سفیران همگرایی جنبش زنان در تبریز: ترویج کنوانسیون رفع تبعیض

۱ min read

گزارش اکرم خیرخواه / عکس ها: سارا صباغیان-12 خرداد 1388

این بار تبریزی ها میزبان فرزندان جنبش زنان بودند

مدرسه فمینیستی: کنشگران و مدافعان حقوق برابر در تبریز در امتداد فعالیت های آگاهی بخش خود و در راستای اهداف جنبش همگرایی زنان برای طرح مطالبات در انتخابات، به دعوت انجمن فراسو در تبریز نشست و کارگاه آموزشی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با حضور نسرین سنوده، منصوره شجاعی و سارا صباغیان با محوریت معرفی همگرایی و مطالبات زنان از رئیس جمهور آینده و معرفی کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در روز دوشنبه یازدهم خرداد در شهر تبریز برگزار شد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و از فعالان همگرایی جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء ضمن ارائه توضیحاتی درباره کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان مثل قتل های ناموسی و… آمار بالایی در ایران دارد که دولت موظف است به آن رسیدگی کرده و اقداماتی جهت پیشگیری از آنها به عمل آورد در سال 85 رئیس سازمان بهزیستی آماری را ارائه داد که 5000 مورد گزراش سوء استفاده از کودکان به آنجا گزارش شده است اعلام این آمار جنجال هایی در جامعه برانگیخت که موجب شد رئیس سازمان حرفش را پس بگیرد و حال قضاوت درستی این آمار و تکذیب آن با شماست .


وی در ادامه به تشریح مفاد کنوانسیون رفع تبعیض از زنان پرداخت و گفت دولت های امضا کننده کنوانسیون موظفند روش هایی برای تحقق مفاد کنوانسیون بیندیشند. و گزارش وضعی زنان را به طور مرتب به جامعه بین المللی اراده دهند در غیر این صورت از طرق بین المللی فشار هایی بر دولت وارد میشود که در این گونه موارد از اهرم فشارهای سیاسی استفاده می کنند اما متاسفانه می بینیم با وجود اعتراض های زیاد در طول 30 سال گذشته به اعدام کودکان زیر 18 سال ، همچنان این رویه در ایران ادامه دارد و از بعد بین المللی هیچ فشاری به ایران وارد نمی شوداما مثلا در رابطه با جریان خانم صابری به دلیل فشار های خارجی دولت مجبور به تسلیم شد.

همچنین این حقوقدان با اشاره به مطالبات اساسی زنان در جنبش همگرایی و با انتقاد نسبت به اصول 19- 20 – 21 قانون اساسی ایران افزود: طبق نص صریح قانون زنان در حمایت یکسان قانون قرار می گیرند با رعایت قوانین اسلامی، اما هیچکس در سال 57 فکر نکرد که در مذهب مواردی مثل دیه ارث قصاص و موارد دیگر علیه زنان است و لذا زن نمی تواند با توجه به این قانون و نیز اسلام به طور یکسان از آن استفاده کند وقنی در سال 57 به این قوانین رای می دادند فکر می کردند قرائتی از اسلام مد نظر آنان است که به زن و مرد یکسان خواهد نگریست اما عملا اینگونه نشد در واقع باید این قانون این چنین نوشته می شد: زنان و مردان در حمایت یکسان قانون هستند اما چون ملت ایران خواستار اجرای قوانین اسلام هستند و در اسلام دیه زن نصف مردان است لذا این قوانین در اجرا لحاظ خواهد شد. وی با اشاره به کلمه رجل اصل 115 گفت : متن اولیه این ماده در زمان قانون گذاری “مردان سیاسی ” بود که در ویراستاری تبدیل به “رجل” شده است تمام مذاکرات اولیه نیز همین مورد را تائید می کنند در مجلس خبرگان قانون اساسی و هنگام تصویب نیز اصلا مورد اعتراض قرار نگرفت و ما خواستار جدی اصلاح آن هستیم.


خانم ستوده ماده 9 کنوانسیون تابعیت حقوقی مساوی زنان را مورد تاکید قرار داده افزود : در ایران به لحاظ اجرایی خیلی با اهمیت است چون طبق قانون ایران تابعیت هر زنی تابع شوهرش است و این مورد برای زنان ایرانی و فرزندان آنها مشکلات زیادی به بار می آورد چون در ازدواج با مردی غیر ایرانی حمایت های قانونی را از دست میدهد .

منصوره شجاعی پژوهشگر و از اعضای کمپین یک میلیون امضاء و همگرایی جنبش زنان، در ادامه جلسه با اشاره به تاریخچه مبارزات زنان و جنبش همگرایی گفت: زنان ایرانی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی در پیروزی این دو انقلاب نقش موثر وفعالی داشتند اما می بینیم که پس از مشروطه در کنار مجانین و اطفال قرار میگیرند واز حق رای محروم می شوند و در دوره پهلوی و انقلاب زنان همپای مردان شعار مرگ بر شاه می دادند اما هرگاه حرف مسائل مشخص زنان می شد ،همه می گفتند بگذارید اول شاه برود اما پس از آن انگار ما زنان هم رفتیم چون تمامی حقوق و قوانین حمایتی خاص زنان به فراموشی سپرده شد.

وی در ادامه افزود: پشتوانه ائتلاف همگرایی زنان در واقع نتایج موفقیت آمیز ائتلاف هایی بود که طی چند سال گذشته انجام گرفته بود و دلیل حضور در فضای انتخابات برای اعضای همگرایی، فضای نسبتا باز سیاسی و اجتماعی است که خواهی نخواهی در اختیار نیروهای اجتماعی و مدنی نیز قرار می گیرد، همچنین حساس شدن مردم نسبت به جریانها و حرکت هایی است که در جامعه رخ می دهد. افزون بر این موارد، انتشار پیام هایی است که از تریبون های عمومی پخش می شود. ائتلاف همگرایی زنان نیز پیام برابری خواهانه خویش را برای ارائه مطالبات بنیادین و مشخص زنان (با استفاده از تریبون های ایجاد شده) به گوش مردم رسانده و خواست آنان از کاندیداهای ریاست جمهوری را در صورت انتخاب شدن به صراحت مطرح کرده است .

این عضو کمپین و همگرایی زنان در ادامه افزود که: ائتلاف همگرایی زنان کاندیدا ها را به چالش کشیده و موجب ارتقای مباحث و شعارهای کلی انتخاباتی به بحث های مشخص و ملموس شده است. چنانچه تاکنون در مراحل انتخاباتی هرچه درباره زنان می شنیدیم شعارهای کلی و بحث کرامت زن و ارزش معنوی او، و از این قبیل حرف های دهن پرکن ـ اما بی پشتوانه ـ بود. اما این بار به همت حرکت متحد زنان ایران (که در قالب همگرایی زنان شکل گرفت) کاندیداها واداشته شدند که به طور مشخص و با ذکر جزییات مربوطه درمورد مطالبات برنامه محور زنان یعنی پیوستن به کنوانسیون و تغییر موادی از قانون اساسی موضع خودرا اعلام کنند. وحتی زمانی که کاندیداهای زن همگی رد صلاحیت شدند بلافاصله جنبش همگرایی با انتشار بیانیه ای از آنان خواست که موضع گیری کنند. در واقع همانطور که در شعار همگرایی مطرح شده ما به مطالبات خودمان رای میدهیم نه به کاندیدای خاصی. البته هر کاندیدایی که مطالبات زنان را محقق کند علی القاعده از رای زنانی که در انتخابات شرکت خواهند کرد بهر ه می برد. و این مبادله ای است که در تمامی مراحل انتخاباتی سراسر جهان اتفاق می افتد.

شجاعی در رابطه با ضمانت اجرایی مطالبات زنان گفت : در واقع عمل اجتماعی و ادامه حضور مردم و پرسشگری توده های زنان که در پی رسیدن به خواسته های خود پای صندوق های رای رفته اند بهترین ضمانت اجرای تعهدات کاندیداها است . البته اگر تمام کسانی که با به چالش کشیدن قدرت خواسته های خود را مطرح کرده اند بعد ازانتخابات به خانه های خود برنگردند و منتظر اهدای بسته های برابری به در خانه های خود نشوند و همچنان فعال و حاضر در صحنه های اجتماعی بر مطالبات مشخص زنان پافشاری کنند.


بحث های زیادی نیز درجلسه عمومی همگرایی در مورد این موضوع مطرح شده که حاصل تمامی این پیشنهادات و نظرات به زودی منتشر خواهد شد. در این جلسه همچنین پیشنهاد شد کمیته پیگیری جهت پیگیری مطالبات زنان تشکیل گردد .

این جلسه که از ساعت 11 آغاز شده بود تا ساعت 1.30 ادامه یافت در بخش پرسش و پاسخ مسایل مربوط به کنوانسیون رفع تبعیض و نقش همگرایی زنان به طور مفصل به بحث گذاشته شد. عده زیادی از دانشجویان ، اعضای انجمن فراسو ، اعضای کمپین یک میلیون امضا در تبریز و فعالان ستادهای انتخاباتی ، برخی از زنان اهل قلم ، زنان کارمند، زنان حوزوی و زنان خانه دار شرکت کرده بودند.

برگزاری کارگاه آموزشی کنوانسیون رفع تبعیض در تبریز


درخاتمه از افرادی که داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی کنوانسیون بودند برای ساعت 4 بعداز ظهرهمان روز برای شرکت در کارگاه دعوت شد. تسهیلگران کارگاه آموزشی، منصوره شجاعی و سارا صباغیان (از فعالان همگرایی و از اعضای میدان زنان) برگزاری این کارگاه را برعهده داشتند. در این کارگاه، مفاد کنوانسیون رفع تبعیض به صورت مشارکتی و با حضور 23 تن از زنان تبریزی برگزار شد.


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours