برنامه های گوناگون به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن

۰ min read

سهمیه بندی جنسیتی، نوک پیکان برنامه های 8 مارس کمیسیون زنان دفتر تحکیم

تعدادی از فعالان حوزه زنان قصد دارند موضوع سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها را نوک پیکان برنامه های خود در ‏جریان مراسم هشتم مارس امسال قراردهند. وحیده مولوی، عضو کمیسیون زنان دفترتحکیم وحدت، تصریح کرد که جنبش زنان مخالف سهمیه بندی است: «مسلما ما مخالف هرگونه تبعیضی در هر زمینه ای ‏هستیم. طبق مطالعات و تحقیقات و مقالاتی که در این زمینه وجود دارد مشاهده کرده ایم که در برخی کشورها ‏تبعیض مثبت وجود دارد یعنی سهمیه ای رابرای زنان در نظر می گیرند چنان که درمجالسشان درنظر می گیرند. ‏یعنی تبعیض مثبت درنظر می گیرند درحالی که در ایران تبعیض منفی اعمال می شود».

تظاهرات به مناسبت 8 مارس در پاریس

به دعوت انجمن فرانسوی راهپیمایی جهانی زنان بر علیه خشونت و فقر، محل و ساعت تظاهرات متعاقباً به اطلاع خواهد رسید. در متن فراخوان این راهپیمایی آمده است: چهار سالی است که ما تعدادی از زنان ایرانی مقیم پاریس در تظاهرات 8 مارس در پاریس شرکت می کنیم. شعارهای این تظاهرات عبارت است از: «برای آزادی، دموکراسی و لائیسیته»، «برای برابری حقوقی، سیاسی، اجتماعی…»، «برای شرکت زنان در قدرت سیاسی»، «آزادی بی قید و شرط همه فعالین زنان دستگیر شده در ایران»، «در دفاع از کمپین یک میلیون امضا در ایران».

انجمن پژوهشگران ایران، چهل و پنجمین گردهم آئی خود را به روز 8 مارس اختصاص داد

در این گردهم آئی، انجمن پژوهشگران ایران، برنامه های یکساله خود را در زمینه ارزش گذاری و ارج نهادن به فعالیت ها و مبارزات زنان در ایران که در مقابل تبعیض های قانونی و اجتماعی و موانع فرهنگی گسترده همچنان توانسته اند راههای بکر و خلاقه ای را برای دست یابی به اهداف خود برگزینند اعلام خواهد داشت. موضوع محوری این گردهم آئی اهمیتِ نقش و توانایی نهادهای بین المللی در حمایت و ظرفیت سازی برای سازمان های اجتماعی و نهادهای غیر دولتی خواهد بود.

راهپیمایی “کارزار زنان” در بلژیک به مناسبت روز جهانی زن

کارزار مبارزه برای لغو کلیه قوانین نابرابر و مجازات های اسلامی علیه زنان” در تدارک راهپیمائی بزرگی در روز 8 مارس 2008 در شهر بروکسل، بلژیک است. در فراخوان این راهپیمایی آمده است: «ما هشت مارس امسال به خیابان خواهیم آمد و انتخاب خودمان را با صدای بلند اعلام خواهیم کرد که: ما مصمم هستیم ورق این دور از تاریخ تحولات جامعه ایران را با تحقق رهایی و آزادی خود رقم زنیم. کف آرزوهای ما لغو کلیه قوانین نابرابر، لغو سنگسار، لغو حجاب اجباری، لغو آپارتاید جنسی، کسب حق طلاق، حق سرپرستی کودکان پس از جدایی، حق زن بر بدن خود، حق انتخاب هم جنس خواهی یا دگرجنسی خواهی و کوتاه شدن دست مذهب از کلیه حیطه های زندگی زنان است، ما خواهان رهایی و آزادی زنان از ستم و استثمار هستیم».

مراسم روز جهانی زن در شهر کلن، شنبه ۸ مارس، کانون تلاش

کانون حمایت از مبارزات مردم ایران (تلاش)، مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد هشتم مارس در شهر کلن آلمان برگزار می کند. موضوعاتی همچون «زنان کرد و ستم های مضاعف»، «معرفی فعالیت های گروه زنان کرد»، «معرفی فعالیت های کارزار لغو کلیه قوانین نابرابر و مجازات های اسلامی»، و «معرفی فعالیت های شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایرانی». همچنین برنامه ای هنری با عنوان «نشیب ها و فرازها» در این مراسم اجرا می شود.

جشن روز جهانی زن در بروکسل با کنسرت مریم آخوندی

انجمن فرهنگی پرسپولیس با همکاری انجمن زنان جت و انجمن زرتشتیان بلژیک؛ جشنی به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن برگزار می کند. برنامه های این جشن عبارتند از کنسرت موزیک محلی مریم آخوندی و گروه بانو؛ و نمایشگاه عکس از جنبش زنان ایران.

گرامی داشت روز جهانی زن در آتلانتا

این مراسم توسط کانون ایرانیان آتلانتا، بنیاد اسماعیل خویی و انجمن زنان پارسی برگزار می شود. برنامه های این مراسم عبارتند از سخنرانی خانم عزت گوشه گیر؛ اثر فروغ فرخزاد بر فرد و گستردگی نگاه او در معنا کردن هستی (سخنرانی همراه با نمایش قطعاتی از فیلم عروسی آقاقیا)؛ سخنرانی دکتر شهلا عبقری (استاد دانشگاه و فعال امور زنان) با عنوان “نگاهی به کمپین یک میلیون امضا ی زنان ایران”؛ خوانش اشعاری از طاهره قرت العین؛ و میز گرد زنان موفق مقیم آ تلانتا “چگونه خود را توانمند تر سازیم”.

مراسم روز جهانی زن در آمستردام

در تاریخ نهم مارس، برنامه به مناسبت روز جهانی زن در شهر آمستردام برگزار می شود. برنامه اصلی این مراسم، بحث و گفتگویی جمعی درباره موضوعاتی همچون «تجارب زنان»، «ما و مبارزات زنان در ایران»، «وضعیت زنان در ایران و جوایز داده شده»، و «نقش مردان در مبارزات زنان» است.

بزرگداشت روز جهانی زن توسط کانون دانشجویان ایرانی در هلند

در این مراسم، برنامه های مختلفی برگزار می شود: شعر خوانی ناهید باقری و گفتگو در مورد آثارش؛ گزارش نماینده عفوبین الملل در رابطه با روز جهانی زن؛ ترانه، سرود و آوازه خوانی ناهید نعیمی؛ نمایش آثار هنری هنرمندان عضو آتلیه هنری آرام؛ گفتگو با مسئول سازمان اشتغال برای زنان؛ نمایش فیلم کوتاه در ستایش از نقش زن در جامعه؛ اجرای نمایش “گل سرخ” کاری از سیروس کفائی.

◀️ سایت شبکه همبستگی بین المللی با زنان ایران آمده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours