی و ایجاد واحدی تحت عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری را در دستور کار ندارد، گفت: بحث حذف درس تنظیم خانواده نیز در وزارت علوم مطرح نیست.

وی افزود: وزارت علوم در حال حاضر بازنگری 260 هزار سرفصل را در دستور کار دارد و طبق آنچه در مهر ماه اعلام کردیم، سرفصل‌هایی که بیش از 5 سال بازنگری نشده باشند را بازنگری می‌کنیم پس ممکن است یکی از سرفصل‌هایی که در جریان بازنگری قرار گیرد درس تنظیم خانواده باشد.

قدیمی با بیان اینکه به هیچ عنوان بحث حذف تنظیم خانواده مطرح نیست، عنوان کرد: درس جایگزین آن به عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری نیز تا کنون برای بررسی و تصویب به شورای برنامه ریزی درسی پیشنهاد داده نشده است و ارائه آن در دانشگاه‌ها در دستور کار نیست.

تنظیم خانواده حذف می‌شود

بعد از صحبت‌های مدیرکل آموزشی وزارت علوم، زهرا سجادی معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات با تأکید بر پافشاری مرکز امور زنان بر تدریس کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” در دانشگاه‌های کشور عنوان ‌کرد: این موضوع را از طریق وزیر علوم پیگیری خواهیم کرد.

استقبال معاون آموزشی وزارت علوم از تدریس کتاب شکوه همسرداری

وی با اشاره به دیدار دکتر غلامعلی افروز نویسنده کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” با حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: در این دیدار دلیل اظهارنظرها و مخالفت‌های برخی از مسئولان وزارت علوم نگرانی از اجرای سیاست‌های ازدیاد جمعیت در دانشگاه‌‌ها عنوان شد.

سجادی ادامه داد: در این دیدار بر معیارهای ازدواج و انتخاب همسر مناسب که در هدف اصلی این کتاب است تأکید شد و معاون آموزشی وزارت علوم مواجه ضمن مشاهده کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” از آن استقبال کرد و بر تدریس این کتاب در دانشگاه‌‌ها تأکید داشت.

به گزارش توانا، این کشمکش مرکز امور زنان و خانواده و وزارت علوم همچنان ادامه دارد و هنوز معلوم نیست که بالاخره کتاب “روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری ” در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد یا تنها یک مجادله‌ای است که چندی دیگر فرو می‌نشیند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours