امضای دلورس هورتا و دکتر صدیق به امضاهای بیانیه کمپین اضافه شد / روجا بندری

20 اردیبهشت 1387

هر سال گروه زنان «فمینیست ماجوریتی» برنامه ای برای تقدیر از یک یا چند شخصیت برجسته بین المللی که در زمینه زنان فعال هستند برگزار می کند. از شخصیت های بین المللی که تا کنون این تقدیر را دریافت کرده اند می توان به افرادی چون دکتر سیما سمر از افغانستان٬ ینار محمد از عراق٬ شیرین عبادی از ایران٬ ریگوبرتا منچو تام از گواتمالا اشاره کرد.

امسال این برنامه در روز چهارشنبه هفتم ماه می در لس‌ آنجلس برگزار شد و در آن از سه نفر تقدیر به عمل آمد. هر سه این افراد کسانی بودند که در راه گسترش برنامه های کنترل خانواده در کشورهای خود یا در سطح دنیا تلاش کرده اند. افرادی که از آنان در برنامه امسال تقدیر شد آقای دکتر سالمن اوررو از کنیا خانم ماریا لوییزا سانچز فونتس از مکزیک و خانم دکتر نفیس صدیق از پاکستان بودند. آقای دکتر اوررو که در کشور خود کنیا در درمانگاه های زنان کار می کند به حاضرین گفت که تقریبا نصف کسانی که به درمانگاه زنان می آیند مراجعه شان به دلیل مشکلاتی است که توسط سقط جنین بدون پزشک (زیرزمینی) برای آنها به وجود آمده است. در بسیاری از موارد این مشکلات بسیار خطرناک هستند و باعث مرگ زنان می شوند ولی متاسفانه با این که این مشکل قابل پیشگیری است دولت کنیا که شدیدا کاتولیک می باشد سقط جنین را ممنوع نموده است . وی ادامه داد که با این حال اکثرا خانواده های ثروتمند تر به صورتی قادر به دریافت این عمل می شوند ولی زنان فقیر مجبور به روی آوردن به روش های خطرناک می باشند. دکتر اوررو در ادامه ذکر کرد که در بسیاری از موارد کسانی که دست به سقط جنین زیر زمینی می زنند زنانی هستند که چندین فرزند دارند و قادر به نگهداری و تامین فرزند دیگری نمی باشند و مشکلات ناشی از سقط جنین غیر قانونی باعث کشته شدن مادر و بی سرپرست شدن فرزندان می شود. متاسفانه سیاست های ایدیولوژیک آمریکا در این زمینه باعث قوی تر شدن این طرز تفکر دولت کنیا و به خطر انداختن زندگی بسیاری از زنان و خانواده ها می شود.

خانم دکتر صدیق که سالهای زیادی در سطح بین المللی در زمینه کنترل جمعیت و توسعه فعالیت می کند در حال حاضر نماینده اختصاصی سازمان ملل در آسیا در زمینه ایدز می باشد. قبل از این وی سمت مدیریت در برنامه بودجه جمعیت سازمان ملل را دارا بود. وی به عنوان رییس کنفرانس جمعیت و توسعه سال ۱۹۹۴ در قاهره٬ سلامت و برابری زنان را در راس برنامه توسعه جهان قرار داد.

در برنامه روز چهارشنبه خانم دکتر صدیق ذکر کرد که سیاست های خارجی جرج بوش در مورد کاهش و تحدید کمک به کشورهای دیگر در زمینه کنترل خانواده برای کشورهای دنیا بسیار مضر بوده است از جمله این که به دستور جرج بوش کمک هایی که در زمینه کنترل جمعیت به کشورهای در حال توسعه داده می شوند تنها به موسساتی تعلق می گیرند که در هنگام مشاوره بازنان به سقط جنین حتی اشاره نکنند و همچنین به طور مشخص خدمات خود را از زنان روسپی دریغ کنند. با این تفکر که آموزش و تامین سلامت زنان روسپی در حقیقت باعث تبلیغ و پر طرفدار شدن این کار می شود! دکتر صدیق ادامه داد که این گروه از افراد جامعه می توانند در گرفتن و پخش کردن بیماری های مختلف مانند ایدز و یا بیماری های دیگر نقش داشته باشند و در عین حال این زنان به عنوان اعضای یک جامعه باید از آموزش و بهداشت برخوردار باشند. بودجه فعلی آمریکا برای کمک به کشورهای در حال توسعه دنیا نسبت به بودجه قبل از دولت جرج بوش تقریبا نصف شده است و در عین حال قسمت بزرگی از آن فقط به موسساتی تعلق می گیرد که خودداری از رابطه جنسی را به عنوان یک روش اصلی جلوگیری از حاملگی تدریس می کنند و این در حالی است که اکثر زنانی که احتیاج به این آموزش ها دارند ازدواج نموده اند و خودداری از رابطه به عنوان یک روش برای آنها بی معنی و در بعضی موارد خارج از توانایی آنهاست.

دکتر صدیق تاکید کرد که ما باید از دید ایدیولوژیک در این زمینه ها پرهیز کنیم و شواهد علمی را ملاک کار خود قرار دهیم. ولی متاسفانه وقتی دولت آمریکا روشی اید‌ئولوژیک را در پیش می گیرد این بر روی سایر کشورها نیز تاثیر میگذارد.

خانم سانچز که در سالهای گذشته رساترین صدا برای فراهم کردن برنامه های کنترل خانواده و روش های جلوگیری در مکزیک بوده است در طی کمپین چهار ساله ای موفق به قانونی کردن سقط جنین در سه ماه اول حاملگی شد. وی ذکر کرد که در مکزیک که یک کشور کاتولیک می باشد کلیسا قدرت زیادی در سیاست دارد ولی با این حال اکثریت اعضای مجلس (با اینکه اکثرا هم مرد هستند) در مکزیکو سیتی به این قانون رای موافق دادند. خانم سانچز ادامه داد که باعث خوشحالی است که بسیاری از مردان صاحب قدرت پشتیبان این حرکت هستند. وی ادامه داد که با این که ما این موفقیت را در زمینه قانون (در بعضی از ایالت ها) داشتیم با این حال کاملا متوجه این مساله هستیم که بزرگ ترین مانع بر سر راه ما عدم انعطاف در کلیسای کاتولیک و واتیکان است و ما باید تلاش کنیم این مساله را برطرف کنیم.

در آخر این برنامه به طور شخصی از خانم دکتر صدیق پرسیدیم که آیا از کمپین یک میلیون امضا در ایران اطلاع دارد و ایشان گفتند که چیزهایی شنیده است و بعد ازشنیدن اطلاعات بیشتر درباره کمپین برگه حمایت از کمپین را امضا کرد.

فرد دیگری که در این برنامه حضور داشت و برگه حمایت از کمپین را امضا نمود فعال زنان و کارگران خانم دلورس هورتا بود. دلورس هورتا که در سال ۱۹۳۰ در مکزیکو سیتی به دنیا آمده است از سال های ۱۹۶۰ به فعالیت برای کارگران مزرعه در آمریکا پرداخت وی همراه با سزار چاوز (شخصیت معروف حقوق کارگران مزرعه در آمریکا) برای گرفتن حق این کارگران تلاش بسیاری کرده است و از شخصیت های بسیار قابل احترام به شمار می آید. این زن ۷۸ ساله تا کنون ۲۲ بار توسط پلیس آمریکا به خاطر شرکت در تجمع ها و اعتصاب ها (به عنوان اعتراض مدنی) دستگیر شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours