خدیجه مقدم: ارث‌بری زن از زمین، گام بزرگی‌ست در جهت برقراری عدالت

مصاحبه‌گر: میترا شجاعی-13 آذر 1387

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استناد به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای، حق ارث زنان از شوهر را افزایش داد. خدیجه مقدم کنشگر کمپین یک میلیون امضا و عضو کمیته‌ی ارث این کمپین، این اقدام را گامی بزرگ ولی ناکافی می‌داند. در صورت تصویب این قانون در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان، از این پس زنان بعد از فوت شوهرشان نه تنها از خانه و اشجار بلکه از زمین نیز ارث خواهند برد. البته میزان سهم زنان تغییری نکرده و همچنان یک هشتم اموال شوهر در صورت داشتن فرزند و یک چهارم در صورت نداشتن فرزند است. این در حالی است که مرد در صورت فوت همسرش صاحب تمامی اموال او خواهد بود.

دویچه‌وله: خانم مقدم، طرحی که اخیرا در کمیسیون قضایی مجلس در مورد ارث‌بری زن از شوهر بعد از فوت او به تصویب رسیده، آیا به نظر شما چیزی هست که بشود از آن به‌عنوان برابری ارث زن و مرد یاد کرد؟

خدیجه مقدم: طرحی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فعلا تصویب شده و حالا در صحن علنی مجلس خواهد رفت، قدمی در راه برابری ارث زن و مرد است. این یک قدم بزرگ است. به‌خاطر این که شرایط اقتصادی امروز و وضعیت زمین و قیمت‌های ملک و زمین و درخت و اینها با دورانهای گذشته خیلی تفاوت کرده است و ارث‌بری زن از زمین گام بزرگی در جهت برقراری عدالت در موضوع ارث است. ولی به‌هرحال این اول راه است و موضوع‌های خیلی زیادی در مواد قانونی مربوط به سهم‌الارث وجود دارد که امیدواریم یک یک این قوانین تغییر کند و حتما نیز تغییر خواهد کرد. مثلا زمانی که زلزله آمد و خانه‌ها خراب شد و زنها از زمین ارث نمی‌بردند، واقعا این یک معضل بزرگی شده بود که هنوز هم این مشکل طبیعتا باقی‌ست و با تصویب این قانون یک مقداری زنان به حقوق خودشان نزدیک‌تر می‌شوند.

◀️  مسئله‌ی ارث چون یک به اصطلاح حق اقتصادی است، یعنی به مسایل اقتصادی و معیشت زندگی زنان ارتباط مستقیم دارد، الان خیلی اهمیت دارد. شما الان به بم بروید ببینید چه خبر است! برادرشوهر یا پدرشوهر از دولت وام گرفته، دارد خانه می‌سازد، و این زن بیچاره که شوهرش را ازدست داده و خانه‌اش خراب شده، حیران و سرگردان مانده تا ببیند آیا این پدرشوهر یا برادرشوهر یک اتاق به او می‌دهد یا نمی‌دهد. یا زنان روستایی، یا زنان شهری. ما هر روز می‌بینیم که اگر بچه‌ها حمایت نکنند، قانون از اینها حمایت نمی‌کند. بنابراین واقعا این ارث‌بری زن از زمین قدم بزرگی است. الان یک قسمت از معضلات زنان در بخش اقتصادی را همین مسئله‌ی ارث می‌تواند حل کند. من واقعا فکر می‌کنم که زنها اگر به استقلال اقتصادی نرسند، هرگز به برابری دست پیدا نمی‌کنند. ما خوشحال هستیم که به‌هرحال قدم اول حداقل در مورد ارث برداشته شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours