«همگرایی جنبش زنان»: از کاندیداهای تایید صلاحیت شده می خواهیم به رد صلاحیت زنان داوطلب کاندیداتوری ریاست جمهوری اعتراض کنند

۰ min read

30 اردیبهشت 1388

امروز 30 اردیبهشت ماه، شورای نگهبان ثبت نام کنندگانی را که کاندیداتوری شان مورد تایید قرار گرفته، اعلام کرد. در این لیست از میان 471 نفر کاندیدای ریاست جمهوری تنها 4 نفر صلاحیت شان تایید شده است و از میان 42 زن داوطلب ریاست جمهوری (از جمله خانم ها «ژیلا موحد شریعت پناهی» و «رفعت بیات») هیچ یک مورد تایید قرار نگرفتند.

امروز به برکت حرکت مستقل و کنشگرانه برخی از گروه ها و فعالان جنبش زنان در فضای انتخاباتی و با تحمیل حضور مستقل خود در این عرصه که همواره «حوزه ای مردانه» بوده است، برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری، با بیانیه ها و اظهارنظرهای خود، کم و بیش مطالبات زنان را در برنامه های انتخاباتی خود قرار داده اند. چنین اقدامی از سوی این کاندیداها بی شک مورد استقبال زنان قرار دارد، اما مهم است که ما زنان به عینه مشاهده کنیم چگونه و با چه روشی این کاندیداها می خواهند خواسته ها و مطالبات زنان هموطن شان را پس از رسیدن به ریاست جمهوری برآورده سازند.

اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت تمامی زنان داوطلب ریاست جمهوری، بی شک تداوم روندی است که همواره «حذف زنان» از مشارکت در اداره جامعه را پیگیری کرده است. شورای نگهبان تاکنون نشان داده است که با مشارکت و حضور زنان در جامعه و عدالت و برابری جنسیتی زنان و مردان مخالف است. چنانکه همین شورای نگهبان بود که نه تنها لایحه پیوستن ایران به «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» را پس از تصویب مجلس ششم رد کرد، بلکه آن بخش از قوانینی که به نفع زنان در دوران های مختلف مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار می گرفت، مغایر با شرع یا قانون اساسی تشخیص می داد.

از سوی دیگر، شاهد نظرها و بیانیه های کاندیداهای ریاست جمهوری در طرح و حتی حمایت از مطالبات زنان هستیم اما آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چگونگی دفاع از این خواسته ها در برابر نهادهای مختلفی همچون شورای نگهبان است.

یکی از خواسته های «همگرایی جنبش زنان در طرح مطالبات در انتخابات»، اصلاح برخی از مواد قانون اساسی از جمله «ماده 115» است که در آن «رجل سیاسی» از شروط ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است و تاکنون با تفسیری خاص از این ماده، کاندیداهای زن رد صلاحیت شده اند.

حال با توجه به رد صلاحیت همه زنان کاندیدای ریاست جمهوری، وقت آن است که کاندیداهای تایید شده که وعده هایی درباره رعایت حقوق زنان داده اند، نشان بدهند که آیا حاضرند به خاطر تحقق حقوق زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور خواهان بازنگری در ماده 115 قانون اساسی شوند؟

اینک ما خواستار برخورد شفاف و قاطع کاندیداهای تایید شده با رد صلاحیت زنان هستیم و این سوال را با توجه به وعده های داده شده به زنان طرح می کنیم:

◀️  کمیته تبلیغ و ترویج

بیانیه آغاز به کار «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات»

جزوه تشریحی همگرایی با عنوان: «خواسته های زنان از رئیس جمهوری آینده»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours