نوشتن کتابی برای معرفی زنان ادیب ایران / گفت‌و‌گو با بنفشه حجازی

1 اسفند 1388

مردمک: بنفشه حجازی شاعر و پژوهشگر حوزه زنان که این روزها مشغول تالیف «تاریخ ادبیات زنان ایران» است، با وجود این که کتاب تاریخ ادبیات نوشته دکترذبیح‌الله صفا را یکی از معتبرترین منابع ادبیات می‌داند، اما می‌گوید که صفا در اثر خود به زنان شاعر ایران بها نداده است.

در تاریخ ادبیات نوشته ذبیح‌الله صفا تنها سه شخصیت، مهستی گنجوی، رابعه و جهان خاتون به عنوان شاعر معرفی شده‌اند.

بنفشه حجازی در تاریخ‌نگاری ادبیات ایران که کار فیش‌برداری و تالیف آن که حدود 25 سال طول کشیده، بیش از 200 زن شاعر را از دوران پیش از تاریخ تا سال 1320 معرفی کرده است.

حجازی برای تالیف تاریخ ادبیات زنان ایران تنها مرزهای جغرافیای کنونی ایران را در نظر نگرفته است.

او برای تالیف «تاریخ ادبیات زنان ایران» به تمام لهجه‌ها و زبان‌های ایرانی حتی زبان‌های فراموش شده، توجه داشته و برای ترجمه آثاری که به زبان‌های محلی نوشته شده‌اند از کمک کارشناسان بهره برده است.

به گفته حجازی، زنان در همه دوران بشری نقش عمده‌ای در فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم داشته‌اند و بسیاری از این مفاهیم را در قالب شعر و حتی جملات کوتاه به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند.

این پژوهشگر علاوه بر معرفی هر شاعر و نویسنده و بررسی ویژگی آثار آنان، گزیده‌ای از این آثار را نیز در «تاریخ ادبیات زنان ایران» گنجانده است.

حجازی می‌گوید: پس از سال 1320 و اوج جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی، زنان شاعر و نویسنده بسیاری در جامعه ایران متولد شده‌اند که معرفی این شاعران و نویسندگان خود نیازمند تاریخ ادبیات مستقلی خواهد بود.

او قصد دارد از سال آینده تالیف تاریخ ادبیات این دوران را آغاز کند.

سرنوشت کتاب «زنان مبارز ایران»

حجازی که سال‌ها وقت خود را صرف پژوهش وتالیف درباره جایگاه زنان در دوره‌های مختلف ایران کرده، همچنان منتظر گرفتن مجوز کتاب خود با نام «زنان مبارز ایران» است.

این کتاب نزدیک به دو سال است که ازسوی انتشارات «قصیده‌سرا» برای گرفتن مجوز نشر به وزارت ارشاد فرستاده شده است.

حجازی در این کتاب جایگاه زنان را در مبارزات سیاسی ایران از دوران مشروطه تا پیروزی انقلاب 57 بررسی کرده و زنان مبارز ایران را معرفی کرده است.

او دراین کتاب 60 زن مبارز ایران را معرفی کرده که شماری از آنها در جریان مبارزات چریکی و برخی دیگر در زندان‌ها کشته شده‌اند.

حجازی می‌گوید: با این که من در این کتاب به زنان مبارز ایران پس از سال 57 اشاره نکرده‌ام، اما نمی‌دانم چرا تا به امروز مانع انتشار این کتاب شده‌اند.

از دیدگاه این پژوهشگر، شمار زنان مبارز ایران در دهه نخستین انقلاب چندین برابر زنانی بوده که در یک دوره نیم قرنی در ایران فعالیت داشته‌اند.

حجازی قصد دارد در صورت طولانی‌تر شدن زمان کسب مجوز این کتاب، آن را درخارج از کشور منتشر کند.

شعرهای متاثر از فضای پس از انتخابات

بنفشه حجازی که هنوز خود را «شوک‌زده» وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌داند، شعرهایی متاثر از این فضا سروده و برخی از آنها را در سایت‌های اینترنتی منتشر کرده است.

او می‌گوید: مضمون کلی شعرهایی که متاثر از این فضا سروده‌ام در مذمت نظام سرمایه‌داری است که درخت را برای ساخت تفنگ و شلیک گلوله قطع می‌کند.

این شاعر ایرانی همچنین می‌گوید که در فرایند ساخت یک تفنگ و شلیک گلوله به سوی زنان و مردان مبارز جهان، همه عوامل مقصرند.

به گفته حجازی، شاعران و نویسندگان ایرانی درباره رویدادهای چند ماه گذشته ایران احساس مسئولیت کرده‌ و آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند که در سایت‌های اینترنتی منتشر شده‌ و می‌تواند منبعی برای درک آن برای آیندگان باشد.

بنفشه حجازی متولد سال 1333 در بروجرد است. او که به عنوان شاعر و پژوهشگر حوزه زنان شناخته شده، چند رمان هم نوشته است.

به تازگی از این شاعر و پژوهشگر به دلیل فعالیت مستمر در حوزه شعر زنان در دومین دوره جایزه خورشید تقدیر شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours