به دلیل زن بودن مجبور به استعفا شدم

۱ min read

11 اردیبهشت 1387

رییس سابق هیات شنای استان کرمانشاه، در گفتگو با ژیلا گل عنبر و کاوه قاسمی کرمانشاهی

سوسن بارتولومه مشغول آموزش شیرجه به دانشجویان پیام نور در یکی از استخرهای کرمانشاه بود. شاید از دور مرا دید، اما چون دقایقی چند به وقت دیدارمان مانده بود به کارش ادامه داد. همراه همکارم بیرون استخر منتظرش شدیم. پنج دقیقه از وقت دیدارمان گذشت که با مانتو و مقنعه مشکی و با عذرخواهی بیرون آمد. چهره سبزه تندی داشت و با لهجه صحبت می کرد، می دانستم فیلیپینی است. سوار ماشینش شدیم تا جایی برای گفت و گو بیابیم. حیاط استخر جای مناسبی برای صحبت نبود. حیاط کوچکی با آفتاب شدید در اواخر فروردین ماه؛ ساختمان اداری هیات شنا در ساعت 30:14پنج شنبه تعطیل بود و او هم دیگر کلید نداشت. به ناچار در همان محوطه در پارکی پر از سر و صدای ماشین ها- مشغول صحبت شدیم.

مسلط صحبت می کرد و به ندرت کلمه ای را به اشتباه می فهمیدیم و او دوباره تکرارش می کرد. سوسن بارتولومه سال 1366 سال های پایانی جنگ از فیلیپین به ایران آمده است. شوهرش کرمانشاهی است. با وجود این که در دو رشته زبان انگلیسی و مامایی لیسانس دارد اما همسرش موافق کار بیرونش نبوده. خودش می گوید: «اگر مانع کارم نمی شد بسیار موفق تر بودم اما بعد از بزرگ شدن بچه هایم مخالفتی با حضورم در استخر نداشت. از دانشگاه کاتولیک فارغ التحصیل شدم. می خواستم خواهر روحانی شوم اما ازدواج کردم. آن هم با یک مسلمان.» پرسیدم وقتی همسرت پیشنهاد کرد در منزل بمانی چرا مخالفت نکردی؟ گفت: «خب می گویند زن باید تابع مرد باشد. » دوباره پرسیدم: در فیلیپین این طور است؟ با اشاره سر جواب مثبت داد.

سوسن بارتولومه که حالا ورزشکاران شنا همه او را با نام فامیلی همسرش (شیرزادی) می شناسند – از سال 1373 شروع به یادگیری شنا کرده و آن را به سرعت و در عرض یک ماه به طور کامل فرا می گیرد و سریعا مراحل ترقی را طی می کند و بعد از گذشت پنج سال مربیگری تیم شهرستان کرمانشاه به او پیشنهاد می شود و سال 79 مسوولیت تیم شنای استان کرمانشاه به او واگذار می شود و در سال 83 ریاست هیات شنای استان کرمانشاه را می پذیرد. از آن زمان تا به حال 200 150 مربی زن و 50 مربی مرد را آموزش داده و در چهار رشته شیرجه، شنا، واترپلو و شنای موزون مربی تربیت کرده است. خانم شیرزادی با همه علاقه، توان و موفقیت هایی که برای استان کسب کرده، 18 فروردین 87 تحت فشارهای زیادی از جانب مدیرکل تربیت بدنی استان مجبور به استعفا شد، در حالی که رییس فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران (وحید مرادی) به شدت مخالف با استعفای ایشان بوده است. این مساله زمینه ای شد تا با او به گفت و گو بنشینیم.

◀️  تهران و یک استان دیگر به من پیشنهاد کار داده اند. دیروز که سری به بچه ها زدم، با خودم گفتم: «عمری را با این بچه ها گذرانده ام، چطوری فردا پس فردا مقابل این ها بایستم؟ » «می خواستم کار کنم در آب و خاکی که بچه ام در آن به دنیا آمده.» این جا استقبال خوب و بدرقه بد است. من مردم کرمانشاه را دوست دارم ولی شاید آن ها… اشک در چشمانش حلقه می زند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours