زنان ایرانی در روز جهانی زن: گزارش مراسم و برنامه های مختلف در ایران و جهان

25 اسفند 1386

مراسم 8 مارس در نقاط مختلف ایران

– در اصفهان: دو مراسم به مناسبت هشتم مارس

در اصفهان دو مراسم به مناسبت 8 مارس روز جهانی برگزار شد، یکی نشست فعالان کمپین یک میلیون امضاء در اصفهان و دیگری برگزاری مراسم روز جهانی زن در انجمن طبیعت باران. (سایت مدرسه فمینیستی)

– کاشتن نهال در کوهستان برای تحقق خواسته هایمان: گزارشی از مراسم 8 مارس در مهاباد

در کردستان و شهر مهاباد نیز مثل هر سال، زنان کرد چندین هفته قبل دور هم جمع شده و برای این روز برنامه ریزی کردند. سرانجام صبح روز 8 مارس تعداد زیادی از زنان و مردان به سوی کوههای نزدیک شهر که همیشه مکانی امن و دور از دسترس مزاحمین بوده است به راه افتادند آنچه جالب توجه بود زنانی میانسال با اینکه ناراحتی های جسمی نیز داشتند به همراهی مردانی جوان، در این راهپیمایی با ما همراه بودند. بعد از چند ساعتی پیاده روی و کوه پیمایی به محل مورد نظر رسیدیم. بعد از اندکی استراحت همه دوستان با خواندن مقالات و بحث در مورد این روز به کاشتن نهال مشغول شدیم. (سایت مدرسه فمینیستی)

– روز جهانی زن همراه با کمپین در کالیفرنیا

بعد از ظهر روز هشتم مارس مراسمی با صرف چای و شیرینی به مناسبت روز جهانی زن توسط گروه کمپین در کالیفرنیا ترتیب داده شد . سالن برگزاری این جشن از طرف گروه غیر دولتی حقوق زنان (فمینیست مجوریتی) در اختیار گروه کمپین در کالیفرنیا قرار گرفته بود. در این برنامه که در حدود 65 نفر در آن شرکت کردند معرفی
کوتاهی از کمپین یک میلیون امضا و دستاوردها و مشکلات آن در سال گذشته توسط یکی از اعضای کمپین در کالیفرنیا٬ سودابه فرخ نیا٬ ارائه شد. (سایت تغییر برای برابری)

– گزارش مراسم بزرگداشت هشت مارس در مشهد

به مناسبت 8 مارس (18 اسفند) روزجهانی زن، مراسمی با شرکت بیش از یکصد نفر از فعالین و علاقه‌مندان جنبش زنان روز 15 اسفند در مشهد برگزار شد. در این مراسم سه سخنرانی با عناوین: «تاریخچه جنبش زنان در ایران از مشروطه تا 1320»، «تاریخچه جنبش زنان در ایران از 1320 تا امروز»، و «ویژگی‌ها و ماهیت کمپین یک میلیون امضا و پاسخ به منتقدان آن» ارائه شد. (سایت مدرسه فمینیستی)

– نشست فعالان کمپین یک میلیون امضاء در کرمانشاه به مناسبت هشت مارس

بزرگ‌داشت روز جهانی زن بهانه‌ای شد تا فعالان کمپین یک میلیون امضاء در کرماشان پس از مدت‌ها گرد هم آیند و ضمن گرامی‌داشت این روز جهانی در نشستی دوستانه به نقد و بررسی کمپین در یک سال و نیم گذشته و فعالیت‌های خود در طول این مدت در کرماشان و دیگر شهرهای منطقه از جمله کامیاران و جوانرود بپردازند. (سایت کمپین در کرمانشاه)

– بزرگداشت روز جهانی زن در مراسم تندیس کتاب صدیقه دولت آبادی

مراسم تندیس کتاب صدیقه دولت آبادی و تجلیل از سیمین بهبهانی به مناسبت روز 8 مارس برگزار شد. (سایت مدرسه فمینیستی)

– روز زن در کانون مدافعان حقوق بشر گرامی داشته شد

ضرورت بازخوانی و یادآوری مبارزات زنان جهان برای تحقق برابری، آزادی و عدالت دلیلی شد تا کانون مدافعان حقوق بشر روز دوشنبه بیستم اسفندماه 1386 و به مناسبت روز جهانی زن (8 مارس) مراسمی را با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند به موضوع «زن» برگزار کند. (سایت کانون زنان ایرانی)

– هشت مارس در کرج

در روز 8 مارس در کرج بیانیه‌ای به مناسبت روز زن در سه نقطه پر تردد شهر (گوهردشت، چهار راه طالقانی و گلشهر) توزیع شد. در بیانیه شامل تاریخچه‌ای از این روز تاریخی و نامگذاری 8 مارس به عنوان روز زن ذکر شده بود و در پی آن بیانیه کمپین و توضیح مختصری از هر یک از موارد قانونی مورد اعتراض کمپین ذکر شده بود. (سایت تغییر برای برابری)

– گرامیداشت برابرخواهی در رهیاب

عداز ظهر یکشنبه 19 اسفند ماه مراسم بزرگداشت روز جهانی زن در موسسه غیرانتفاعی زنان و کودکان رهیاب برگزار شد. (سایت تغییر برای برابری)

– بزرگداشت 8 مارس در رشت

امسال نیز مثل سالهای گذشته 8مارس به شیوه های گوناگون در رشت گرامی داشته شد. فعالین زنان رشت با توزیع صدها بروشور در سطح شهر و برگزاری مراسم، 8 مارس راگرامی داشتند. (سایت کمپین رشت)

– همایش مطالبات حقوقی زنان و قانون گذاری در ایران در تهران

به مناسبت 8 مارس همایش مطالبات حقوقی زنان و قانون گذاری در ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. بخشی از این مراسم به موضوع کمپین یک میلیون امضاء اختصاص داشت. (سایت مدرسه فمینیستی)

– «روز جهانی زن» با زنانی از کمپین شهرستان ها، تلاشگرانی از جنس کارآفرینان، و همراه با نغمه های زنان افغان

سایت «کانون زنان ایرانی» و «مدرسه فمینیستی» 8 مارس روز جهانی زن را همراه با کنشگران کمپین یک میلیون امضاء در شهرستان ها و فعالان زن در تهران با برگزاری مراسمی گرامی داشتند. (سایت مدرسه فمینیستی و سایت کانون زنان ایرانی و سایت کانون زنان ایرانی)

– گزارش گزارش نشست اعضای کمپین یک میلیون امضا به مناسبت روز جهانی زن

یک هفته از روز جهانی زن می گذرد که اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر بزرگ داشت این روز را در یک محفل خصوصی برگزار می کنند.این مراسم هر چند محدود و خصوصی است اما در آن مسایل عمومی زنان ایران مطرح می شود.از مسایل زنان زندانی گرفته تا زنان در شهرستان ها و در مجموع خواسته عمومی زنان یعنی تغییر قوانین تبعیض آمیز. (سایت کانون زنان ایرانی و سایت تغییر برای برابری)

– بزرگداشت روز جهانی زن در بابل

مراسمی به مناسبت 8 مارس و با حضور اعضای کمپین یک میلیون امضاء در بابل برگزار شد. (سایت تغییر برای برابری)

– بزرگداشت 8 مارس در سیستان و بلوچستان

انجمن اسلامی دانشکده های فنی مهندسی و علوم پایه میزبان دانشجویان و اساتید جهت برگزاری مراسم 8 مارس برای سومین سال پیاپی بود. (سایت مدرسه فمینیستی)

– هشت مارس در انجمن تلاشگران سلامت/تاترهایی برای بازگویی تبعیض

انجمن تلاشگران سلامت در راستای همراه شدن با دیگر زنان ایران و جهان مراسمی برای بزرگداشت هشت مارس برپا کرد.مراسم ساعت چهار بعدازظهر روز نوزدهم اسفند در منزل یکی از اعضای فعال این انجمن و با حضور فعالان زن برگزار شد. (تغییر برای برابری)

– نشست «آنچه بر زنان می‌گذرد» به مناسبت روز جهانی زن در جبهه مشارکت

نشست تحلیلی موفقیت زنان از 8 مارس سال گذشته تا 8 مارس امسال در جبهه مشارکت ایران اسلامی برگزار ‌شد. (سایت نوروز)

– دانشگاه اصفهان به نمایندگی از همه دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب ٨ مارس را گرامی داشت

مراسم گرامیداشت روز جهانی زن ، 8 مارس ، ظهر روز سه شنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این مراسم که با حضور دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب برگزار شد 2 تن از دانشجویان به سخنرانی پرداختند و تبعیض های جنسیتی را محکوم کردند. (خبرنامه آزادی برابری)

– برگزاری مراسم 8 مارس در اطراف کامیاران

مراسم گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن با حضور اعضای شورای زنان و جمعی از فعالین حقوق زنان در شهرهای کامیاران، کرمانشاه و سنندج روز شنبه 8 مارس در اطراف کامیاران برگزار گردید. (سایت دانشجویان سوسیالیست دانشگاه های تهران)

– گزارشی از مراسم روز جهانی زن در سنندج

به مناسبت روز جهانی زن روز یک شنبه 9 مارس 2008 در سنندج درمحل خانه تشکل های غیر دولتی مراسمی توسط جامعه حمایت از زنان و کانون دفاع از حقوق کودکان بر گزار شد. در جوار این مراسم نمایشگاهی از عکس های زنان قربانی خشونت و فقر به نمایش گذاشته شد مردم وشرکت کنندگان شهر سنندج از محل نمایشگاه هشت مارس درمحل مراسم با شور وشوق استقبال کردند و در قسمتی هم عکس هایی از فعالیت های تا کنونی جامعه حمایت از زنان به نماش در آمد. (وبلاگ جامعه حمایت از زنان)

– بیست و پنجمین سالگرد ” گردهمایی 8 مارس ” گروهی از زنان در تهران

گروهی از زنان برابری خواه ، در یکصدمین سالروز 8 مارس ، روز جهانی زن ، بیست و پنجمین گردهمایی 8 مارس خود را ، برگزار کردند. این دوستان ، از سال 1361 تا کنون هر سال با برگزاری نشستی به بررسی مسائل زنان می پردازند و در زنده نگه داشتن این روز جهانی در ایران ، برای بیان خواسته هایشان بی تاثیر نبوده اند. (تغییر برای برابری)

– هشت مارس و زنان آذربایجانی / فرانک فرید

صبح روز شنبه 18 اسفند 1386 مصادف با 8 مارس روز جهانی زن، جمعی از زنان ونیز دختران دانشجو ، با سرکردن روسری‌های سفید به نشانه صلح و پرهیز از خشونت، دور استخر ائل‌گلی به راهپیمایی پرداختند. در این برنامه، مردان نیز همراهی داشتند. برنامه با خواندن سرود و شعرخوانی به زبان ترکی و فارسی و خواندن مطلب در خصوص 8 مارس، حقوق زنان و نیز با بحث و گفتگو در مورد چگونگی پرداختن به مساله زنان و اهمیت آن و لزوم توجه به شرایط بومی هر منطقه… توام بود. این راهپیمائی توجه حاضرین در پارک را به خود جلب کرد. (مدرسه فمینیستی)

مراسم 8 مارس در دیگر کشورهای جهانی

جشن سازمان زنان ایرانی انتاریو به مناسبت روز جهانی زن

شهروند ـ فرح طاهری: شنبه 8 مارچ 2008 دیگر اوضاع تورنتو زیر و رو شده بود. بارش برف سنگین همچنان ادامه داشت و بسیاری از خیابانها عملا غیرقابل عبور بودند. مرتبا از رادیو و تلویزیون هشدار داده میشد که جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوید. جلوی پارکینگ آپارتمان ما چندین ماشین در برف ها گیر کرده بودند و مردم در حال هل دادن و یا پارو کردن بودند. با این حال من و همکارم لیلا به قول خودمان شجاعت به خرج دادیم و گرچه به سختی ولی بالاخره با رانندگی در خیابانهای لغزان و خطرناک شهر، در جشن روز زن سازمان زنان ایرانی انتاریو حاضر شدیم و تصور می کردیم تعداد زیادی نتوانسته باشند که حضور یابند، ولی باز هم همت ایرانیان ستودنی بود که هم در این جشن که در طبقه پایین کتابخانه نورت یورک و هم در جشن دیگری به همین مناسبت که از سوی اتحاد زنان آزادیخواه در طبقه بالا به طور همزمان برگزار میشد، شرکت کرده بودند. (سایت شهروند)

– گزارشی از مراسم زنان ایرانی لندن در روز ۸ مارس: باید از زنان داخل ایران حمایت کنیم

در لندن هم با همت پژوهشگران ایران، مراسم ویژه‌ای تحت عنوان ما را از یاد نبرید، در حمایت از زنان ایرانی برپا شد. در این مراسم که در باشگاه روزنامه‌نگاران لندن برگزار شد، فیلم صامتی از تظاهرات صلح‌آمیز زنان در یکی دو سال گذشته در ایران و سرکوب این تظاهرات توسط نیروی ویژه‌ی انتظامی نمایش داده شد.(سایت رادیو زمانه)

– مراسم «هشت مارس ،اشعار فروغ و کمپین یک میلیون امضا» در آتلانتا

در روز شنبه 8 مارس 2008 جلسه گرامی داشتی به مناسبت روز جهانی زن بوسیله بنیاد اسماعیل خویی، کانون ایرانیان و انجمن زنان پارسی در آتلانتا برگزار گردید. در بخشی از برنامه، خانم شهلا عبقری صحبتی داشت در مورد کمپین یک میلیون امضا ی زنان ایران. (سایت عصر نو)

– لحظه به لحظه با کارزار زنان در روز جهانی زن! در بروکسل

کارزار زنان سومین راهپیمایی خود به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن را با شرکت بیش از 1000 نفر تظاهر کننده که از بلژیک و شهرهای مختلف اروپا آمده بودند، با شکوه هر چه تمامتر و موفقیت بسیار پشت سرنهاد. (سایت کارزار زنان)

– گزارش “شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران” از 8 مارس در پاریس

روز شنبه 8 مارس به دعوت بیش از چهل انجمن فرانسوی و خارجی و تعدادی از احزاب سیاسی فرانسه یک گرد همایی ( تجمع) در میدان چشمۀ بیگناهان در شهر پاریس تشکیل گردید. (سایت شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایرانی)

– گزارش مراسم 8 مارس در کلن

اعضای انجمن زنان ایرانی آلمانی در کلن، روز 8 مارس در شهرداری کلن به اتفاق دیگرزنان، این روز را جشن گرفتند. انجمن درآنجا یک میزکتاب مهیا آماده کرده بود. در این مراسم بروشورهای ” شبکه” حاوی اطلاعاتی راجع به خشونت دولتی حاکم بر زنان ایران که به مناسبت 25 نوامبر (روز بین المللی علیه خشونت بر زنان ) به زبان آلمانی و ترکی تهیه شده بود و همچنین بیانیه اعتراضی “خاموشی جایز نیست” به زبان آلمانی را پخش شد. (سایت شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایرانی)

گزارش تصویری از مراسم روز جهانی زن در مونیخ

در این مراسم، فعالیت های جنبش زنان بویژه کمپین یک میلیون امضاء به مخاطبان معرفی شد. امضاهایی در حمایت از بیانیه کمپین جمع آوری شد و نمایشگاهی خیابانی از تصاویر فعالیت های زنان در ایران برگزار گردید. (وبلاگ گزارش تصویر)

– سخنرانی و کنسرت در مراسم ۸ مارس در آخن

مراسمی که از سوی کانون فرهنگی “ره‌آورد” به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، برگزار شد، آمیخته‌ای بود از سخنرانی و چندین برنامه فرهنگی. این مراسم با پیام شادباش مسئولان این کانون فرهنگی به مناسبت صدمین سالگرد روز تاریخی هشتم مارس، روز رهایی زن آغاز شد. سپس شهردار شهر آخن برای حضار سخنرانی کرد (سایت ره آورد)

– برگزاری نمایشگاه عکاسی در انگلیس با عنوان یک میلیون امضا و جنبش زنان

نمایشگاهی از گارهای خانم رویا مدرسی با موضوع یک میلیون امضا و جنبش زنان برپاشده است . در این نمایشگاه 28 اثر با موضوع کمپین یک میلیون امضا به نمایش در خواهد آمد در حاشیه این نمایشگاه کار جمع آوری امضا و گفتگو پیرامون قوانین تبعیض آمیز جریان خواهد داشت. (سایت تغییر برای برابری)

– گزارشی از تجمع ۸ مارس در پاریس

شنبه 8 مارس 2008، 18 اسفند ۱۳۸۶ تجمعی در پاریس توسط تعدادی از زنان ایرانی مقیم پاریس برگزار شد.
( سایت عصر نو)

گزارش تصویری از مراسم روز هشت مارس به همت گروه زنان ایرانی در فرانکفورت

مراسمی به مناسبت 8 مارس در فرانکفورت برگزار شد. (سایت همبستگی بین المللی با زنان ایران)

– گزارشی از مراسم “روز جهانی زن” در تورنتو

روز شنبه 8 مارس 2008 مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد روزجهانی زن توسط “اتحاد زنان آزادیخواه” در تورنتو برگزار شد. سالن مراسم را با آرم و شعارهای “اتحاد زنان آزادیخواه” و دیگر پوسترهای زیبایی که مبارزات زنان ایران و دیگر کشورهای جهان را به تصویر کشانده بودند، تزئین کرده بودند. میز انتشارات “اتحاد زنان آزادیخواه” با حدود 20 مقاله و متن سخنرانی در رابطه با مسائل متنوع مطرح در جنبش زنان پوشیده شده بود. (سایت روشنگری)

مراسم 8 مارس در گوشه و کنار جهان

زنان دیگر جهان هم مراسم و برنامه های مختلفی به مناسبت 8 مارس برگزار کرده اند که البته بخش خیلی کوچک آن را می توانید در سایت شهرزاد نیوز ببینید.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours