نظرخواهی مشارکت از فعالان مسایل زنان درباره چگونگی برخورد با انتخابات / نوروز

14 بهمن 1386

نوروز: نشست شاخه و کمیسیون زنان حزب با جمعی از فعالان جنبش زنان برگزار شد و طی آن زنان شرکت‌کننده درباره مشارکت سیاسی زنان و نحوه مواجهه زنان با انتخابات مجلس هشتم، تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار نوروز، در این نشست، ابتدا «فخرالسادات محتشمی‌پور» رییس شاخه زنان مشارکت و سخنگوی مجمع زنان اصلاح‌طلب، به ارائه گزارشی از فعالیت و اهداف این مجمع پرداخت و گفت: نقطه قوت این حرکت، پیوند قابلیت مدیریت زنان با فعالان سیاسی بود که از یک طرف تجربه کار اجرایی و دانش تخصصی در حوزه زنان و از سوی دیگر تجربه کار تشکیلاتی و سیاسی در خدمت این جریان قرار گرفت؛ به نحوی که در مدت کوتاهی همزمان ساماندهی تشکیلات و تدوین اهداف و برنامه‌های مجمع انجام شد.

وی افزود: در گام اول گفتگو و مذاکره با احزاب آغاز شد و زمینه‌سازی برای اقدامات مجمع و به طور مشخص پیگیری استراتژی سهمیه‌بندی 30 درصدی در دستور کار مجمع قرار گرفت و همچنین مجمع زنان اصلاح‌طلب در سراسر کشور شکل گرفت و به طور همزمان شناسایی زنان توانمند در استانها و مذاکره و چانه‌زنی با ستادهای ائتلاف برای پذیرش سهمیه 30 درصدی زنان را آغاز کردند.

محتشمی‌پور در ادامه برنامه‌های مصوب مجمع از جمله برنامه توانمندسازی زنان کاندیدا و نیز تدوین برنامه مجلس هشتم برای زنان را از مزیت‌های تشکیل مجمع دانست و گفت: هر چند افزایش تعداد زنان در مجلس هدف مقطعی ماست و برنامه‌های مجمع متمرکز بر زمینه‌سازی و فراهم کردن امکانات برای این هدف است، اما مجمع بعد از انتخابات نیز با هدف افزایش مشارکت سیاسی زنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

پس از او، «شهیندخت مولاوردی» ازبرنامه مجمع زنان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس سخن گفت که بر اساس رویکرد روشنفکری دینی نگاشته شده است و اهداف آن عبارتند از استیفای کامل حقوق زنان ،تحقق عدالت جنسیتی ،نهادینه کردن نگرش جنسیتی در تمام سطوح تصمیم گیری ،توسعه دانش ،مهارت و افزایش بهره وری انسانی زنان ،توسعه مشارکت اقتصادی ،توسعه مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان و افزایش کیفیت زندگی زنان.

به این ترتیب پس از آنکه نمایندگان مجمع زنان اصلاح‌طلب از اقدامات این مجمع سخن گفتند، «فریده ماشینی» رییس کمیسیون زنان مشارکت، گزینه‌های پیش‌روی زنان و اصلاح‌طلبان را برشمرد و از حاضران خواست نظر خود را در مورد این گزینه‌ها اعلام کنند. اول اینکه با توجه به ردصلاحیت‌های صورت گرفته، اصلاح‌طلبان و زنان لیستی در انتخابات ارائه نکنند. دوم آنکه اصلاح‌طلبان لیست بدهند، زنان هم از آن لیست حمایت کنند بدون آنکه بحث سهمیه 30 درصدی را مطرح کنند چرا که با توجه به ردصلاحیت‌های صورت گرفته، امکان تحقق سهمیه 30 درصدی برای زنان وجود ندارد و گزینه سوم اینکه اگر قرار بر ارائه لیست انتخاباتی شد، زنان بر اساس مطالبات خود به طور مستقل لیست دهند. وی همچنین از زنان حاضر در جلسه خواست به طور کلی دیدگاه خود را در مورد مقوله مشارکت سیاسی زنان و نسبت آن با جنبش زنان بیان کنند.

در ادامه جلسه، فعالان جنبش زنان دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مذکور بیان کردند. از جمله «محبوبه عباسقلی‌زاده»، تحریم انتخابات را گزینه بی‌فایده‌ای دانست که بر اساس تجربیات گذشته نباید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: در 27 سال گذشته هر حزب و گروهی که انتخابات را تحریم کرد و کنار رفت مانند ملی-مذهبی ها و تحکیم وحدت حذف شد الان دوستانی که اینجا هستند، بگویند آیا زنان می توانند حرفهایشان را در خیابان بیان کنند؟ ما اگر حرفی داریم آن را در نامه به نمایندگان مطرح می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم این نماینده اصلاح‌طلب باشد. بنابراین، حتی به دست آوردن یک صندلی در مجلس برای زنان اهمیت دارد. زنان اصلاح‌طلب هم در درجه اول از سهمیه 30 درصدی کوتاه نیایند و حتی بهتر است به سمت ارائه لیست مستقل حرکت کنیم .

به اعتقاد عباسقلی‌زاده، آنچه که در انتخابات برای جنبش زنان اهمیت دارد این است که فردی که به مجلس می‌رود چه زن باشد و چه مرد، نفعش به جامعه زنان برسد. به همین دلیل اگر قرار است که به خیر زنان توجه کنیم باید خط و مرزهای حزبی هم شکسته شود و مثلا از زنانی مانند مریم بهروزی در طیف مقابل حمایت شود.

«سوسن طهماسبی» نیز بر این عقیده بود که حتی داشتن یک کرسی هم در مجلس برای جنبش زنان غنیمت است اما دادن لیست مستقلی برای زنان بیشتر از حزبی مانند حزب زنان نواندیش که مستقلا برای زنان کار می‌کنند برمی آید تا حزبی مانند مشارکت.

در مقابل، «خدیجه مقدم» این مساله را ضروری می‌دانست که حزب پیشرویی مانند جبهه مشارکت برگزاری انتخابات سالم و آزاد را طلب کند و در انتخاباتی که این شرایط را ندارد، شرکت نکند .

در ادامه «فاطمه فرهنگ‌خواه» از فعالان ملی-مذهبی، با بیان اینکه «اگر می‌خواهیم به دموکراسی برسیم چاره‌ای جز مسیر صندوقهای رای نداریم چرا که تمامی راه‌ها برای ما بسته است»، پیشنهاد داد که جنبش زنان به عنوان یک حرکت نمادین لیستی از کاندیداهایی که معتقد است برای زنان کار می‌کنند را در انتخابات ارائه کند.

«ناهید توسلی» نیز بر این عقیده بود که زمانی که می‌خواهیم بحث مشارکت سیاسی زنان را مطرح کنیم، باید مشخص کنیم که در مورد کدام زنان صحبت می‌کنیم چرا که این بحث از سوی زنانی مطرح می شود که الیت هستند. در حالی که ما فراموش می‌کنیم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زنان زیادی سواد ندارند و حتی در خانواده خود مشارکت ندارند.

«فاطمه صادقی» و «شادی صدر» نیز از دیگر منتقدان شرکت زنان در انتخابات مجلس بودند. شادی صدر با رد این پیش فرض که انتخابات تنها راه نیل به دموکراسی است، توانمندسازی زنان را در شرایط فعلی ضروری‌تر دانست. وی گفت: نباید رفتن چند نماینده زن به مجلس آنقدر برای ما مهم باشد که این مساله که در انتخابات مجلس ردصلاحیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است را فراموش کنیم.

صادقی نیز گفت که مشارکت سیاسی زنان بدون در نظر گرفتن یک سری زیربناها کافی نیست. برای مطرح کردن بحث سهمیه‌بندی جنسینی نمی‌توان وارد مسائل مربوط به خانواده و جامعه نشد. تا وقتی که در جامعه حساسیت‌زایی جنسیتی صورت نگیرد، نمایندگان مجلس نمی‌توانند با برنامه‌هایی که در مورد زنان مطرح می‌شود، ارتباط بگیرند. وی همچنین گفت که برای بحث در مورد اینکه در انتخابات لیست مربوط به جنبش زنان داده شود، نمی‌توان بلاموضوع شدن انتخابات را نادیده گرفت.

در ادامه این بحث، «الهه کولایی» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه «مشکل همیشگی ما این است که تجربیاتمان را کنار می‌گذاریم و همواره از اول شروع می‌کنیم»، گفت: باید برای رسیدن به آنچه حقمان است تلاش کنیم اما باید به فاصله بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد، توجه کنیم. اگر به این فاصله توجه می‌کردیم تبدیل نمی‌شدیم به ملتی که چندین حرکت عظیم اجتماعی را تجربه کرده، اما به جایی نرسیده است.وی افزود:مشکل ما این است که پایمان را روی زمین نمی‌گذاریم و به زمینه‌های تعامل قدرت توجه نداریم.

ماشینی رییس کمیسیون زنان جبهه مشارکت نیز در مورد این گفته یکی از حاضران که کار کردن در یک حزب سیاسی و همزمان کار کردن برای زنان را «تناقض‌آمیز» خوانده بود، گفت: ما هم به این تناقض آگاهیم اما تمام تلاشمان را می‌کنیم که دغدغه‌هایی را که از جنبش زنان می‌گیریم، منتقل کنیم. ما می‌دانیم مشکلات کجاست و می‌دانیم که تا وقتی ساختار مردسالار در جامعه حاکم است، خیلی از بحث‌ها لوکس است اما تلاش‌های ما جدی است. اینکه در کنگره حزب مشارکت سهمیه 30 درصدی برای زنان تصویب می‌شود و یا اینکه یک زن به عنوان معاون دبیرکل مشارکت انتخاب می‌شود، به هیچ‌وجه تشریفاتی نیست. دبیرکل حزب مشارکت با وجود همه فشارها یک زن را به عنوان نماینده حزب در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران فرستاده است که این هم مساله مهمی است.

وی افزود: البته من خودم این انتقاد را به احزاب دارم که رابطه تعریف شده و ارگانیکی با جنبش‌های اجتماعی ندارند و باید به این مساله توجه کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours